חנוכה: אין דבר כזה גם קודש וגם חול

המסעדה היוקרתית הציעה ארוחות גורמה ברבע מחיר, אבל המקום נותר ריק • בתום תחקיר גילתה התקשורת : חומרי הדברה חדרו לאוכל • מנחם מן על כשרות, חנוכה, והתרבות היוונית של גם וגם: גם קודש וגם חול, גם עיקר וגם טפל
מנחם מן
כ"ח כסלו התשע"ו / 10.12.2015 16:56

שמה של מסעדת ‘טוויסט’ יצא למרחוק, והמוניטין שלה היה לשם דבר ולשיחת היום של לקוחותיה הנכבדים.

בין הסועדים במקום, נמצאו אנשי עסקים, שחתמו אגב ארוחה דשנה על עסקאות בנות מיליונים. אנשי החברה הגבוהה שידעו אכילה כדבעי מה היא, ופנסיונרים בעלי הכנסה גבוהה, שהרשו לעצמם לשחזר את ימי עלומיהם בעזרת התפריט הצעיר והערב.

לא בכדי בחרו כל המי ומי להשביע את רעבונם דווקא במסעדה זו, התפריט בה היה מגוון וטעים באופן יוצא דופן, מתאבנים מעוררי תאבון מוגשים לצד סלטים מגרי חושים, מנות עיקריות, בשרים, שיפודים ופרגיות ברטבים מרטבים שונים מגיעים הישר מהמטבח המצוחצח, ומעלים ניחוחות מופלאים.

לחמי הבית רכים מבפנים ופריכים מבחוץ, ומקנקני השתייה ניגרים מיצים טבעיים, שדי בהזכרת שמם להרוות את הצימאון ולרגש את החושים.

אין פלא, אפוא, שעל אף המחירים המפולפלים הייתה טוויסט מלאה תמיד עד אפס מקום, ואנשי החברה הגבוהה היו מתערים בה זה לצד זה. בעודם מתענגים על הטעם העדין, היו מזינים עיניהם בעיצוב הקפדני שסביבם, בנצנוץ מנורות הלדים, וברכות של מרבדי הקטיפה שבלעו בדממה את שאון פסיעותיהם.

וביום מן הימים תהום העיר, הלם ותדהמה אחזו בכל.

שלט הניאון המוצב בחזית המסעדה פלט את השורות הבאות: “להיום בלבד ארוחת גורמה מלאה, מפתיח ועד קינוח – ברבע מחיר”.

הולכי הדרכים שפשפו עיניהם בתימהון, וגבות הורמו בזו אחר זו. הייתכן כי אבי אבות המבצעים, מתממש בזה הרגע למול עינינו המשתאות?

אולם הפלא הגדול והמפתיע יותר, היה שייך דווקא לצלמי העיתונות הרבים, שהסתערו עם מצלמותיהם לתעד את הנהירה ההמונית, וההתנפלות של ההמון שוודאי תגיע. אך מה נדהמו לגלות שטרחו לריק, והגיעו הנה על מכשורם וציודם, על מנת לצלם סועד אחד בלבד.

סועד בודד, שישב כמלך בארמון בבדידות מזהרת, והיטיב ליבו במבחר המעדנים.

כשהוגשו מיקרופונים לעברו, ואנשי המדיה ביקשו לברר ולהבין את המציאות ההזויה שבה סועד איש אחד בלבד במסעדה המחלקת אוכל כמעט בחינם, הרי שהשתוממו מתשובתו.

האיש צחקק, כחכח בגרונו, ענה והסביר את המתרחש: “בשל טעות אנוש, הוכנסה כמות מזערית של חומרי הדברה המיועדים לניקיון המחסן, לסירים הגדולים המבעבעים על האש במטבח המסעדה. החומר הרעיל הקדיח את התבשילים, ועל כן נאלצו בעלי המקום להוריד את מחירם לכדי עלות החומר בלבד, ואני הוא המרוויח הראשי”, ליהג האיש.

כמה נואל, כמה מטופש, כמה חסר הגיון ותבונה ללקק במלוא הפה מאכל טיפ טיפה מורעל (בעל כשרות מפוקפקת), ללעוס לעוס היטב מנות בתפזורת עם קצת חומר הדברה (יש חותמת כשרות על החבילה הגדולה), ולבלוע בהנאה הבטחות של “סמוך עלי, איך אני נראה לך? אדם שמאכיל טריפות?”

זה מזכיר את הסיפור הידוע, על קליינט שנכנס לסטקייה וביקש לראות את תעודת ההכשר, ענה לו המוכר: “תראה את התמונה של סבא שלי שתלויה מאחורי, תסתכל בעיניים הקדושות שלו ובזקן הארוך ותבין שאני מוכר לך כשר”.

השיב לו הלקוח: “חביבי, אם המצב היה הפוך, ואתה היית תלוי על הקיר, וסבך הוא זה שהיה מוכר כאן הייתי קונה…”

חנוכה, חג של מהדרין מן המהדרין. בלי פשרות, בלי לפסוח על שני הסעיפים. בלי להיות גם וגם, ובלי לאחוז את החבל בשני הקצוות, ולאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלימה.

זה נכון שטומאה הותרה בציבור, והיה מותר הלכתית להדליק במצב כזה את המנורה בשמן הקיים, אך המכבים, אלו שמנחילים את מסורת ישראל האמיתית המזוככת, רצו להציב ‘קונטרה’ נגד תרבות יוון המציעה ביקור שחר בבית המקדש, ושהות ערב במגרש ובאצטדיון.

נגד ערוב קודש בחול, אור בחושך ועיקר בטפל. התרבות ההוליסטית היוונית באה תחילה עם חיוך על הפנים ויד מושטת לשלום. כאומרים אל תזרוק את המלבוש התורני, אך בערב לבש בגדי ספורט ובוא תבנה שרירים.

תמשיך לשמור על חזות ראויה, אך בד בבד בא לצפות במלחמות שוורים ובסופם המזוויע. תהיה גם וגם, בשביל שבהמשך תהפוך לרק ורק.  רק עולם הזה, רק תאווה, רק גוף בלי נשמה.

בימים אלו, כשרוח הטהרה של מהדרין מן המהדרין שבה ומנשבת בנו, יחד עם נרות החנוכה הדולקים, נדאג לעלות בקודש, להתעלות להתרומם ולהתנזר מכל מה שרוח זרה בו, ונזכה להיות בגדר מהדרין מן המהדרין.

[email protected]

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לכבוד שבת חנוכה
    10/12/2015 18:50
    האור הפנימי
  1. ותתפשהו בבגדו לאמר שכבה עמי ויעזב בגדו בידה וינס ויצא החוצה: (לט, יב)

    הנה, על אף שלא שייך כלל להשיג מהותו של יוסף הצדיק, ובשכלינו הדל לא שייך כלל לדרת לעומק כוונת פעולותיו, בכל זאת שומה עלינו להתבונן במעשיו וללמד מהם ארחות חיים, שהרי התורה נצחית היא, ואם נכתבו מעשיו בתורה ודאי שיש בהם הוראה גם לדורות, וכל דור כפי בחינתו ומדרגתו יכול להפיק מהם לקחי חיים.

    וקודם שנעיין באותה נקודה שרוצים אנו להוציא מהכתוב הנזכר נביא את דברי רש”י לעיל על מאמר הכתוב (לט, ו) ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה, וז”ל: כיון שראה עצמו מושל, התחיל אוכל ושותה ומסלסל בשערו, אמר הקב”ה אביך מתאבל ואתה מסלסל בשערך? אני מגרה בך את הדוב, מיד ותשא אשת אדוניו וגו’ עכ”ל.

    באלו הדברים מגלה לנו רש”י הק’ את הסיבה שהביא את יוסף לידי נסיונו המר, יוסף שראה בהצלחתו התחיל ליפות את עצמו, והיה בזה טענה על אותו צדיק שעשה כל זאת בשעה שאביו מיצר ודואג עליו, ולכן נענש על ידי זה, שאותה אשה ארורה התחילה להתגרות בו והוצרך להתמודד עם נסיונו הקשה.

    ועל פי הקדמה זו אפשר לומר, כי מאחר שמטרת הסלסול היה כדי להתייפו להתייפות, כמו כן אפשר ששינה גם את בגדיו, שגם על ידם יתכבד על הבריות, וכיון שזה היה הסיבה לנסיונו, לכך ‘ותתפשהו בבגדו’.

    כי איתא בספרים הקדושים הקדושים כי הסטרא אחרא רודפת אחר כל אדם מישראל שיש בו ניצוצות של קדושה, וברצונה להתגרות בו כדי להפילו ולינוק על ידי זה מן הקדושה, אך כל עוד שאין היא מוצאת בו איזה פגם, אין היא יכולה להתגרות בו, ורק אחר שנמצא בו פגם אז יש לה אחיזה באותו אדם ובכך בנקל להתגרות להתגרות בור”ל.

    וכעין זה היה ביוסף הצדיק, כי האשה הארורה זו היתה שליחה של הסטרא אחרא, ויוסף הצדיק הרי היה אדם השלם, ולולא אותו מעשה (של הבגדים ולסלסל השערות וכו) לא היה לה מקום להתגרות בו, ורק מכוח אותו מעשה היתה לה אחיזה בו, ולכך תפסה אותו בבגדו, אך אותו צדיק הבין מיד מה הביא עליו אותה צרה, ותיכף ראה לנכון להפשיט מעליו את אותם הלבושים, וזהו שממשיך הכתוב ואומר ‘ויעזוב בגדה אצלה’ כי מאחר והבין שזה הוא הגורם לנסיונו מיד הסירם מעליו, ובכך זכה להינצל מצפרני הסטרא אחרא ‘וינס ויצא החוצה’. כאותן הדברים רואים אנו בזוהר הק’ בפרשתן (ח”א קצ:) שכשהיצר הרע חפץ לקבל שליטה על האדם מסית אותו תחילה בענין הנ”ל ע”ש.

    הרי לנו מכאן שענין הלבוש אינו ענין של מה בכך, ושנוי הלבוש הוא פתח להתגרות היצר הרע באדם, ובכדי לבאר הענין הטמון בלבוש, נביא מקודם את דברי האר”י הקדוש (שער הכוונות- דרושי ברכת השחר, ברכת מלביש ערומים) שכתב בזה”ל: ‘ודע שאין טוב לאדם ללבוש שני מלבושיו ביחד, והעושה כן קשה לשכחה, וסוד הדבר הוא, כי הנה מלבוש האדם הוא מן הקדושה, ועל ידי העבירות שהאדם עושה, גורם להתלבש בקליפות, ושיתאחזו הקליפות במלבושיו, והנה המלבושים יש בהם בחינת אור המקיף מחוץ להם כנודע, כי יש אור פנימי בפנים, ונכלל בתוך הגוף, והמלבוש סובב את הגוף, ועל המלבוש הם האורות המקיפים, ועומדים מחוץ המלבושים.

    והנה לכל לבוש ולבוש, יש בחינת אור מקיף, ואין לך דבר שדוחה את הקליפות כמו אור המקיף, לפי שאין יכולת בקליפות, לינק ולהתאחז באור המקיף, לכן הוא עומד בחוץ, ואין לו פחד מן הקליפות, ונמצא כי המחבר שני מלבושיו ולובשם ביחד, אינו נותן מקום לאור המקיף ליכנס תוך שני המלבושי המלבושים יחד, ולהקיף בין כל לבוש ולבוש, ועל ידי כן אין הקליפות נדחות משם’ עכ”ל.

    מתוכן אלו הדברים אתה למד ענין הלבוש מהו, רואים אנו כאן כי מלבד מה שהלבוש משמש לגוף, משמש הוא גם לנפש האדם, ולאורות הפנימיים שבו, והלבוש עצמו הוא ‘אור המקיף’ המגן על האדם לבל יתאחזו בו החיצונים, ולאור האמור מובן טעם הדבר שיש בכוח שינוי הלבושים פתח לסטרא אחרא להתגרות באדם, כי מאחר ועצם הלבוש אינו כדבעי ובו בעצמו יש פגם, לכן אין ביכולתו לעשות את פעולתו ולהגן מפני כוחות הטומאה, ואלו הכוחות הרי רואים הם לעיניהם כי אלו הלבושים הם מחסום לפניהם, לכן תחילת דרכם הוא לפתות את האדם לשנות מלבושיו, כי זה כל חפצם לאחוז באלו האורות הפנימיים, ויודעים הם כי רק ע”י הפגם בחומת השמירה יהיה ביכולתם לחדור בתוך תוכו של אדם ולהתגרו ולהתגרות בו.

    ולכך יזהר מאוד האדם לא לשנות ממנהגי האבות בלבושים, הן בלבוש הגברים, שלא ישנה ממה שהלכו אבותיו, והן בבגדי הנשים, שלא לשנות מצניעות, דהיינו מצניעותן של האמהות אפילו כלשהו, כי יש לאלו הבגדים יסוד גדול בקדושה, ובאמת ענין זה רואים אנו בחוש, שאדם שרוצה לעזוב את דרכי אבותיו, הדבר הראשון שהוא עושה הוא החלפת בגדיו, וכך הוא מתחיל להתדרדר ברוחניות מטה מטה. כי כאמור היא הגורמת להסרת כל האורות המקיפים מהאדם, ומאז יכולים הקליפות והמזיקין לשלוט עליו ח”ו. ויה”ר מלפני אבינו שבשמים, שכשם שזכו אבותינו במצרים לגאולתם בזכות שלא שינו את לבושם, כך יזכה אותנו השי”ת בזכות ימי “חנוכה” ובזכות האחיזה באלו המלבושים, לגאולה השלימה במהרה בימינו בקרוב ממש אמן.

  2. אדרבה איפכא: לפי הרמב
    10/12/2015 22:56
    א.
  3. ולא מהדרין מן המהדרין. רק השו”ע שרצה להעמיד את המנהג כשיטת מהדרין מן המהדרין נקט כפרשנות התוס’. אבל האמת תורה דרכה למי שמכיר פשט הסוגיה שישראל נהגו בהידור אחד ולא בהידור הכפול.
    וכשל עוזר ונפל עזור…