ח”כ אייכלר בדיון בכנסת: “גל הטרור – תוצאה של אי שמירת השבת”

אייכלר: "לא אסכים שאדם לא יתקבל לעבודה בגלל רצונו לשמור שבת" • ח"כ יחימוביץ: "מאוד מצער אותי שהדיון על יום המנוחה הפך לזירת מאבק בין חרדים לחילונים"
נחמן גור
כ"ט תשרי התשע"ו / 12.10.2015 17:56

מה הקשר בין חוקי עבודה בשבת במדינה, לגל הטרור הפוקד את רחובות ישראל בשבועות האחרונים?

יו”ר הוועדה לפניות הציבור, ישראל אייכלר אמר היום (שני)  בדיון מיוחד בנושא, כי בנביא ירמיה נאמר כי אם ‘יקדשו ישראל את יום השבת’, אזי יזכו להבטחת ‘וישבה העיר הזאת לעולם’, חלילה להיפך ‘והצתי אש בעריה’.

יו”ר הוועדה הזכיר: “מלפני מאה שנים, המחסום הקשה ביותר של המהגרים היה עניין העבודה בשבת. אנחנו עדים היום למיליוני יהודים בארה”ב שהניתוק הראשוני שלהם מהיהדות היה בעבודה בשבת”.

הדיון התמקד בפניות אזרחים הטוענים כי מעסיקים מחייבים את העובדים לעבוד בשבת, כתנאי לקבלתם למקום העבודה

אייכלר הבהיר כי לא יסכים שאדם לא יתקבל למקום עבודה רק בגלל רצונו לשמור את השבת.

חבר הכנסת דרש מראשי הערים ומשרדי הממשלה, לאכוף את חוקי העבודה והמנוחה ולמנוע אי שוויון בעבודה, ולהפסיק את האפליה של שומרי שבת: “היחס השונה בין חוקים שיש לשמור עליהם לבין חוקים ש’מותר’ להפר אותם – זה מעשה בלתי חוקי בעליל ובלתי מוסרי, גם אם הוא נעשה על ידי פרשנות משפטית פוליטית שכוונתה לבטל את החוק”.

20151012_122042

עורך הדין יצחק מירון שהשתתף בדיון אמר: “אם התהליך הזה לא ייעצר, תהיה אפליה חמורה של עובדים שומרי שבת.

“בית המשפט העליון קבע הרבה פעמים שחוק שעות עבודה ומנוחה הוא לא חוק דתי, יום מנוחה זה ערך אוניברסלי. ברוב המקומות יש שקר גלוי שאומרים שאין אפליה, אבל המציאות היא שלא יקבלו שומרי שבת. פשוט ישקרו ויגידו שזה בגלל סיבה אחרת.

“אף אחד לא אומר את זה במפורש כדי לא לספוג קנסות, אבל זה כאילו יש שלט ‘פה לא מקבלים שומרי שבת’.  להערכתי מדובר במאות אלפי מקומות עבודה”.

גם חברת הכנסת יחימוביץ תקפה את המצב הקיים ואמרה: “מאוד מצער אותי שהדיון על יום המנוחה הפך לזירת מאבק בין חרדים לחילונים. לפעמים החופש של אדם לקנות בשבת הוא שעבוד של אדם אחר העובד בשבילו. רוב העובדים המועסקים בשבת הם אנשים עניים שאין להם ברירה, רובם משתכרים שכר מינימום ומטה”.

יאיר קורח, יו”ר התאחדות הסוחרים סיכם: “אנחנו נמצאים במשבר ערכי, חברתי, וגם כלכלי. הגיעו מים עד נפש. לא ייתכן שהמצב הנוכחי יימשך ובעלי הון וטייקונים ימשיכו לצפצף על החוק , כאשר בינתיים עשרות אלפי עסקים קטנים ובעלי מכולות קורסים או פשוט נסגרים. אני מקווה שגם חברי הכנסת יבינו את המצוקה הקשה שלנו”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אייכלר
    12/10/2015 20:40
    ישראל
  1. כל הכבוד מקדש שש ברבים

  2. ציפור לחש לי
    16/10/2015 05:05
    משה צנון
  3. שזה בגלל האהבת חינם בבתי הספר והסמינרים