יאיר שרקי: לאורך השנים התקשורת ציירה את החרדים כבני החושך

בראיון שהעניק לעיתון 'גלובס' מספר כתב ערוץ 2 יאיר שרקי על השנה הקשה שעבר עם הירצחו של אחיו שלום הי"ד בפיגוע, ועל עבודתו ככתב לענייני חרדים: "החרדים לא יתבעו אותך דיבה, ולכן במהלך השנים אפשר היה להגיד עליהם מה שאתה רוצה"
אליעזר היון
י"א תשרי התשע"ו / 24.09.2015 13:58

הכתב עם הפיאות המסולסלות: יאיר שרקי, כתב חדשות ערוץ 2 לענייני חרדים, מגולל בראיון שהעניק לעיתון ‘גלובס’ על השנה הקשה שעברה עליו, עם רצח אחיו שלום הי”ד בפיגוע דריסה, כמו גם על פריצתו לציבוריות הישראלית עם תפקידו החדש בערוץ.

שרקי מדבר איך לא, על הפיאות שהפכו לסמלו המרכזי: “לא היו לי פאות ביסודי, בטח לא כאלה ארוכות. זה התחיל ב’מקור חיים’, שם זה נהוג, וזה נשאר. דווקא הרבה מהחברים שלי שלמדו איתי שם, הורידו אותן. זה דבר שמשתנה. אם אני חושב על זה באופן יותר עמוק, זה מבטא שייכות. איזשהו קשר למשהו שאני משתייך וקשור אליו. אבל זה דבר חיצוני. הוא יכול להיות, יכול לא להיות, בסופו של דבר זה שיער בסך הכול”.

לשאלתו של המראיין האם הוא אינו מודע לכך, כי בכך מגבש הצופה המצוי דעה לגביו – משיב שרקי: “להגיד שלא אכפת לי איך אני נתפס, יהיה שקר. זה חשוב לקריירה שלי ולקשר עם הצופים. אני מבין שאני מעביר מסר מסוים, ולפעמים מידע שגוי. אומרים, ‘מתנחל’. לא שיש לי בעיה לגור ביהודה ושומרון, למדתי בגוש עציון ואין לי במה להתבייש, אבל טכנית אני גר בירושלים.

“הרבה חושבים שאני חרדי, ולכן לא אלבש חולצה לבנה וחליפה כהה כדי לא להתיישב במקום שאני לא. אם הייתי מגיע מהמגזר החרדי לא הייתה לי בעיה עם זה, אבל אני לא, ואני לא רוצה להיצבע בצבע שהוא לא אני. לאורך זמן, אני מקווה, יכול להיות שאני נאיבי, העבודה נמדדת, ויתגברו על זה”.

החרדים לא יתבעו אותך דיבה

“יש שני מגזרים שלא יתבעו אותך על דיבה”, אומר שרקי, “החרדים והערבים. ולכן במהלך השנים אפשר היה להגיד עליהם מה שאתה רוצה. על מגזר שלם. הסיקור שלהם לוקה בחסר.

“סיקור החרדים כחברה שגדלה ונהיית יותר ויותר מסך אזרחי ישראל, צריך להיות סיקור יותר מעמיק, שמדבר גם על תהליכים. הם פה כדי להישאר ולהשפיע יותר. גם היום עדיין מחפשים יותר ‘צהוב’ על חיי החרדים, אני מבין את זה. אנחנו בטלוויזיה המסחרית”.

לסיקור המגזר החרדי בחדשות 2, קדם סיקור דומה בתחנת הרדיו גלי צה”ל: “הייתי מאוד לא מרוצה”, נזכר שרקי במינוי הראשוני. “אמרתי ‘מה? הילד עם הפאות יסקר את החרדים?’ אחרי זמן קצר, הלך מאוד טוב, לא יכולתי להתכחש שיש לזה ערך מוסף. בעיקר עוזרת העובדה, שכעיתונאי דתי אתה מדבר את השפה. הרי מה שבאמת מתסכל כשמסקרים את החרדים או את הדתיים, זה שבגלל פערי שפה לא מבינים.

“הייתי מקשיב לדרשות של הרב עובדיה יוסף, ומוציא כותרות, ולא פעם זיהיתי שמוציאים הערות שלו בצורה לא לגיטימית מהקשרן.

“לאורך השנים התקשורת ציירה את החרדים כבני החושך, שניצבים מול בני האור. אני אמנם לא עושה להם הנחות בשום צורה, אבל אני מסתכל בעין אוהבת על המגזר החרדי. זה מגזר אהוב, מרתק, פגיע, שיש בו המון חסד, אבל הוא גם יכול להיות מאוד אכזרי”.

שרקי נשאל על הטענה כי החרדים חשים מקופחים כשהם מסוקרים על ידי מי שאינו שייך למגזר והוא משיב: “זו טענה שקיימת בש”ס. הם טוענים שבציונות הדתית יש משהו מובנה, אנטי-מזרחי, אנטי-ש”סי ואנטי-דרעי.

“לא הייתי מצפה שכל מגזר יסוקר רק על ידי מי שיוצא ממנו, ואת הדתיים או החרדים לא צריך לסקר רק חרדי, כמו שאת המתנחלים לא צריך לסקר רק מתנחל, או ערבי את הערבים. לכן את ש”ס יכול לסקר גם לא רק חרדי מזרחי. הייתה טענה שהמגזר הדתי-לאומי הוא אנטי-מזרחי.

“אני ספרדי, מאוד גאה בזה, ורואה בזה חלק מאוד משמעותי באישיות שלי. אם אתה שואל אותי, העבודה שלנו היא עניינית ומקצועית והגונה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יאיר שרקי
    24/09/2015 22:20
    דרי לב
  1. יאיר שרקי ידידי היקר בכל אשר תעשה תצליח ומי שרואה באחרים שחור הוא שחור משחור.