לקראת פגישה: האם יהדות התורה תתמוך בריבלין?

מחר ייפגשו ח"כי 'יהדות התורה' עם המועמד לנשיאות לקראת החלטה: האם יעניקו לו את תמיכתם • בצד הזכות: יחסו הטוב לדת, מנהלת לשכתו חרדית, והוא סייע לחרדים כל השנים • בצד החובה: הצבעתו בעד חוק גיוס בני הישיבות • שרי רוט מנסה לעשות סדר בדרך אל בית הנשיא
י"ג אייר התשע"ד / 13.05.2014 17:01

מחר (רביעי) ייפגשו חברי הכנסת של ‘יהדות התורה’ עם המועמד לנשיאות, ח”כ רובי ריבלין. הפגישה נערכת במסגרת סדרת פגישות שמקיים ריבלין עם הסיעות בכנסת, כדי לקבל את תמיכתם במועמדותו.

לא קשה לנחש במה תעסוק השיחה, הגם שעל תוכנה האמיתי נוכל, מטבע הדברים, לדווח רק לאחר התרחשותה. אפשר לשער שריבלין יזכיר לחברים את העובדה כי זכה להתקבל בכבוד אצל הגראי”ל שטינמן. היה זה בתקופה בה ניסתה הכנסת, עוד בקדנציה הקודמת, לקדם את חוק טל, וריבלין הגיע כדי לשמוע את דעתו. מאז ועד היום ניסו ח”כים וגם שרים רבים להתקבל אצלו באותו נושא, אך סורבו (הראל לוקר, ח”כ משה פייגלין ועוד).

התלבטות חברי הכנסת אינה פשוטה, וכפי שהיא נראית כרגע היא נעה בין תמיכה בפואד בן אליעזר לבין ריבלין. לגבי סילבן שלום, עדיין לא ברור האם ירוץ.

מחד, יש בלשכתו של פואד מי שסייעו רבות לח”כים החרדיים בהיותו שר בממשלות ישראל. מאידך, קשה להתעלם מהעובדה כי ריבלין מכבד מאוד את הדת ואת המסורת, ובמהלך השנים סייע אף הוא, בעיקר דרך מנהלת לשכתו רבקה רביץ, למפלגות החרדיות.

החלטה בנושא תתקבל, כמקובל, על ידי גדולי התורה, אך אם ניתן לשער ולהעריך, הרי שחברי הכנסת אורי מקלב ויעקב אשר יתמכו בריבלין. לגבי ח”כ משה גפני לא ברור. יחד עם זאת, לחברי הכנסת החרדיים יש תרעומת על הצבעתו של ריבלין בעד חוק הגיוס. ריבלין הצביע כך משום שחשש מנקמת ‘יש עתיד’. בסופו של דבר מסתמן כי לפיד לא תתמוך בו, ויתכן שבשל הצבעתו יאבד את התמיכה החרדית. אילו ידע זאת קודם לכן, יתכן שהיה נוהג אחרת.

לפני כשנתיים התארח ריבלין, בתפקידו כיו”ר הכנסת במרוקו, כאורח בדיוני האספה הפרלמנטרית הים תיכונית שנערכה שם. בכינוס השתתפו נציגי 25 מדינות, לצד ראש הפרלמנט המרוקאי ונשיא האסיפה. אירוע מעניין נרשם כאשר בליל שבת עשתה הפמליה הישראלית, ובראשה רובי ריבלין, את דרכה, מרחק הליכה של שעות, ולו רק בכדי שלא לחלל את השבת. אין ספק שנוכחותה של רביץ השפיעה רבות על ההחלטה שלא לחלל שבת, למרות שמדובר בפמליה שאינה מורכבת מאנשים חרדים, מלבדה. ובכל זאת, אם נשווה את התנהגותו של ריבלין להתנהגות בכירי ממשלה אחרים, קשה שלא להעריכו.

מבחינת חברי הכנסת של אגודת ישראל, הרי שהצבעתם אינה ברורה. מחד, ח”כ יעקב ליצמן חתם עבורו. מאידך, הוא הבהיר שהוא חותם בטרם שאל את פי האדמו”ר. לגבי ח”כ מאיר פרוש, בלשכתו של ריבלין קיים חשד לפיו בבחירות הקודמות לנשיאות לא הצביע עבורו. בלשכתו של פרוש יש הרואים את היעדר תמיכתו של ריבלין במועמדותו של פרוש לראשות עיריית ירושלים בקדנציה הקודמת, כפעולת תגמול. מצד שני, פרוש, בשיחות סגורות, כמעט נשבע שהצביע עבור ריבלין. מאחר ומדובר בהצבעה חשאית, מי יודע.

“אישתי לא ממנה אנשים”

ברקע עומדות הבחירות בסימן שאלה, לאור יוזמתו של ראש הממשלה לדחותן בחצי שנה. ביום ראשון הוא ינסה להעביר החלטה בממשלה, אלא שלשם כך הוא זקוק לתמיכת חמשת קודקודי הקואליציה. עד כה לא ברור האם הם יתמכו ביוזמה. כזכור, החתול השחור עבר בין השניים – נתניהו את ריבלין –  כבר בקדנציה הקודמת, על רקע חוקי המשילות ובראשם חוק מופז. בהמשך נפגשו השנים לפגישת פיוס, ונראה היה כי היחסים ביניהם עולים על פסיים תקינים. אבל אז הגיעה הצעת התקציב, וריבלין פעל נמרצות למניעת חוק ההסדרים ועורר את זעמו של נתניהו.

אבל דומה כי הפצצה נרשמה בדמות הערה אותה השמיע ריבלין במהלך דיון פנימי בהנהלת הקואליציה. “אשתי לא ממנה אנשים”, אמר, ו’עקץ’ את ראש הממשלה, שאשתו, שרה, כביכול ‘מסייעת’ לו למנות אנשים. אנשי נתניהו רתחו, וכמה מהם אף התבטאו כי מדובר התבטאות שמתאימה “לנהג מונית”.

בתגובה, כבר אז, הגיעו שמועות מלשכת נתניהו כי הוא מתכוון לקדם הצעת חוק שתמנע מריבלין את האפשרות להתמודד לתפקיד נשיאות המדינה.

במהלך אחד מנאומיו של נתניהו בכנסת, באותם ימים, ניסה ריבלין להתרות שוב ושוב בחברי הכנסת שהפריעו למהלכו התקין של הנאום. בכל פעם בה התרה בהם, הוסיף הסבר מדוע ולמה הוא עושה זאת. בשלב מסוים העיר לו נתניהו כי אינו מבין למה הוא אמור להסביר כל- כך הרבה. ריבלין, מצידו, לא נשאר חייב, ואמר לנתניהו כי ישמח מאוד להתייעץ איתו בענייני ניהול הכנסת…

יש שיאמרו כי רעיית ראש הממשלה היא שדוחפת אותו לדחות את הבחירות לנשיאות. האם מדובר בעוד עלילה, כפי שאוהבת התקשורת לעשות שוב ושוב, או שמא הפעם באמת היא זו שמניעה את ההליך?

כך או כך, מבחינת המועמדים, הבחירות ייערכו במועדן והם נערכים בכל המרץ.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות