זעזוע במשטרה: ראש יאח”ה תנ”צ אפרים ברכה – התאבד

ראש יאח"ה נמצא ירוי בלבו ברכבו בסמוך לביתו שבעיר במודיעין • מקורביו מספרים כי היה במצב נפשי קשה, לאחר שלאחרונה נבדקו עדויות נגדו במח"ש - ונשקל האם לפתוח נגדו בחקירה • הקצין הבכיר עמד במרכז הפרשה שהביאה להעמדתו לדין של הרב יאשיהו פינטו • ברכה העיד כי פינטו ביקש לשלם לו שוחד של מאות אלפי שקלים
חיים טוויל
י"ח תמוז התשע"ה / 05.07.2015 08:49

ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח”ה), תת-ניצב אפרים ברכה שם הבוקר (ראשון) קץ לחייו בירייה.

אשתו של ברכה גילתה כי בעלה לקח את המכונית ונעלם הבוקר מהבית. היא הזעיקה את המשטרה על מנת לחפש אחריו, ולבסוף הוא נמצא ירוי במכוניתו. חובשים של מד”א שהוזעקו לזירה מצאו אותו ירוי בלבו במכוניתו, בסמוך לביתו שברחוב עמק האלה במודיעין.

למקום הגיעה כל צמרת פיקוד המשטרה – ובראשם ממלא מקום המפכ”ל, ניצב בנצי סאו, וחבריו הקרובים של ברכה, בלהב 433 ובמטה הארצי.

מותו של ברכה, בן 54, נשוי ואב לארבעה, מגיע כשבוע לאחר שבכלי התקשורת פורסם כי במחלקה לחקירות שוטרים (מח”ש) בודקים חשדות נגדו, וכי הרב יאשיהו פינטו ואנשיו מסרו עדות נגדו.

ב-News1 פורסם בשבוע שעבר כי היועץ המשפטי המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ופרקליט המדינה, שי ניצן, אישרו עקרונית לחוקרי מח”ש לחקור באזהרה את ברכה, וכי וינשטיין הודיע שייתן את החלטתו הסופית בימים הקרובים.

בשבוע שעבר פרסם יואב יצחק באתר News1 כי תת-ניצב אפרים ברכה, הדליף לעיתונאי מעריב אברהם זינו מידע מתיקי חקירה ובדיקה – כולל מידע מפוברק מתיק הבדיקה המשטרתית בפרשת מעונות ראש הממשלה ונגד שרה נתניהו.

יואב יצחק חשף, כי זינו הגיע ביוזמתו למח”ש וחשף את ברכה כמקור שסיפק המידע לידיעה על פרשת מעונות ראש הממשלה וחקירה פלילית נגד שרה נתניהו – דבר שהתברר כלא נכון.

באתר News1 דווח עוד, כי החקירה בפרשה זו התנהלה במקביל לחקירה הסמויה שהתנהלה נגד תנ”צ ברכה, בחשד לכאורה לקשרי שוחד ולהדלפות בפרשת השוחד בעיריית אשדוד. יואב יצחק יצחק דיווח אז כי “בידי חוקרי מח”ש מידע וראיות רבות, המחייבות זימונו של ברכה לחקירה באזהרה, כבר בימים הקרובים”.

גם  בערוץ 10 פורסם לפני שבוע כי המחלקת לחקירות שוטרים (מח”ש) בודקת טענות חדשות נגד מפקד יאח”ה, שלפיהן מסר מידע לנחקרים. לפי הפרסום, הרב פינטו מסר עדות בעניין לפני שלושה שבועות, ובמח”ש הבהירו כי בתום הבדיקה יוחלט אם לפתוח בחקירה פלילית נגד ברכה.

ברכה, שנכנס לתפקיד לאחר מאבק משפטי בעקבות טענות לכשלים בתפקודו, עמד במרכז הפרשה שהביאה להעמדתו לדין של הרב יאשיהו פינטו. ברכה העיד כי הרב פינטו ביקש לשלם לו שוחד של מאות אלפי שקלים.

בעימות שנערך בין הרב פינטו לברכה בנובמבר 2012 – ותמליליו נחשפו ב’הארץ’ – טען הרב כי תמך כספית בראש יאח”ה. מהתמלילים, עלה כי ברכה איים במפורש להתאבד אם יתברר שלקח כסף מהרב פינטו.

במהלך העימות המשך העימות חזר הרב פינטו על הדברים: “אני נשבע שלקחת כסף. תישבע בילדים שלך”.

בתגובה התפרץ ברכה: “אנחנו שנינו הולכים לפוליגרף, אם נתת לי שקל, אני אומר, שקל, כן? אני שם את ראשי תחת הגרדום ומוריד אותו, מתאבד”.

“לך תעשה את זה”, השיב לו פינטו.

לאחרונה הקימו חסידיו של הרב פינטו עמוד פייסבוק ששמו “צדק תרדוף – למען האדמו”ר פינטו”, ובו כתבו, בין היתר, כי ברכה גרר את הרב פינטו לפרשת השוחד שבגינה נגזר על הרב עונש מאסר. לאחר הפרסומים על חקירת מח”ש, הם חגגו: “סופו של ברכה במשטרה קרוב מאי פעם”.

לדברי מקורביו של ברכה, הוא אמר להם לאחר הפירסומים: “פינטו לא יירגע עד יום מותי”.

עורך דין ליאור אפשטיין, מכר של אפרים ברכה, אמר בראיון לניב רסקין בגלי צה”ל, כי בימים האחרונים ניתן היה להבין לאן הוא מובל. “הרכוש היחיד של משרתי ציבור הוא איך הציבור תופס אותם”, אמר אפשטיין, “הפער בין תת ניצב לבין המהירות שאתה משמיד את הדמות הציבורית שלו הוא בלתי נתפס”.

המשטרה הודיעה הבוקר: “משטרת ישראל מודיעה בצער רב על מותו של תת ניצב אפרים ברכה ז״ל. ברכה ז״ל, נשוי ואב לארבעה, תושב מודיעין, בן 55 במותו, ביצע שורת תפקידים במשטרה מאז שנת 83. בתפקידו האחרון שירת כראש יאח״ה. משטרת ישראל מרכינה ראשה ומשתתפת בצער המשפחה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות