קוטלר: “מאחורי 30 המנדטים – עדר בהמות שמלחכות קש”

בכינוס של מאות אמנים במחאה נגד מדיניות השרים רגב ובנט - אמר השחקן עודד קוטלר: " אין מפריע ללאום לחגוג 30 מנדטים - שאחריהם צועד עדר של בהמות מלחכות קש וגבב" • "זה הרגע להרים ראש אל מול ההתבהמות השלטת ברחובותנו האומנותיים"
אליעזר היון
כ"ז סיון התשע"ה / 14.06.2015 20:59

מחריפים את הטון: השחקן עודד קוטלר תקף הערב (ראשון) בחריפות את שרת התרבות והספורט מירי רגב – ואת מצביעי הליכוד.

“תארי לך גברת רגב את עולמנו, את  עולמך שוקט ללא ספרות, ללא מוזיקה, ללא פואמה, עולם שאין מפריע בו, אין מפריע ללאום לחגוג 30 מנדטים – שאחריהם צועד עדר של בהמות מלחכות קש וגבב”, אמר קוטלר לקול מחיאות כפיים.

“האם עולה בדעתכם שבאיזושהי מדינות מערב, כולל המדינות האקס־קומוניסטיות, מתנהל שיח כזה על חופש הדיבור. לא שמעתי על התכנסות כזאת”.

את הדברים אמר קוטלר במהלך כינוס של מאות אנשי רוח ואמנים במחסן 2 בנמל יפו, שביקשו למחות על צעדיהם האחרונים של שרת התרבות מירי רגב, ושר החינוך נפתלי בנט.

קוטלר המשיך: “באתי להרגיע את הרוחות. כדור ההרגעה שלי הוא הליהוק של ראש הממשלה את מירי רגב לתפקיד שרת התרבות. זאת הברקה. האישה שסימלה עד המינוי את המיטב שאפשר להעלות על הדעת בתרבות נבחרה לשרה. אין אחד שחושב אחרת גם אם דעתו הפוליטית הפוכה.

“נותר בידינו לסיים את הפארסה הטראגית הזו ולהביא אותנו פעם אחת, סוף סוף, למתרסים, שממתינים לנו שוממים כבר שנות דור. למתרסים! זה הרגע להרים ראש אל מול ההתבהמות השלטת במקומותנו האמנותיים ולומר לגברת רגב: תרגיעי! לא ניתן לך לעבוד קשה. לא נאפשר לך ליצור במקומנו. לא ניתן לך לומר לנו מה לעשות, איך לעשות ומה לא לעשות.

“זה יהיה לך לא רק שיעור ראשון בג’וב שלך, שלמיטב הבנתי אין לך מושג איך מתפקדים בו, אלא אולי גם השיעור האחרון.

“כי בעקבותיו ייצא האוויר ממפרשייך ותתאווי לחזור לכור מחצבתך: משרד הצנזור הצבאי. ושם הכל פשוט יותר, כמידת הגסות שהראית בימים הראשונים אחרי הליהוק לתפקיד, בהכרזות ששום צנזור לא היה מספיק חכם כדי להמליץ בפנייך לבלוע עוד לפני שיצאו מפיך. התרבות שלה תהיה התיאטרון הקהילתי של מצביעי הפריימריז”.

בתגובה אמרה שרת התרבות רגב: “הכינוי לשלשים המנדטים של הליכוד שהם בהמות מלחכות עשב, הוא כינוי החושף את הפנים המכוערות והמתנשאות של הדובר, עודד קוטלר, וחלק מהנוכחים שמחאו לו כפיים. האמירה של קוטלר בעיניי מבטאת חושך תרבותי”.

השחקן משה איבגי שהשתתף בכינוס אמר: “החשש הגדול הוא שהם מנסים לסתום פיות ולהפוך אותנו למשרתים של השלטון. אנחנו לא כאלה. האמנות והתרבות צריכות לפעול בחירות גמורה”.

בכינוס השתתף גם הזמר חנן יובל שאמר: “מראש הממשלה הייתי מצפה לשפוך מים קרים על אמירות כאלו. הוא ראש ממשלה של כל עם ישראל, לא רק של 30 אחוז. לצערי הוא אמר מה שאמר על הערבים בבחירות. אני מצפה שיהיה מנהיג. בבית הנשיא יש לו דוגמה איך להתנהג”.

רשימה שחורה

הבוקר התפרסם מכתב עליו חתמו מאות אמנים בו הם מבקרים את החלטותיהם האחרונות של השרים נפתלי בנט ומירי רגב בסוגיית היחס להצגה ‘הזמן המקביל’.

עיקר המחאה החלה בעקבות החלטתו של שר החינוך להוציא מסל התרבות את ההצגה ‘הזמן המקביל’ שנכתבה בהשראת סיפור חייו וכתביו של המחבל ואליד דקה, מחוטפי ורוצחי החייל משה תמם הי”ד, והצהרותיה של שרת התרבות והספורט, לפיהם משרדה לא יממן הצגות ומופעי תרבות המקעקעים את דמותה של ישראל ומשחירים את פניה בארץ ובעולם.

החותמים על המכתב ובהם אנשי קולנוע, תיאטרון, ריקוד, ספרות ומוזיקה, כותבים: “מוחים נגד הצעדים הבלתי-דמוקרטיים שנוקטים בשבועות האחרונים משרדי החינוך והתרבות כלפי יוצרים ואנשי תרבות שיצירותיהם או השקפותיהם אינן עולות בקנה אחד עם הרוח המנשבת במשרדים אלו.

“נמשיך להתבונן במציאות, להביע את דעתנו ולציית למצפוננו גם אם תגבו מאתנו מחיר עבור כך. על אף האיום הישיר על מטה לחמנו, לא נצנזר ולא נעקר את יצירותינו בגלל חוקים אימתניים, הפחדות ואיומים, לא נסתתר ולא נוריד פרופיל”.

 את מכתבם הם חותמים וכותבים: “אנו החתומים מטה הם הקולות שאותם אתם מבקשים להשתיק. אנו מקווים בכל מאודנו שישראל לא תידרדר ותהיה למדינה שבה אמנים המביעים את עמדותיהם, מוכנסים ל’רשימה שחורה'”.
שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה הבוקר על עצומת המחאה: “העקרונות שינחו אותי הם שמירת החוק, עקרונות כבוד האדם וחירותו ואהבת הארץ הזו.

“אני מחויבת לקידום התרבות במדינה לקידום היצירה, ולהפצת התרבות הישראלית בעולם. החתומים על העצומה לא מכירים אותי, לא שמעו אותי ולא יודעים דבר על תוכניותיי.

“זה קצת לא תרבותי לצאת בהצהרות חרדתיות על מקרתיזם פוטנציאלי שאין להן יסוד ובסיס. צר לי, אך אני אלך באמונתי, אפגש עם כולם ואחליט בהתאם לעקרונות הברורים שהתוויתי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אבירי התרבות
    14/06/2015 22:37
    משה
  1. הבה נראה את אותם אבירי חופש/מפלצות תרבות מתפרנסים בכוחות עצמם ולא כאחרוני הפרזיטים על חשבוננו