זייברט: “הטעות של הציבור החילוני היתה שניצח את החרדים בחריש”

ראש העיר בני ברק חנוך זייברט
אומר בראיטון שהעניק ל'דה מרקר': "בתחום הדיור אף אחד לא מתעניין בציבור החרדי" • "אני לא חושב שהציבור החרדי צריך לחיות בערים חרדיות, כי אלה ערים בלי הכנסות"
שייע קליין
ז' סיון התשע"ה / 25.05.2015 13:24

“מצוקת הדיור במגזר החרדי גדולה מאוד. למדינה היתה כוונה להקים עיר חרדית בחריש, וזה נכשל”, אומר ראש העיר בני ברק, חנוך זייברט בראיון שהעניק לרז סמולסקי ב’דה מרקר’. “אז במקום חריש, הציבור החרדי נכנס ליישובים אחרים.

“אם לא ימצאו פתרונות לציבור החרדי, הציבור החרדי ימצא פתרונות בעיקר בפריפריה, והוא יגור בסופו של דבר בכל עיר בישראל, לא בכסיף. הטעות של הציבור החילוני היתה שהוא ניצח את החרדים בחריש.

“אני לא חושב שהציבור החרדי צריך לחיות בערים חרדיות, כי אלה ערים בלי הכנסות. כשהחרדים גרים בעיר חילונית, זה מאזן עלויות, כי החילונים צריכים פחות שטחי ציבור.

“במודיעין עילית, למשל, נולדת כיתה חדשה של ילדים כל שבוע. כל שנה צריך לבנות בעיר 50 כיתות לימוד חדשות. לאוכלוסייה החילונית, לעומת זאת, יש פחות צרכים באותו תקציב”.

זייברט מוסיף: “בתחום הדיור אף אחד לא מתעניין בציבור החרדי, ולכן החרדים גרים בכל מקום. אני לא רואה בזה בעיה, אבל זה יכול לגרום לחיכוכים עם האוכלוסייה החילונית, כמו בבית שמש. אם לא רוצים שהציבור החרדי ישתלט על בית שמש, צריך לייצר לו פתרונות אחרים. המציאות דואגת לעצמה”.

אילו פתרונות אתה מציע כדי להגדיל את מספר יחידות הדיור בבני ברק, נשאל זייברט.

“אנחנו מתכננים תוכנית מתאר, שבקרוב תוגש לוועדה המחוזית, להגדלת העיר בעוד 10,000 יחידות דיור, 1.5 מיליון מ”ר לתעסוקה, 300 אלף מ”ר למוסדות ציבור ופארק של 300 דונם. כיום יש בעיר 40 אלף יחידות דיור וכ-190 אלף תושבים. בתוכנית הזאת אנחנו מקפידים להפריד בין השימושים למגורים לבין התעסוקה. אני יודע שזה בניגוד לערים אחרות, שדווקא רוצות לערבב את השימושים, אבל זה לא מתאים כאן. העסקים משרתים את כלל האוכלוסייה, וצריך להקל עליהם, וזה גם לא מתאים לתושבים החרדים.

“פינוי־בינוי לא רלוונטי לבניינים של שש קומות וחצי, אז אין לכך כדאיות כלכלית בבני ברק. לכן, הפתרון היחיד עבורנו הוא תמ”א 38, אבל אנחנו לא נותנים היתרים לחיזוק מבנים, רק להריסה ובנייה מחדש. אנחנו לוקחים בניין בן שלוש קומות ומכפילים אותו, אבל מוסיפים גם חניות, תשתיות, בתי כנסת ופתרונות הולמים לתושבים.

“גם כך חסרים בעיר גני ילדים, בתי ספר ובתי כנסת. בני ברק היא כיום בת 90, אבל כ-40% מתושביה, כמעט 80 אלף איש הם מתחת לגיל 18. זאת עיר צעירה, שצריכה הרבה מוסדות חינוך. בתוכניות של בנייה והריסה מחדש אנחנו מחייבים לבנות בכל בניין בקומת הקרקע גני ילדים וחניות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות