הנשיא אובמה: “לדברים של נתניהו על ערביי ישראל יהיו השלכות”

נשיא ארצות הברית: "בעוד 20 שנה עדיין אהיה בסביבה ואם לאירן יהיה נשק גרעיני - אני אהיה האיש שיהיה חתום על זה" • "אין ספק שהאווירה ברחבי העולם היא מפחידה למדי עבור משפחות יהודיות"
אליעזר היון
ד' סיון התשע"ה / 21.05.2015 23:05

“להתבטאויות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת הבחירות נגד הקמת מדינה פלסטינית, ונגד אזרחי ישראל הערבים יהיו השלכות על מדיניות החוץ שלנו”, כך אמר היום [חמישי] נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בראיון  למגזין האמריקני ‘אטלנטיק’.

“ההתבטאויות שתיארו את אזרחי ישראל הערבים ככוח פולש שעלול להצביע ומשהו שיש להיזהר ממנו, מנוגדות לחלוטין לניסוח הכרזת העצמאות של ישראל”.

הנשיא הסביר את התייחסותו החוזרת ונשנית לעניין: “בדיוק מאחר שאנחנו כל כך קרובים לישראל, לא לומר דבר, משמעו יהיה שהבית הלבן יאבד כל אמינות בנוגע לנושאים האלה”.

בהמשך ביקש אובמה לקשור את  גורל העם היהודי לזכויות השחורים בארה”ב: “יש קו ישר בין תמיכה בזכותו של העם היהודי למדינה בטוחה וחפה מרדיפה, לזכויותיהם של האפרו-אמריקנים להצביע ולזכות להגנה שווה במסגרת החוק”.

אנטישמיות מפחידה

בהתייחסו לשאלת האנטישמיות בעולם אמר הנשיא: “אין ספק שהאווירה ברחבי העולם היא מפחידה למדי עבור משפחות יהודיות”.

עם זאת, הוא הוסיף: “גורמים פוליטיים מנסים להשוות בין תמיכה בישראל ובעם היהודי לחותמת גומי למדיניות שיוצאת מהממשלה הישראלית. כך שאם אתה מפקפק במדיניות ההתנחלויות, אתה מיד הופך לאנטי-ישראלי או אנטי-יהודי”.

אובמה הסביר את הקונפליקט ביחס לעימות ישראלי פלסטיני: “אם אתה מביע חמלה או אמפתיה כלפי הנוער הפלסטיני, שמתמודד עם מחסומים והגבלות על יכולת התנועה שלהם, אתה נחשד ברמת התמיכה שלך כלפי ישראל”, אמר. “אם אתה מוכן להתעמת עם הממשלה הישראלית בפומבי, אז מיד תופשים אותך כאנטי-ישראלי וכאנטי-יהודי. אני מתנגד לכך באופן מוחלט”.

ערב הסעודית, והמדינה האיסלאמית

הנשיא התייחס גם לנושא הגרעין האיראני והמשיך לדבוק בעמדתו כי איראן לא תייצר נשק אטומי: “בעוד 20 שנה עדיין אהיה בסביבה ואם לאירן יהיה נשק גרעיני – אני אהיה האיש שיהיה חתום על זה. אני חושב שיהיה הוגן לומר שמלבד החשיבות הרבה של ההסכם לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו, יש לי גם עניין אישי בעסקה הזאת”.

המראיין הקשה על אובמה האם הוא מודע לשיח אודות האפשרות שערב הסעודית תנסה לפתח נשק גרעיני אם ייחתם הסכם עם איראן? – הנשיא השיב: “אין אינדיקציות לכך שהסעודים או מדינות אחרות יבחרו במסלול של פיתוח תכנית גרעין משלהן.

“חלק מהסיבות לכך – בהנחה שנצליח למנוע מאיראן להיות קרובים להשגת נשק גרעיני – הן העובדה שההגנה שנספק להן בתור בעלת בריתן מהווה הרתעה גדולה יותר, מאשר שהן ישיגו באמצעות פיתוח תכנית גרעין או בהגעה לסף יכולת גרעינית.

“הן מבינות שבסופו של דבר, ביטחונן האישי וההגנה שלהן טובים יותר אם הן ישתפו פעולה איתנו”.

 בהקשר לנפילת העיר העירקית רמאדי לידי דאע”ש טען הנשיא כי מדובר ב”נסיגה טקטית”, והוסיף: “אני לא חושב שאנחנו מפסידים במאבק נגד הארגון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות