ש”ס והבית יהודי נלחמות על הדתות; ליברמן נגד החרדים

אחר החתימה על ההסכמים הקואליציוניים עם כולנו ויהדות התורה נותר לצוות המו"מ של הליכוד למצוא פתרונות יצירתיים למחלוקות בין ש"ס, הבית היהודי וישראל ביתנו • הליכוד רוצה להעניק לש"ס שליטה מלאה בתיק הדתות, אבל בבית היהודי מתנגדים בתוקף • גם ליברמן לא עושה חיים קלים: מתנגד להבטחות שניתנו לחרדים ונגד תיק התפוצות של בנט
נחמן גור
י"א אייר התשע"ה / 30.04.2015 09:07

ארוכה הדרך אל הממשלה: אחרי שאמש חתמו צוותי המשא ומתן של הליכוד, כולנו, ויהדות התורה על ההסכם הקואליציוני, נותר עדיין לצוות המו”מ של הליכוד לסגור את הקצוות עם שלוש שותפות נוספות: הבית היהודי, ש”ס וישראל ביתנו.

אלא שמפלגות אלה מציבות דרישות שידרשו כישרונות גישור מיוחדים. שכן, כל אחת ממפלגות אלה מתעקשת על דרישותיה, שלעיתים סותרות את ההסכמים וההסכמות שכבר הושגו עם מפלגות אחרות – דבר שמוביל לעיכוב בחתימה על ההסכם לקראת הקמת הממשלה הבאה.

כך עומדת במרכז המשא ומתן עם ישראל ביתנו המחלוקת בין אביגדור ליברמן לסיעות החרדיות. שר החוץ מתנגד להבטחות שניתנו למפלגות החרדיות, בהן ביטול הסנקציות הפליליות בחוק השוויון בנטל וביטול רפורמת הגיור שתאפשר לרבני עיר להקים מערכי גיור.

גם הבית היהודי וש”ס מציבות מחלוקת לא פשוטה, כאשר הן מנהלות קרב תרנגולים על תיק הדתות. בליכוד הציעו את התיק לש”ס, אך בבית היהודי מתנגדים באופן נחרץ לוותר על התיק שהיה ברשותם בקדנציה האחרונה, ודורשים דריסת רגל במשרד, כדי לבלום ניסיונות מצד ש”ס להפוך את המשרד ל’תעשיית ג’ובים’, כלשונם, שתידחק את רגלי אנשי הציונות הדתית מעמדות השפעה.

ש”ס גם דורשת את מע”מ אפס על מוצרי היסוד, או כפי שאמר דרעי אחרי ישיבת הסיעה הדחופה שכינס ביום שלישי: “״ללא הנהגת מע”מ אפס על מוצרי יסוד, וקבלת משרדים שיהוו ארגז כלים חברתי על מנת ליישם את המדיניות החברתית עליה התחייבנו – לא נחזור לשולחן הדיונים״.

הליכוד הציע עד כה לבית היהודי את תיק החינוך ותיק התפוצות לנפתלי בנט. תיק החקלאות לאורי אריאל ואיילת שקד, על פי ההצעה, תמונה לשרת התרבות והספורט. ליברמן, אגב, דורש גם את ביטולו של תיק התפוצות.

בנט דורש גם את ראשות ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת והעברת שני חוקים שיבצעו רפורמה במערכת המשפט ויגבילו את כוחו של בג”ץ: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ו’פסקת ההתגברות’ שתאפשר לכנסת ברוב מיוחד של 61 לחוקק מחדש חוק שבג”ץ פסל כהוראת שעה. כחלון מתנגד לרפורמה בתקיפות ואף קיבל זכות וטו.

כמו כן ממתין בנט לתשובת נתניהו בנוגע להפשרת הקפאת הבנייה ביהודה, שומרון ובירושלים והעברת מיליארד שקל למשרד החינוך, כדי שיוכל לבצע רפורמות במשרד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות