‘בצהרי היום’: מי יותר מתוחכם פוליטית – ליברמן או נפתלי בנט?

'בצהרי היום' עם רונן כץ ברדיו 'קול ברמה': העיתונאית טל שניידר מ'הפלוג' ושרי רוט מאתר חרדים10 על המשא ומתן הפוליטי • מי יסתפק בפירורים שיישארו? האם דרעי יוותר על הפנים? ולמה יהדות התורה לא תומכת בש"ס?
חרדים 10
כ"ו ניסן התשע"ה / 15.04.2015 12:58

המו”מ הקואליציוני, שעדיין אינו נראה כמתקרב אל קיצו נידון אתמול בתכנית ‘בצהרי היום’ של רונן כץ בתחנת הרדיו ‘קול ברמה’. בתכנית השתתפו העיתונאית טל שניידר מ’הפלוג’ ושרי רוט מאתר חרדים10.

רונן כץ: אני רוצה להתמקד במפלגות הגדולות, כמו ‘כולנו’, שהם לקראת חתימה או-טו-טו – מה באשר מינהל התכנון, שהוויכוח עליו טרם הסתיים?

טל שניידר: קודם כל אני חייבת להסתייג ולומר שעד שהדברים לא סגורים הם לא סגורים. אבל למיטב ידיעתי הייתה פגישה מצוינת בין כחלון לבין נתניהו. כחלון כידוע לכולנו סגור על משרד האוצר ומינהל התכנון אמור לעבור ל’כולנו’ באיזו שהיא קונסטלציה, ואיציק כהן מש”ס אמור לכהן כשר באוצר. אבל, כאמור, זה לא סגור עדיין.

רונן כץ: אז זה אומר מה? שמינהל התכנון כן יעבור בסופו של דבר לידיו של כחלון או שמדובר על סמכויות חלקיות בתחום הזה?

טל שניידר: הוא יעבור, רק שכחלון רצה גם את ועדת הכספים והוא ירד מהדרישה הזאת. אבל זה חלק מההסכמות.

רונן כץ: ומה יאמר אריה דרעי כשיקבל את משרד הפנים ללא מנהל התכנון? זה משהו שמעקר את הסמכויות שלו, לא?

טל שנידר: זה לא מעקר את הסמכויות, שר פנים זה תפקיד הרבה יותר רחב מזה.

רונן כץ: כן, אבל מדובר על סמכויות מאד משמעותית בתוך המשרד הזה.

טל שניידר: נכון. היחידה הזו משמעותית לכחלון, כפי שהוא קורא לזה ‘הכלים’, כדי שהוא יוכל להעביר רפורמות בתחום הזה שמשווע לטיפול, והוא רוצה לרכז את זה אצלו. אני לא נמצאת שם ביניהם, אבל אם הממשלה הזו באמת רוצה להיות כזו שמשנה את מחירי הדירות ואת הדהרה שיש במדינה למחירי דירות, שהולכים ועולים, אזי כל אחד יצטרך לוותר.

רונן כץ: שרי רוט, אריה דרעי יוותר על זה בקלות, או שהוא ימשיך להתעקש על זה?

 שרי רוט:  אני הייתי מניחה את הזרקור על מה שקורה ביהדות התורה. כי בעצם בש”ס היו מצפים שיהדות התורה תגן עליהם בקטע הזה ותבוא ותאמר: אנחנו לא חותמים בלי ש”ס. איזה שהוא גוש כזה, דומה לברית האחים בין יאיר לפיד לנפתלי בנט בקדנציה הקודמת, מה שיצר להם גוש, שבו כל אחד חזק יותר מהיותו לחוד.

זה בעצם מה שדרעי וש”ס היו מצפים שיהדות התורה תעשה – שהיא תגיד, אנחנו בלי ש”ס לא חותמים, הדרישה של ש”ס היא לוועדת התכנון והבניה, אנחנו מגבים אותה בקטע הזה, אנחנו לא מסתפקים בזה שקיבלנו את ועדת הכספים מהוד מעלתו כחלון אלא אנחנו רוצים לדאוג גם לאחותנו שס.

זה לא מה שקרה בפועל. צריך לזכור שביהדות התורה יש שני כוחות – הכוח של יעקב ליצמן, ראש הגוש החסידי, חברו של דרעי משנים, ומי שהיה רוצה לעזור לשס בקטע הזה, אבל יש גם את משה גפני, ראש הגוש של דגל התורה, שהוא לא ממש הולך להקריב את עצמו על המזבח בשביל דרעי.

כך שבעצם אנחנו יכולים למצוא מצב לפיו יהדות התורה תחתום עם נתניהו, בעוד שס תישאר בלי מנהל התכנון ובעצם בלי כל תאוותה בידה.

רונן כץ: יש מצב לפיו אריה דרעי, בעקבות המצב שנוצר, יודיע לראש הממשלה תן לי משרד אחר, כמו למשל משרד התמ”ת או כל משרד אחר?

שרי רוט: או כמו משרד התמ”ת פלוס נגב וגליל, כפי שהוצע? תראה, משרד הפנים זה חלום חיים של אריה דרעי, לחזור לשם ולסגור מעגל. אני לא רואה מצב לפיו הוא יוותר. אלא אם כן נתניהו יקדים ויסגור עם יהדות התורה ועם כחלון ונניח עם עוד מפלגה – אולי נפתלי בנט יירד מהעצים עליהם טיפס – יתכן שלש”ס לא תהיה ברירה.

בעסק הזה מי שחותם ראשון הוא זה שמרוויח. ויכול להיות שיהדות התורה היא זו שתחתום ראשונה והיא זו שתרוויח, נניח עוד סגן שר מלבד סגן שר בריאות וועדת הכספים. אני חושבת שדרעי מספיק פיקח כדי להבין שלחכות ולהיות אחרון בתור זה לא ממש אידיאלי מבחינתו.

רונן כץ: טל, בואי נעבור למפלגות הבית היהודי וישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן – השוט הזה בדמות ממשלת אחדות לאומית, אותו מנסה ראש הממשלה מפעם לפעם להציף כלפי מעלה, עדיין השוט הזה קיים ומאיים עליהם? זה משהו שיכניע אותם או שהם יילכו עד הסוף?

טל שניידר:  אני מאמינה שהסיפור הזה של האחדות, למרות שהיה אתמול סקופ על זה בערוץ 1, כל הכתבים שניסו להשיג לזה איזשהו אישור, כולל אני, קיבלו הכחשות גורפות.

רונן כץ: למרות שאילה חסון עומדת מאחורי הפרסום הזה ואומרת שראש הממשלה ובוז’י הרצוג נפגשו בארבע עיניים.

טל שניידר: נכון. ובעצם זה המידע היחידי שיש. לא על מה הם נפגשו, לא מה נאמר, והכחשות שבכלל הייתה פגישה.

זה נראה מהצד כמו ניסיון לשדר לשותפות הקואליציוניות הטבעיות את הסימן הזה שבעצם יש גם אופציות אחרות. אני חושבת שרוב האנשים בליכוד לא מעוניינים שמפלגת העבודה או המחנה הציוני בכלל יהיו בממשלה, לא התרשמתי שיש רצון כזה במחנה הציוני, בטח לא בצד של ציפי לבני, ולכן זה נראה כמו קונסטלציה לא ריאלית. מצד שני, הדד ליין הולך ומתקרב אז מפעילים את כל הכלים.

רונן כץ: ההימור שלכם מי יהיה אחרון שיצטרך להמתין ולחכות, ואולי להסתפק בפירורים שנותרו?

טל שניידר: גלעד ארדן?

שרי רוט (בחיוך): למה לא אמרת ציפי חוטובולי?

רונן כץ: אני לא מדבר על הליכוד, בו יסתפקו מן הסתם במה שנשאר, אני מדבר בין הבית היהודי לישראל ביתנו מי האחרון שיגיע לראש הממשלה?

שרי רוט:  מי שיהיה פחות פיקח… ובגלל שליברמן מאד פיקח פוליטית ובנט מאד טירון בקטעים הפוליטיים, הייתי מהמרת על כך שהוא זה שיבוא אחרון. ואגב, המצביעים שלו לא יאהבו את זה, אם הוא זה שיגרום לאחדות לאומית.

טל שנידר: אני אומר את זה בזהירות כי לא עשיתי וידוא, אבל הבנתי שליברמן בכלל נסע לחופשה…

שרי רוט: זה חלק מהחכמה שלו…

טל שנידר: (צוחקת)

רונן כץ: יש סיכוי שהכל כבר חתום וגמור בינו לבין נתניהו ולכן הוא ככה שאנן, או שמדובר בסוג של קונספירציה?

טל שנידר: אני חולקת על שרי בקטע של התחכום הפוליטי שלו, אני חושבת שאם הוא היה כל כך מתוחכם, הוא לא היה במערכת הבחירות הזו מגיע לתוצאה הזו…

שרי רוט: יחסית לבנט אמרתי, הכול יחסי…

טל שנידר: ראש הממשלה מכוון לדעתי לכך שליברמן ימשיך להיות שר החוץ, ככה הבנתי, ובמסגרת הזו קמפיין הגעוולד של הבית היהודי עשוי לסייע לכך שיקבלו יותר תיקים.

שרי רוט: יותר תיקים, אבל לא תיק בכיר… בטח לא תיק שיזניק אותו לראשות ממשלה כמו תיק הבטחון, למרות שלדעתי יותר חכם היה אילו היה מסכים לקחת את תיק החינוך.

רונן כץ: שרי, אנחנו מקבלים כעת דיווח על פגישה שהסתיימה כעת במשרדי דגל התורה, עם ח”כ איילת שקד, יש לנו מושג על מה דיברו שם?

שרי רוט: עוד לא בדקתי את הנושא, אבל פגישות כאלו היו לאורך כל הקדנציה הקודמת. איילת הייתה תמיד החוט המקשר בין הבית היהודי ליהדות התורה ובעיקר מול דגל התורה.

רונן כץ: הם מנסים לתאם מול דגל? לא מתייחסים אליהם מספיק כראוי?

שרי רוט: נו, לא גפני יוכל להושיעם. גם גפני בעצמו לא במצב אופטימאלי בתוך עמו…

רונן כץ: אבל מה שהם רצו הם קיבלו, סגן שר במשרד הבריאות כנראה יקבלו, ויו”ר ועדת הכספים יקבלו…

שרי רוט: ובכל זאת, לא הם אלו שיכולים להושיע את נפתלי בנט. לדעתי, נפתלי היה צריך מול המצביעים שלו לשמור על משרד החינוך, אני לא כל כך מבינה למה הוא לא רוצה בזה, הוא יכול היה לשקם את מערכת החינוך הממלכתית דתית ולהעלות את מספר המצביעים שלו לפעם הבאה, יש לו עוד זמן לשאוף לראשות ממשלה ולקחת תיק בהתאם לזה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות