מיוחד: כך נראה היום השער דרכו עבר ה’חפץ חיים’ בכנסייה הגדולה

הסרטון המסעיר המתעד את הכנסייה הגדולה הראשונה של אגודת ישראל בשנת תרפ"ג בוינה שבאוסטריה, הוביל את גיטי שחור לחפש: היכן בדיוק התכנסו גדולי ישראל? • הבניינים הממוקמים ממול לאולם התיאטרון בו נערך הכינוס ההיסטורי ומתועדים בסרטון הובילו אותה אל צירקוס גאסע בצווייטע בעציק • ומה נשאר שם 92 שנים אחרי? • צפו
גיטי שחור
י"ח אדר התשע"ה / 09.03.2015 00:58

בשבוע האחרון הזדמנתי אל העיר וינה שבאוסטריה.

הייתה זו הזדמנות טובה לבקר במקום שהתפרסם לאחרונה בנסיבות מרגשות ביותר: הסרטון של מכון מחקר באוניברסיטת דרום קורליינה, המתעד את הכנסייה הגדולה הראשונה של אגודת ישראל בחודש אלול של שנת תרפ”ג.

מדובר במסמך היסטורי, המתעד את מעמד הכנסייה הגדולה הראשונה, בה השתתפו גדולי תורה, אדמו”רים ורבנים מכל רחבי אירופה, לצד אישי ציבור וגדולי העסקנים.

בין המשתתפים היו בעל ה’חפץ חיים’, האדמו”ר מגור בעל ה’אמרי אמת’, הגאון רבי חיים עוזר גרוזינסקי מווילנא,  האדמו”ר מצ’ורטקוב, האדמו”ר מבאיאן, האדמו”ר מסדיגורא, האדמו”ר מסוקולוב, האדמו”ר מסוכטשוב, הגאון רבי מנחם זמבא, האדמו”ר מסלונים, הגאון רבי עקיבא סופר מפרשבורג, הגאון רבי מאיר שפירא מלובלין, הגאון יהודה לייב צירלסון מקישינב ועוד.

אבל  היכן בווינה נערכה הכנסייה הגדולה?

עד לא מזמן לא ידעו תושבי העיר היהודים היכן המיקום המדויק. למעשה, תושבי העיר חשבו כי היא התקיימה באותו מקום בה נערכה הכנסייה הגדולה השנייה, בשנת תרפ”ט, ברובע השלישי שבווינה (-דריטן בעציק).

אבל כעת, לאחר שהתפרסם הסרטון, ניתן לזהות את המיקום הנכון. בסרטון נראים הבניינים הממוקמים ממול לאולם התיאטרון בו נערך הכינוס ההיסטורי, וכך גילו, בעצם, היכן בדיוק התקיימה הכנסייה הגדולה.

השער ממוקם ברחוב צירקוס גאסע, ברובע השני (-צווייטע בעציק) של וינה. הרחוב נקרא  על שמו של אולם התיאטרון שהיה ממוקם ברחוב ובו גם התקיימה הכנסייה הגדולה.

צירקוס תרגומו אודיטוריום/אולם תיאטרון. כיום הבניין כבר לא קיים. רק שער הכניסה, דרכו חלפו גדולי ישראל עדיין נמצא, אם כי מעליו הוקם מבנה.

מאז הופץ הסרטון, החלו אנשים לבקר בצירקוס גאסע, מנסים לגעת באבק ההיסטוריה שהותירו במקום גדולי ישראל של לפני מלחמת העולם השניה.

השער (והבניינים ממול):

וינה הכנסיה הגדולה

מבט כלפי פנים:

וינה הכנסיה הגדולה

ושם הרחוב:

וינה הכנסיה הגדולה

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    וואו!!!!מדהים!!!!
    09/03/2015 09:43
    ר.ה
  1. וואו!!!מדהים!!!

  2. לא רואים שום שער
    09/03/2015 12:27
    רפי
  3. מישהו רואה שער?