מדד השלום • 61%: נתניהו קידם את חוק הלאום בשביל פופלריות בימין

מנתוני סקר מדד השלום לחודש נובמבר עולה כי 52% מהיהודים מתנגדים לטענת לבני ולפיד כי חוק הלאום סותר את מגילת העצמאות • 43% תומכים באי העסקת ערבים • 40% תומכים בחיזוק ההתיישבות לעומת 54% שתומכים בשתי מדינות
שמעון ליברטי
י"ז כסלו התשע"ה / 09.12.2014 17:12
 מדד השלום של המכון הישראלי לדמוקרטיה, לחודש נובמבר, מתפרסם היום, ומגלה את דעות הציבור על חוק הלאום והעסקת ערבים.

אחד מהדברים שגרמו למשבר בקואליציה שהתפרקה, היה חוק הלאום, נתניהו התעקש על החוק גם במחיר פירוק הקואליציה, ו-61% מהציבור חושבים שהיוזמה הזאת הגיעה בעיקר כדי לחזק את הפופולאריות שלו בימין, רק 30% מאמינים שהחוק נובע מדאגה כנה לאופיה של ישראל כמדינה יהודית.

ציפי לבני ויאיר לפיד, התנגדו לחוק בטענה כי הוא מנוגד למגילת העצמאות, אולם רוב הציבור היהודי (52%), סבורים כי החוק בנוסח הפשרה של נתניהו, אינו עומד בסתירה למגילת העצמאות. 73% חושבים שאין סתירה בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, ו-88% אומרים שחשוב שישראל תהיה מדינה דמוקרטית.

39.5% חושבים שהחוק יזיק למדינה, 31% טוענים שהוא דווקא יועיל.

בקרב הציבור הערבי, 82% סבורים כי החוק סותר את מגילת העצמאות, ו-88% מהערבים חושבים שיש סתירה בין היותה של מדינת ישראל יהודית להגדרתה גם כדמוקרטית.

בנוגע לזירה הבינלאומית שאלו הסוקרים: “ממשלות ישראל לדורותיהם טענו תמיד כי ישראל היא ‘הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון’ והשתמשו בכך כנכס חשוב במאבקיה בזירה הבין לאומית. האם אתה מסכים או לא מסכים שאישור חוק הלאום יחליש את יכולתה של ישראל להישען על טיעון זה”? כאן נראה שהציבור היהודי ממש חצוי בדעתו: 45.5% מסכימים עם הטיעון, ו-44% מתנגדים לו.

סוגיית העסקת ערבים עלתה לדיון ציבורי, לאור גל אירועי הטרור, שבוצעו בחלקם על ידי עובדים ערבים, 43% מהיהודים תומכים באי העסקת ערבים, ו-52% מתנגדים לקריאות שלא להעסיקם.

יצויין, כי כשנשאלו המשיבים על העסקת רופאים ואחיות ערבים בבתי חולים, 69% תמכו בהעסקתם ורק 25.5% התנגדו.

90% מהציבור מתנגד להצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים, או לפעולות דומות.

מי אשם בקיפאון המשא ומתן? 48% מאשימים את הפלסטינים, 41% מאשימים את שני הצדדים, ורק 9% חושבים שישראל.

אולם, 41% חושבים שהסכם שלום חשוב יותר לישראלים, ורק 16% טוענים שהסכם קבע חשוב יותר לפלסטינים.  לצד 41% החושבים ששני הצדדים אחראים לקיפאון במידה שווה, 48% בדעה שהאחריות למצב זה נופלת בעיקר על הצד הפלסטיני, שעה ש-9% בלבד מטילים אותה על הצד הישראלי.

בשאלה האם להמשיך ולנסות להגיע להסדר המבוסס על שתי מדינות או לחזק את ההתיישבות, 54% תומכים בשתי מדינות ואילו 40% תומכים בהתיישבות.

שר החוץ אביגדור ליברמן פרסם בשבוע שעבר תכנית פשרה שיציע לפלסטינים, 59% תומכים בה, ורק 34% התנגדו לה. 52% חושבים שישראל חייבת הסכם שלום כדי לא להיפך למדינה דו לאומית, ו-38% לא מסכימים עם הקביעה הזו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות