בית הכנסת, היום שאחרי • “ברוך שעשה לי נס”

עשרות הגיעו לשחרית בהיכל בו נטבחו אתמול 4 קדושים הי"ד ונהרג שוטר • בין הבאים: השר נפתלי בנט • "פרצתי בבכי בכניסה. אתה משחזר בראש איפה המחבל עמד ואיפה אני עמדתי" • מחר בבית הכנסת: 'יום כיפור קטן' עם טלית ותפילין
שייע קליין
כ"ו חשון התשע"ה / 19.11.2014 09:10

היום שאחרי:  עשרות מתפללים – קבועים ואורחים – הגיעו הבוקר (רביעי) להתפלל תפילת שחרית בבית הכנסת של ‘קהילת בני תורה’ בשכונת הר נוף בירושלים, בו נטבחו אתמול הקדושים הגאון רבי משה טברסקי, הרב אריה קופינסקי, הרב קלמן זאב לוין, אברהם שמואל גולדברג ה’ יקום דמם, והשוטר זידאן סייף שנהרג במהלך חילופי הירי עם המחבלים.

את פני הבאים קידם מאבטח שהוצב בכניסה לבית הכנסת.

הטבח בהר נוף

יוסי ברזני היה אתמול בבית הכנסת והצליח לברוח מידי המחבלים. הבוקר הוא התייצב בין הראשונים לתפילה, התיישב על מקומו ופרץ בבכי.

“פרצתי בבכי בכניסה, אבל אנחנו אנשים מאמינים”, סיפר על תחושותיו הקשות לחדשות 2 Online. “ההרגשה רגילה כביכול, הכל נראה רגיל וסידרו פה כנראה יותר מדי טוב, אבל זו מערבולת של תחושות פנימית”. ברזני סיפר כי בחר להתפלל בדיוק באותו מקום בו עמד אתמול, בעת הפיגוע: “הלכתי לומר ברוך שעשה לי נס. במקום הזה אתה משחזר בראש איפה המחבל עמד ואיפה אני עמדתי, ברוך השם הכל בסדר”.

הטבח בהר נוף

“אף פעם לא החסרתי כאן את התפילה, בדיוק אתמול לא הגעתי בגלל חולשה ברגל”, סיפר שלמה בן לולו, המתפלל בבית הכנסת קרוב ל-20 שנה לכתב וואלה.

“בדיוק במקום שבו ישבתי”, הוא ממשיך ודמעות זולגות מעיניו, “ישבו אתמול אברהם גולדברג ואריה קופינסקי שנרצחו”. מתפלל אחר ששמע את דבריו, הגיב: “השולחן שלך הציל אותי. הוא הפריד ביני לבין המחבל עם הסכין”.

טבח בהר נוף

גם יו”ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הגיע הבוקר אל בית הכנסת. בנט ספד לשוטר שנהרג בפיגוע: “הוא גיבור ישראל. הוא דוגמא ומופת לכל לוחם”.

טבח בהר נוף

גם ח”כ דב ליפמן מיש עתיד הגיע להתפלל בבית הכנסת. “היה לי חשוב להגיע הבוקר ולהתפלל באותו מניין ובאותה שעה בבית כנסת בו התרחש הפיגוע, על מנת לתמוך במתפללים ולשלוח מסר לטרוריסטים ושולחיהם שפיגועים לא ישיגו דבר”, אמר ליפמן, ”היה מעורר השראה לחוות את העוצמה שבתפילה הבוקר. הבכי והדמעות של אלו שברכו הגומל קרעו את ליבי”.

השוטר זידאן סיף, שמת מפצעיו אמש, יובא היום למנוחות בשעה 14:00 בבית העלמין בכפרו יאנוח-ג’ת בגליל.

בתוך כך, רב קהילת ‘בני תורה, הרב יצחק מרדכי רובין, מודיע על תפילת ‘יום כיפור קטן’ שתתקיים מחר בצהרים בבית הכנסת “עטופים בטלית ותפילין”.

טבח בהר נוף

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    א) מִזְמוֹר לְאָסָף אֱלֹקים בָּאוּ גוֹיִם בְּנַחֲלָתֶךָ טִמְּאוּ אֶת הֵיכַל קָדְשֶׁךָ שָׂמוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם לְעִיִּים: (ב) נָתְנוּ אֶת נִבְלַת עֲבָדֶיךָ מַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמָיִם בְּשַׂר חֲסִידֶיךָ לְחַיְתוֹ אָרֶץ: (ג) שָׁפְכוּ דָמָם כַּמַּיִם סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאֵין קוֹבֵר: ואמרו חז”ל (סנהדרין מז,א): מזמור לאסף אלקים באו גוים בנחלתך טמאו את היכל קדשך [וגו'] נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, מאי עבדיך ומאי חסידיך? לאו חסידיך – חסידיך ממש, עבדיך – הנך דמחייבי דינא דמעיקרא, וכיון דאיקטול – קרי להו עבדיך! [וממשיכה הגמרא לבאר, שזה בגלל שמדובר ב]הרוגי מלכות [יהודים שנהרגו ע
    20/11/2014 01:18
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. א) מִזְמוֹר לְאָסָף אֱלֹקים בָּאוּ גוֹיִם בְּנַחֲלָתֶךָ טִמְּאוּ אֶת הֵיכַל קָדְשֶׁךָ שָׂמוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם לְעִיִּים:
    (ב) נָתְנוּ אֶת נִבְלַת עֲבָדֶיךָ מַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמָיִם בְּשַׂר חֲסִידֶיךָ לְחַיְתוֹ אָרֶץ:
    (ג) שָׁפְכוּ דָמָם כַּמַּיִם סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאֵין קוֹבֵר:

    ואמרו חז”ל (סנהדרין מז,א): מזמור לאסף אלקים באו גוים בנחלתך טמאו את היכל קדשך [וגו’] נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, מאי עבדיך ומאי חסידיך? לאו חסידיך – חסידיך ממש, עבדיך – הנך דמחייבי דינא דמעיקרא, וכיון דאיקטול – קרי להו עבדיך! [וממשיכה הגמרא לבאר, שזה בגלל שמדובר ב]הרוגי מלכות [יהודים שנהרגו ע”י גויים], כיון דשלא בדין קא מיקטלי – הויא להו כפרה. ע”כ.

    ועל פי זה כתב בספר “אם הבנים שמחה” להגה”ק ר’ יששכר טייכטל הי”ד זצ”ל:
    ועיין חת”ס בתשובה, שהביא הגמרא דסנהדרין, דישראל שנהרג ע”י עכו”ם אפילו היה רשע וגרוע נקרא קדוש.
    וכמו”כ כתב ב”אגרת השמד להרמב”ם”: “ואיש שיזכהו האל לעלות במעלה עליונה כזאת, כלומר שנהרג
    על קדושת ד’, אפילו היו עוונותיו כמו ירבעם בן נבט וחבריו, הוא מעולם הבא”. עכ”ל.

    וכן היה מעשה בזמן שנרצחו שלשת הנערים החטופים ד’ יקום דמם, שאחד ניגש אל הגר”ח קנייבסקי שליט”א, וסיפר לו שהוא הולך לנחם את משפחות הנערים החטופים, ושאל מה יש לומר להם?
    הגר”ח השיב על אתר ואמר: “תאמר להם שבניהם הן בכלל ‘הרוגי מלכות’ שאין אדם יכול לעמוד במחיצתם”.

    וכמו שראינו בגמ’ סנהדרין מז,א. – כמו כן אמרו חז”ל (ספרי דברים פרשת האזינו פיסקא שלג): וכפר אדמתו עמו, מנין שהריגתם של ישראל ביד אומות העולם כפרה להם לעולם הבא שנאמר (תהלים עט א) מזמור לאסף אלהים באו גוים בנחלתך נתנו את נבלת עבדיך שפכו דמם כמים. ע”כ.

    וכתב האריז”ל בספר “לימודי אצילות” דף ל ע”ב, וזה לשונו: “דע, כשנהרג אדם מישראל על ידי גוי, אע”פ שאינו צדיק, כיון שקיבל עונשו בזה שנהרג בלא משפט, מיד בא המלאך … ומכניס נשמתו בפתח שהוא ממונה עליו, ושם היא מזדככת ומתגדלת אעפ”י שאין בה מעשים טובים. ואח”כ נותנים אותה לחופה הראויה לה לפי ערכה וכו’ ונמצא שמה שנהרגה היה לטובתה”. עכ”ל.