אוקראינה: הגוש הפרו-מערבי ניצח • כ-30 יהודים נבחרו

נשיא אוקראינה פורושנקו זוכה לחיזוק גדול: המפלגות הפרו מערביות והאנטי רוסיות זכו ברוב המושבים בפרלמנט • בין הנבחרים 30 יהודים, ביניהם הפילנתרופ היהודי ואדים רבינוביץ • הרב בלייך: "ניצחון המערב טוב ליהודי המדינה"
אליעזר היון
ד' חשון התשע"ה / 28.10.2014 13:15

שנה אחרי המהפכה ופני אוקראינה למערב: על פי התוצאות (הבלתי סופיות) של הבחירות שנערכו שלשום (ראשון) לפרלמנט באוקראינה, הגוש הפרו-מערבי זכה לניצחון גדול – מה שיאפשר לנשיא פטרו פורושנקו להקים קואליציה חדשה, לסיים את הקונפליקט עם הבדלנים הרוסיים, ולהוביל רפורמות דמוקרטיות.

36 מיליון אזרחים אוקראינים השתתפו בבחירות שנערכו לראשונה מאז פרצו המהומות באוקראינה במהלכן הודח הנשיא ויקטור ינקוביץ.

לפני מספר חדשים נבחר פורושנקו לנשיאות, והקו הפוליטי הפרו-מערבי שהוביל זכה לחיזוק משמעותי בעקבות הבחירות הללו.

התוצאות, הבלתי רשמיות כאמור, מעניקות 23% מהקולות, למפלגתו של הנשיא פורושנקו, בעוד מפלגת “חזית העם” של ראש הממשלה היוצא – שיכהן כפי הנראה גם כראש הממשלה גם בממשלה הנכנסת – ארסני יצניוק שמונה על ידי פורושנקו, זכתה ב-21.3%. בסך הכל, כרגע נראה שכ-90% מהמושבים בפרלמנט יאוישו על ידי חמש המפלגות התומכות במדיניות פרו־מערבית. מפלגת גוש ההתנגדות הפרו-רוסית זכתה ב-7.6% בלבד, כאשר שאר בנות בריתה כלל לא עברו את אחוז החסימה.

מי שנחלה תבוסה היא ראש הממשלה והאסירה לשעבר, יוליה טימושנקו, בעצמה מועמדת לנשיאות עד לפני מספר חודשים. לאחר שכשלה בבחירות לנשיאות, הצליחה מפלגת “המולדת” של טימושנקו לעבור בקושי את אחוז החסימה ולהיכנס לפרלמנט עם 5.7% מהקולות

יחד עם זאת, מפלגתו של הנשיא זכתה לפחות מושבים מן הצפוי והוא יהיה – כתוצאה מכך – נתון ללחצי המפלגות האחרות הדורשות פעולה תקיפה כנגד הבדלנים הפרו-רוסיים במזרח המדינה.

הפתעת הבחירות שייכת למפלגתו של ראש הממשלה היוצאת אריצניוק, עליו הכריז כבר פורושנקו שיהיה חבר בקואליציה הבאה, ויכהן כפי הנראה שוב כראש הממשלה.

גם היהודים בפנים

מפלגתו של הנשיא ומפלגתו של ראש הממשלה היוצאת יכניסו יחד כ-300 מושבים לפרלמנט, ביניהם כ-30 יהודים.

לראשונה נבחר לפרלמנט הפילנתרופ היהודי ואדים רבינוביץ כחבר פרלמנט. רבינוביץ הוא איל הון אוקראיני, ואחד התורמים הגדולים למוסדות היהודים באוקראינה ובגוש היורו-אסיאתי. בשנות ה-90 עלה לישראל, התאזרח, ולעיתים הוא מתגורר בביתו שבמושב ביתן אהרן, הסמוך לנתניה.

הרב יעקב דב בלייך צוטט באתר חב”ד COL: “הבשורה הטובה היא כי מפלגות הימין הקיצוני לא עברו את אחוז החסימה ולא יהיו בפרלמנט, וזו תוצאה די מפתיעה, מבורכת ומעניינת.

“תוצאות הבחירות מקרבות עוד יותר את אוקראינה למערב, וזהו ללא ספק דבר טוב ומבורך לאוקראינה. המגמה של התקרבות אוקראינה לאיחוד האירופי הוא דבר טוב ומבורך גם ליהודי המדינה, היא תפתח בפניהם אפשרויות רבות ותאחד אותם עם הקהילות היהודיות ברחבי אירופה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות