ועדת הרבנים נסוגה מהבחירה ברב כהנא: מרוץ הרבנים הראשיים נפתח מחדש

הרב יעקב אריאל הודיע בשם ועדת הרבנים לבחירת המועמד הציוני-דתי כי הוא נסוג מבחירת הרב מאיר כהנא, דיין בבית הדין הרבני באשקלון, כמועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי - בין היתר, בשל לחצים של רבנים נגד מועמדותו • ההחלטה פותחת מחדש המרוץ לתפקיד
אריה ריבקינד
י"ט אייר התשפ"ד / 27.05.2024 13:06

דרמה במרוץ לבחירת הרבנים הראשיים: ועדת הרבנים לבחירת המועמד הציוני-דתי הודיעה היום (שני) כי היא נסוגה מבחירתה ברב מאיר כהנא, דיין בבית הדין הרבני באשקלון, כמועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי.

משה ביטון ‘שיחק’ אותה. רוצה גם מסלול להצלחה? • כך מצטרפים

יו”ר ועדת הרבנים לבחירת המועמד הציוני-הדתי, הרב יעקב אריאל, הודיע ליו”ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ’, כי הרבנים החליטו להשיב את האחריות אל השר, בשל ערעורים על תוקפה של החלטת הוועדה, ולחצים  מצד רבנים דתיים נגד מועמדותו של הרב מאיר כהנא.

ההחלטה פותחת מחדש את המרוץ לתפקיד הרבנים הראשיים, שבבחירות שייערכו בעוד כחודש.

ועדת הרבנים הוקמה לפני כשנה בעקבות בקשת יו”ר מפלגת הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ’ מהרב יעקב אריאל, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, לגבש קבוצה רחבה ומגוונת של רבנים שתוביל החלטה על מועמד ציוני-דתי מוסכם.

הוועדה הודיעה אז על בחירתה ברב כהנא אך מאז הופעלו לחצים גדולים נגד ההחלטה, בין היתר של רבנים שהביעו רצון להתמודד לתפקיד כמו הרב יעקב שפירא, הדיין הרב אליעזר איגרא, והרב מיכה הלוי.

במכתב ששלח יו”ר הוועדה, הרב יעקב אריאל, לבצלאל סמוטריץ’ ופורסם לראשונה ב’וואלה’ – נאמר: “לפני כמעט שנה פנית אלי בבקשה להקים צוות רבנים לשם קביעת רב אחד כמועמד מוסכם מטעם הציבור הדתי לאומי. לאור זאת, כידוע, הוקמה ועדה מורכבת מרבנים רבים. מתוך המועמדים שהופיעו בפניה, נבחר הרב מאיר כהנא שליט”א, אב”ד בית הדין באשקלון”.

הרב אריאל מסביר: “ככל שהתקרב מועד הבחירות, והתרחק מועד ההתכנסות של הוועדה (לפני כמעט שנה), ובעיקר בשבועות האחרונים, עדים אנחנו, לצערנו הרב, לערעורים רבים על תוקפה של ההחלטה, והם אף מלווים בפעילות מעשית עניפה”.

הוא הוסיף, כי חברי הוועדה מודעים לכך שישנם מספר רבנים מהמגזר הדתי שהחליטו להתמודד לתפקיד על אף החלטת הוועדה: “כמו כן, אנו מודעים לכך שישנם כמה מועמדים מתוך רבני הציבור הציוני דתי והקרובים אליו, שהחלו במסע רציני להתמודדות בפועל למשרת הרב הראשי”.

בשל הלחצים על חברי הוועדה הוחלט לנסות לכנס אותה שוב לדיון. הרב אריאל: “במסגרת העלאת השגות על תוקף החלטת הוועדה, עלתה גם בקשה לכינוס נוסף של הוועדה לצורך דיון מחודש. ראשית, סברנו שלא הוצגו נתונים שהצדיקו כינוס מחודש. אך מעבר לכך – לאחר בדיקה מעמיקה ומקיפה, הערכנו שאין היתכנות מעשית לכינוס מחודש שיניב פירות, כיוון שהתערערה באופן עמוק הנכונות להגיע להסכמות”.

הרב פנה לסמוטריץ’: “למגינת לבנו, המהלך של הוועדה, שהשקענו בו מאמצים רבים, ונוהל לדעתנו באופן הגון ומכובד, לא הצליח להביא לתוצאה המיוחלת של הסכמה ציבורית רחבה, וגיבוי מלא למועמד אחד מוסכם – תוצאה שלשמה פנית אלינו, כדי שתוכל למלא כראוי את המשימה של העמדת רב ציוני דתי כרב ראשי.

“על כן אנחנו נאלצים להשיב את האחריות אליך, ומברכים אתכם שיתקנכם הקב”ה בעצה טובה לפעול בדרך הישר והטוב בעיני אלוקים ואדם, כפי הבנתכם ויכולתכם”.

במכתב מודגש כי בשנה האחרונה סמוטריץ’ ואנשיו “פעלו בנאמנות” ועמדו מאחורי החלטת הוועדה.

הבחירות לרבנות הראשית צפויות ככל הנראה להתקיים בסוף חודש יוני.

על תפקיד הרבנים הראשיים מתמודדים לפי שעה חבר מועצת החכמים הרב דוד יוסף, הרב יהודה דרעי, אחיו של יו”ר ש”ס אריה דרעי, ומועמדים נוספים כמו הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, שוקלים להתמודד על תפקיד הראשל”צ.

הרב מאיר כהנא, הרב מיכה הלוי רבה של פתח תקווה, הרב משה חיים לאו, בנו של הרב ישראל מאיר לאו מתמודדים על תפקיד הרב האשכנזי.

ערב הקמת הממשלה, סוכם על דיל בין ש”ס לציונות הדתית, לפיו ייבחר מועמד ציוני-דתי לתפקיד הרב הראשי אשכנזי ומועמד חרדי לתפקיד הרב הראשי הספרדי.

כעת, עם החלטת הוועדה, הקלפים של המירוץ נטרפים מחדש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות