איך מזג האוויר משפיע על מכירת רכבים בעולם?

בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים אקלימיים שלא חווינו קודם לכן: מזג האוויר משתנה במהירות ומסתבר שיש לו השפעה על הצרכנות התחבורתית בכל העולם ואפילו בישראל • מה קרה בשנים האלה ואיך עולם הרכב השתנה? יש כמה מהלכים שראוי שנכיר ונראה לאן פני העתיד שלנו
תוכן שיווקי
י"ד אייר התשפ"ד / 22.05.2024 13:02

רבות דובר על שינויים אקלימיים בעקבות מזג האוויר המשתנה מול עינינו. בכל העולם אנחנו רואים תופעות שלא קרו בסדר גודל, עוצמה ותדירות כמו בשנים האחרונות. שיטפונות ענק, הרים שהיו מושלגים הופכים ליבשים, טמפרטורות גבוהות מהרגיל במדינות קרות באמצע החורף, גלי קור קיצוניים ומפתיעים ונזקים רבים לבני אדם ורכוש.

לשינויים האקלימיים הללו יש סיבה והיא התחממות של האטמוספירה כתוצאה מזיהום אוויר כבד של יותר ממאה שנות תעשייה ותחבורה. כלי רכב שונים המונעים על ידי דלק, פולטים עשן שעולה ומצטבר בשכבה העליונה וגורם לאפקט חממה. החום עולה ואיתו מגיעים שינויים במזג האוויר.

למזלנו, העולם החל להתעורר ולהבין שיש בעיה ואי אפשר להמשיך באותו אופן. השיח הציבורי השתנה עם הפנים לעידן הירוק ולהפחתת זיהום האוויר. האיחוד האירופי החל להעביר תקנות להגבלת רכבים מזהמים, מדינות אחרות החלו ליישם מדיניות סביבתית וגם יצרניות הרכב החלו לשנות כיוון.

במקום לייצר רכבים רגילים כמו שהתרגלו עד כה, חברות הרכב הגדולות החלו לפתח ולייצר יותר רכבים חשמליים שאינם מזהמים. הצרכנים הגיבו בחיוב ונפח הייצור עלה. במקביל, חלו שינויים גם בהקמת תשתיות לרכבים חשמליים, הוקמו עמדות טעינה חשמליות ברחבי ערים, כבישים, מרכזי קניות ומקומות ציבוריים.

בנוסף, יש מדינות שעודדו קניה של רכב חשמלי על ידי מתן מענקי קניה, הפחתה במיסוי והטבות שונות (חניה חינם, נסיעה בנתיב ציבורי). במקביל נעשה ניסיון לצמצם את הקניה של רכבים מזהמים על ידי העלאת המחירים, הגבלות בכניסה למרכזי ערים וקנסות על יצרניות רכב.

התוצאה היא שהביקוש לרכב חשמלי עלה מאוד ונתוני המכירות מראים שבכל שנה, כולל בזמן הקורונה, המכירות של רכבים חשמליים עלו באחוזים ניכרים והנתח החשמלי הפך לגדול יותר.

ברבעון הראשון של שנת 2022 נמכרו ברחבי העולם יותר משני מיליון רכבים חשמליים, שזה הרבה יותר מאותו רבעון של שנה שעברה. נכון לחודש נובמבר 2022, רכבים חשמליים מהווים כבר למעלה מ-13% מהרכבים החדשים בכל העולם, שיא של כל הזמנים.

בסין, כמות הרכבים החשמליים שילשה את עצמה. בארצות הברית הכמות הוכפלה ובאירופה, שיאנית המכירות, יש פי שלושה רכבים חשמליים. ישנן מדינות באירופה שאחוזי המכירות בהן הגיע לשוויון ואף עבר את המכירות של רכבים המונעים על ידי דלק. בנוסף, האיחוד האירופי אסר על מכירת רכבים מזהמים החל משנת 2035, אך יש מדינות באיחוד שלא מחכות והקדימו את היעד בכמה שנים.

גם בישראל מצב התחבורה משתנה, אמנם לא במספרים גבוהים כמו באירופה, אך בהחלט רואים עליה חדה במכירות של רכב חשמלי. בשנת 2022 מספר הרכבים החשמליים החדשים שנקנו הגיע ליותר מעשרים ושבעה אלף רכבים, שזה אומר שאחד מכל עשרה רכבים שנמכרו בישראל היה חשמלי. מדובר במספרים גבוהים ובהתקדמות יפה לקראת העידן החשמלי בארץ.

מספרים כאלה יכולים להעיד על מודעות הולכת וגוברת לשיח הגלובלי וחיבור של הדורות הצעירים יותר למה שקורה בעולם כולו מבחינת דאגה לאקלים ולסביבה. הרי גם בישראל רואים שינויי מזג אוויר הניכרים בעיקר בחורף שהתקצר, בכמות הגשים המועטה יחסית ובשיאי חום בימי הקיץ.

גם משרדים ממשלתיים נרתמו לא מעט למהלך החשמלי בשנים האחרונות, בין אם בהקמת עמדות טעינה חשמליות חדשות ובין אם בקידום חקיקה בנושא זיהום האוויר וקידום של תחבורה לא מזהמת.

אמנם נדרשים בישראל מאמצים גדולים נוספים, אך המגמה היא לקראת עידן של תחבורה נקיה, בדיוק כמו בשאר העולם אשר הפנים והחל לפעול במהירות ובהשקעה רבה למען עתיד שבו האוויר נקי יותר לכולנו.

למידע נוסף היכנסו לאתר מגזין רכב חשמלי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות