בכיר דמוקרטי: נתניהו מכשול לשלום, ישראל צריכה בחירות כעת

הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הרוב בסאנט, קרא לקיים בחירות בישראל: "קואליציית נתניהו כבר לא מתאימה לצרכים של ישראל" • שגריר ישראל בארה"ב: "ישראל היא דמוקרטיה ריבונית, זה לא מועיל" • הליכוד: "שלא יחתור" • בנט תקף: "אנחנו עם עצמאי, לא רפובליקת בננות. אל תתערב"
יוני גרין
ד' אדר ב' התשפ"ד / 14.03.2024 18:42

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני צ’אק שומר קרא היום (חמישי), ללא כל בושה, לקיים בחירות בישראל – רק משום שנתניהו מונע הקמת מדינה פלסטינית.

מה, לא תצטרפו כדי להגן על הבית שלכם? זו הדרך להתנדב עכשיו

“נתניהו הוא מכשול לשלום, הקואליציה שלו פוגעת בישראל”, אמר. מדובר בהתבטאות חריגה ביותר מפי בכיר במפלגה הדמוקרטית. “נתניהו איבד את דרכו בכך שאיפשר להישרדותו הפוליטית לקבל עדיפות על פני האינטרסים של ישראל. ישראל צריכה לצאת לבחירות”.

לדבריו, “אם נתניהו יישאר בשלטון אחרי המלחמה, על ארצות הברית למלא תפקיד פעיל יותר בעיצוב מדיניות ישראל על ידי שימוש במנופי הלחץ שלנו כדי לשנות את המסלול הנוכחי”.

הוא הוסיף:  “אף אחד לא מצפה שראש הממשלה נתניהו יעשה את הדברים שחייבים לעשות כדי להפסיק את מעגל האלימות ולשמור על האמינות של ישראל בזירה הבין-לאומית, וכן לפעול לפתרון שתי המדינות”,

שומר, שמכהן כסנאטור מטעם מדינת ניו יורק מאז שנת 1999, קרא לקיים מו”מ להקמת מדינה פלסטינית מפורזת, שחיה בשכנות למדינת ישראל.

שומר התייחס  גם ליו”ר הרשות הפלסטינית: “אבו מאזן הוא מכשול לשלום. כדי שתהיה תקווה לשלום בעתיד, עליו לפרוש מתפקידו ולהחליפו בדור חדש של מנהיגים פלסטינים שיפעלו להשגת שלום עם מדינה יהודית”.

הסנטור היהודי השמאלני אמר עוד בנאומו: “קואליציית נתניהו כבר לא מתאימה לצרכים של ישראל. העם הישראלי תקוע כרגע על ידי חזון שלטוני שתקוע בעבר”.

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג’ון קירבי, אמר בתדרוך לכתבים כי מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ’אק שומר, עדכן מראש בכוונתו לשאת את נאומו. עם זאת הדגיש: “העם בישראל הוא שיחליט על בחירות”.

שגריר ישראל בארצות הברית מייק הרצוג הגיב לדברי שומר: “ישראל היא דמוקרטיה ריבונית. זה לא מועיל, על אחת כמה וכמה כשישראל נמצאת במלחמה נגד ארגון הטרור הרצחני חמאס, להתייחס לסצנה הפוליטית הפנימית של בעלת ברית דמוקרטית. זה נוגד את המטרות המשותפות שלנו”.

גם נפתלי בנט התייחס לדבריו של שומר: “ללא קשר לעמדתנו הפוליטית, אנחנו מתנגדים בצורה נחרצת להתערבות פוליטית חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל. אנחנו עם עצמאי, לא רפובליקת בננות. סכנת הטרור בדרך למערב, טוב יהיה אם יסייעו לישראל במלחמתה הצודקת, ויגנו בכך גם על עצמם”.

הליכוד הגיב בחריפות: “ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם.

“בניגוד לדבריו של שומר, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה.

“מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה”.

יו”ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, הגיב לקריאתו של שומר: “מצפים מהדמוקרטיה הגדולה בעולם לכבד את הדמוקרטיה הישראלית”.

השר בני גנץ ענה לצ’אק שומר: “ארה”ב וישראל חולקות ערכים ואינטרסים משותפים, ואזרחי ישראל והנהגתה מוקירים תודה גדולה על התייצבותה של ארה”ב לצד מדינת ישראל ברגעיה הקשים והמורכבים.

“‏מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ׳אק שומר הוא ידיד ישראל, שמסייע לה רבות גם בימים אלו, אך הוא שגה בהתבטאותו. ישראל היא דמוקרטיה חזקה, ורק אזרחיה יקבעו את הנהגתה ועתידה. כל התערבות חיצונית בנושא אינה נכונה ואינה מקובלת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות