נער בר המצווה הניח מדי בוקר את התפילין בסתר בלב כפר העוין

קבוצת ילדים שניצלה מכפרים עוינים קיימה סעודה לרגל הגיעה למצוות, עם עלייה לתורה והנחת תפילין בפעם הראשונה ליד הכותל • אחד הילדים שנחלץ זה עתה, כבן 15, סיפר כי הניח תפילין בסתר בכפר העוין מאז שהגיע למצוות • גדולי ישראל שקיבלו את הנערים לברכה, הביעו התפעלותם והתרגשותם, ושמעו כי תלוי ועומד דיון גורלי בעניינו של אחד הילדים - שהתפילות הוקדשו להצלחתו
חרדים 10
כ"ו אדר א' התשפ"ד / 06.03.2024 14:06

בין המתפללים באולם ‘קשת לוינסון’ בכותל המערבי פשטה באחת השמועה: אירוע מרגש של הנחת תפילין ראשונה לילדים שחולצו מכפרים עוינים.

מה, לא תצטרפו כדי להגן על הבית שלכם? זו הדרך להתנדב עכשיו

חלק מהקהל ביקש לקחת חלק במצווה הנדירה ולסייע בקשירת התפילין. הילדים עמדו לקבלת עול מלכות שמים וקריאת שמע במעמד מרומם ומרגש.

אך אז התברר כי בין המשתתפים בקבוצה, נער כבן 15 שחולץ אך לאחרונה וטרם נחגגה לו בר מצווה.  הילד, הגיע לחוות את החווייה בכותל המערבי – משום שלא זכה לה בעת הגיעו למצוות, וסיפר למתפללים, כי הקפיד להניח תפילין מדי יום בסתר, גם בכפר העוין. “הוא היה מרוגש מאד ואף סייע לילדים בהנחת התפילין”, מספרים הפעילים שהצטרפו למסע המפעים.

הרב חיים קאהן שליווה את הילדים קרא להם לעלות לתורה בזה אחר זה, והם בירכו בהתרגשות רבה. האימהות הנרגשות קיימו את מנהג זריקת הסוכריות מעזרת הנשים, ודמעות של נחת יהודית זלגו כמים על יד אבני הכותל המערבי.

זהו סיפורה של קבוצה בת חמישה ילדים שניצלו עם אימהותיהם מלב כפרים עוינים באמצעות פעילות הקודש של ארגון ‘יד לאחים’, ועלתה לירושלים עיר הקודש והמקדש. שם, אל מול המקום שממנו לא זזה שכינה, קיבלו עליהם הילדים את עול המצוות.

קודם לכן, ביקרו בבתי גדולי ישראל וזכו להתברך מפיהם.

את מסכת הביקורים פתחה הקבוצה, שלוותה במשלחת נכבדה מצוות פעילי הארגון וחלק מהעוסקות במלאכת הקודש במחלקת הטמיעה ב’יד לאחים’, במעונו של הגאון רבי בניהו שמואלי, ראש ישיבת המקובלים ‘נהר שלום’.

הגר”ב קיבל בחביבות מופגנת את הילדים, לחץ את ידם בחום והביע את התפעלותו. “לראות ילדים שהיו יכולים להיות כעת בכפר עם אביהם והנה בזכות הפעילות הקדושה והנועזת של פעילי יד לאחים הם ניצבים כאן בדרכם להנחת תפילין בכותל המערבי, הרי זה ממש ‘ושבו בנים לגבולם’ – אשרי לעיניים שכך רואות!”, אמר הגר”ב ודרש בשלומן של האימהות, כשהוא משלב בדבריו מסר מחזק: “יצאתן ממצרים, ועתה אתן עוסקות בבניית מקדש-המעט האישי שלכן”.

לפני היציאה בירך הרב כל ילד בנפרד והעניק לו מתנת בר מצוה “סידור תפילה” מפואר: “אל תפסיקו להתפלל לעולם”, הפציר בהם.

נחת לאבא שבשמיים

במעונו של הגאון רבי בן ציון מוצפי, התקבלה הקבוצה במאור פנים. “זכיתם לעשות לקדוש ברוך הוא הרבה יותר נחת ממני”, אמר הגרב”צ לילדים. “אתם מגיעים מארץ נוכרייה וחוזרים לחיק היהדות למרות כל המכשולים שבהם אתם עומדים בגבורה”.

הגרב”צ ביקשם לקרוא בפניו את הפרשה שהתכוננו אליה, לכבוד העליה לתורה, ואכן, הילדים הפליאו את ידיעותיהם בצורה מעוררת התרגשות כשהם משמיעים את הקריאה עם הטעמים והנוסח העובר מדור דור, כשהרב קורא עימם מתוך זכרונו בעל פה. בסיום הקריאה החל הרב למחוא כפיים בהתרגשות וחיזק אותם, כי גם אונקלוס הגר זכה להתעלות בתורה עד שחיבורו, התרגום, נלמד בכל בית בישראל מדי שבוע.

“זוהי הצלת נפשות שאין למעלה הימנה”, אמר הגרב”צ לפעילות מחלקת הטמיעה, לאחר ששמע את סיפור חילוצן המדהים של האימהות, וביקש למסור בשמו לתורמים העומדים מאחורי המפעל האדיר של פדיון שבויים, כי “יזכו לשבת במחיצתו של הקדוש ברוך הוא ויזכו למידה כנגד מידה מידו הפתוחה והרחבה במידה גדושה”.

סעודה אצל ‘אמא רחל’

לאחר מכן עלתה קבוצת הילדים לקבר רחל אמנו, והרב יואב רובינסון שהתלווה למשלחת, הרחיב בדיבורו אל הילדים על רחל אמנו וסיפור קבורתה בבית לחם. לאחר דבריו, ניגשו הילדים אל המצבה והשתתפו בתפילה ובסליחות שנערכו כשבסיומן תקיעות השופר.

בעזרת הנשים נרשמה התרגשות מיוחדת בעת שהאימהות, ששבו מארץ בני ניכר לחיק היהדות, מתרפקות על מקום קבורת רחל אמנו, כשהן מלוות בעובדות הסוציאליות של ‘יד לאחים’, המסייעות בעדן על כל צעד ושעל.

לאחר הביקור בקבר רחל אמנו פנתה הקבוצה לסעודת מצוה מפוארת שהוכנה מראש בטוב טעם לכבוד שמחת הבר מצווה, כשחתני המצוה יושבים בראש ומפארים את השמחה. הרב יואב רובינסון נשא דברים בעניינו מהותו של היום הגדול, והודה לפעילות הארגון על הליווי המתמשך לאימהות וילדיהן.

וטהר ליבנו

לאחר ברכת המזון בזימון על ידי חתני השמחה, הועידה הקבוצה את פעמיה אל הכותל המערבי להנחת תפילין על יד שריד בית מקדשינו.

את היום המרגש סיימו הילדים בלשכתו של הגאון רבי  שמואל אליהו בגבעת שאול, שקיבל את הילדים בחמימות מרובה ושמע מהן על שאיפותיהם הרוחניות כשהוא מחזק אותם בכך.

הרב פנה לאימהות בבקשה לשמוע על הדרך ועל האתגרים העומדים בפניהן ובפני ילדיהן במסגרות החינוך. אחת האימהות סקרה בפני הרב את העזרה המקיפה שהן מקבלות מארגון יד לאחים, ואמרה: “בלעדיהם לא היינו כאן היום”.

לסיום, התברכו הילדים וזכו לקבל סידור תפילה מהודר שנערך על ידי אבי הגר”ש, הראשון לציון, הגאון רבי מרדכי אליהו זצ”ל כמסורת אבותיו ורבותיו, והגר”ש פצח בשירת ‘וטהר לבנו לעבדך באמת’, והילדים שילבו עימו ידיים למעגל מלכד ומחמם לב.

יצוין, כי בין הילדים שהשתתפו במסע המיוחד והמרשים שייחרת בלבבם ימים רבים, ילד אחד שנושא המשמורת שלו ושל אחיו עומד לפני דיון מכריע בבית דין שראעי, והדאגה שפרפרה בליבם של פעילי ‘יד לאחים’ הייתה מכך שכרגע נראה כי השופטים יטו לפסוק לטובת האב. קבוצת הילדים ניצלה אפוא את היום הגדול לקבלת ברכות מגדולי ישראל ולתפילות זכות של נערי בר המצווה כדי לקרוע שערי שמים, שהכול יתהפך לטובה.

ילד אחר שהשתתף בקבוצה, משלים את הפערים הרבים בהכרת תורת ישראל בהשתתפות קבועה בשיעורי התורה שנמסרים בשכונת מגוריו, וכבר בשנה הבאה יוכל להשתלב במסגרת לימוד תורנית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות