כ-75,000 כתבי יד עתיקים שאסף שוחט תימני – לספריה הלאומית

'הספרייה הלאומית' קיבלה את האוסף הגדול בעולם של כתבי יד יהודים-תימנים - מעל 75,000 פריטים, בהם כתבי יד עתיקים של מדרשים, פירושים וחיבורים נדירים השופכים אור על מורשת יהדות תימן • נתרם על ידי משפחתו של יהודה לוי נחום - והוא כולל פריטים נדירים מלפני כ-500 שנים
שלמה בן חיים
י"ד שבט התשפ"ד / 24.01.2024 10:55

ביום השנה המיוחס לפטירתו של רבי שלום שבזי, המשורר והרב התימני הגדול מהמאה ה-17, נמסרה לספרייה הלאומית אחת התרומות החשובות ביותר של כתבי יד יהודים.

מזהים שהילד מוכשר מאד? תזניקו אותו קדימה עם קורסים לחרדים

מדובר על תרומת האוסף הגדול בעולם של יהדות תימן והוא כולל כ-75,000 כתבי יד, מגילות, כתובות, טקסטים תורניים ופריטים נוספים שאסף במשך עשרות שנים יהודה לוי נחום ז”ל. משפחת נחום הפקידה את האוסף באופן רשמי בספרייה, בטקס חגיגי בו נכחו עשרות בני משפחה.

חשיבותו של האוסף, בנוסף לגודלו העצום, הינה בשל כמה פריטים חשובים ונדירים במיוחד שהוא כולל – עותקים יהודים-תימניים (בכתב יד) של יצירות של הרמב”ם ופירושים שנכתבו על ספריו, חיבורים של הרב יחיא סאלח (מהרי”ץ), כמו גם שרידים מפירושים של גדולי חכמי תימן, מדרשים עתיקים, קינות ופיוטים וכן כתובות עתיקות – תעודות נישואין – המעידות על קהילות יהודיות קדומות בתימן.

יהודה לוי נחום (1915-1998) נולד בצנעא שבתימן. הוא עלה לבדו בגיל 14 לישראל בשנת 1929 – בתחילה השתקע בירושלים ובהמשך עבר לתל אביב.

“יודה” נחום התפרנס כשוחט, אבל הקדיש את מרבית זמנו ומרצו לאחר שעות העבודה לאיסוף כתבי יד תימנים. במשך שישה עשורים, מתחילת שנות ה-40 ועד מותו ב-1998, הצליח נחום לצבור את האוסף הגדול בעולם של כתבי יד יהודים-תימנים, הכולל מאות יצירות שלמות ואלפי פרגמנטים – חלקם עתיקים וחלקם מודרניים.

את כמה מכתבי היד החשובים והנדירים ביותר מצא יהודה לוי נחום בתוך כריכות של ספרים. טכניקת בניית כריכות עבות של ספרים, המורכבות מדפים שנתלשו מספרי קודש, הייתה נפוצה בימי הביניים ועל כן פירוק כריכות של ספרים – גם באירופה וגם באסיה – הביא לכמה מהגילויים החשובים ביותר של טקסטים יהודים.

כתב יד רבי שלום שבזי (צילום: ארדון בר-מוחא), וטקס מסירת האוסף (באדיבות הספריה הלאומית)

במהלך שנות חייו נשמר האוסף ביתו של נחום בחולון, לשם היו מגיעים בכירי החוקרים כמו זלמן שזר ויצחק בן צבי. בסיוע פרופ’ יוסף טובי מאוניברסיטת חיפה ואחרים, פרסם נחום במהלך חייו כמה מהמסמכים במספר ספרים שתרמו מאוד למחקר על יהדות תימן.

כעת, מתווסף האוסף החשוב לפרויקט השימור הדיגיטלי של הספרייה הלאומית בשיתוף גניזת פרידברג (FGP) ואתר “כתיב” – האוסף הבינלאומי של כתבי יד עבריים דיגיטליים. בנוסף לחלקים המונגשים כבר לציבור, חלקי האוסף שטרם נחשפו צפויים להיסרק בשנים הקרובות ולהיות נגישים וזמינים באתר הספרייה הלאומית.

“אוסף זה מהווה תוספת חשובה במיוחד לתיעוד המורשת היהודית-תימנית של הספרייה והוא צפוי להעשיר ולתרום מאוד למחקר על יהדות מדינות האסלם בכלל, ותימן בפרט”, אומר ד”ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית ע”ש חיים וחנה סלומון. הוא הוסיף: “אנחנו אסירי תודה למשפחתו ולילדיו של יהודה לוי נחום ז”ל על תרומתם הנדיבה שעוזרת לנו לקדם מטרה זו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות