סמוטריץ: שאלות זה לא השתלחות. בן גביר: מופז יחקור? חטא על פשע

פיצוץ בישיבת הקבינט: שרים התווכחו ותקפו את הרמטכ"ל על רקע הצוות שמינה לחקור המחדלים • סמוטריץ': "מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו. הניסיונות למנוע את זה הם לא דמוקרטים ובעיקר מסוכנים מאוד"
אריה ריבקינד
כ"ד טבת התשפ"ד / 05.01.2024 13:29

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הסתיימה הלילה (ליל שישי) בפיצוץ, לאחר עימות שפרץ בין השרים על רקע הצוות שמינה הרמטכ”ל הרצי הלוי לתחקור המחדלים של צה”ל במתקפת הפתע ב-7 באוקטובר.

השרים מירי רגב, בצלאל סמוטריץ’, איתמר בן גביר ודוד אמסלם טענו כי השמות שנמנים עם הצוות שמינה הרמטכ”ל תמכו חלקם בהתנתקות או בסרבנות. שר הביטחון יואב גלנט ניסה להשתיק את השרים ששאלו  את הרמטכ”ל שאלות ואמר כי הוא תומך בהלוי. בכירים במערכת הביטחון נטשו את הדיון.

השרה מירי רגב פתחה את הנושא ואמרה להלוי: “תגיד, מה זה? העברתם דיווח שהקמתם צוות חקירה? מיניתם את שאול מופז וסמי תורג’מן? השתגעתם?”

הרמטכ”ל השיב: “לא התחלנו שום תחקירים”.

השר דודי אמסלם: “אנשי הצבא צריכים להיות פנויים כרגע רק למלחמה. למה אתם עושים את זה?”

השר גלנט,  שתחת אחריותו כשל צה”ל, פנה ישירות לרגב: “מירי, אני לא חייב לך דין וחשבון. גיבוי מלא אני נותן לרמטכ”ל”.

השר סמוטריץ’: “יש לי בטן מלאה על הצבא”.

השר בן גביר אמר לרמטכ”ל: “אתה ממנה את מופז? אבי ההתנתקות?”.

השרה רגב המשיכה: “אתה לא עונה לי ואני רוצה שזה יהיה ברור. יש לנו לא מעט שאלות על התנהלות הצבא, על מה שקרה אבל אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו ‘זה לא הזמן אנחנו במלחמה’, ואתם בזמן הזה מתחילים לתחקר?”

השר גלנט התערב ואמר לרגב: “אני לא רוצה להשיב להשתלחויות”.

השר בן גביר: “לא כל ביקורת זה להשתלח, מותר לנו לשאול את הרמטכ”ל שאלות, אנחנו השרים וזה התפקיד שלנו”.

הרמטכ”ל השיב לשר בן גביר: “זו בדיקה מקצועית שלנו, לא על מדיניות, אלא כיצד צה”ל פעל”.

גלנט: “לא ידעתי על התחקיר, אבל אני נותן לרמטכ”ל גיבוי מלא, זה תפקידו לבדוק לחקור. אם הרמטכ”ל החליט להקים צוות חקירה – אני מגבה אותו”.

בן גביר: “הבעיה זה לא רק עצם העיתוי, תוך כדי מלחמה, אלא גם מי הדמויות. שמתם את שאול מופז, שר הביטחון של ההתנתקות לחקור? אתם פשוט נותנים לחתול לשמור על השמנת”.

השר גנץ, מאבות הקונספציה, זעם: “מה הקשר? צה”ל בודק בדיקה מקצועית תכף תגיד שזה ‘הקונספציה'”.

השר בן גביר השיב: “נכון זו הקונספציה ומי שהיה שותף לקונספציה לא יכול היות בעצמו החוקר”.

גנץ אמר לשרים: “תפסיקו לתקוף את הרמטכ”ל. אתם השתגעתם לחלוטין”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פיזר בסופו של דבר את הדיון – ואמר לרמטכ”ל: “לפעמים צריך להקשיב לשרים. הישיבה הסתיימה”.

הישיבה ננעלה מבלי שהתקבלו החלטות לגבי היום שאחרי המלחמה.

יו”ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’ התייחס הבוקר לישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה הלילה. “הדלפות מגמתיות מהקבינט זה דבר נורא. הדיון אתמול לא “פוצץ”. רה”מ מראש הגדיר שהוא יסתיים בחצות.

“אכן, בחמש הדקות האחרונות התקיים דיון סוער בסוגיית צוות התחקירים, אבל הטונים הגבוהים היו בין השרים ולא מול הרמטכ”ל”.

לדבריו, “הדיון היה סביב שלושה נושאים: האם נכון לעסוק בתחקירים עכשיו תוך כדי המלחמה, האם התחקירים הם משהו צבאי פנימי או שנכון שתהיה מעורבות דרג מדיני, הרכב הצוות כשמופז הוא דמות פוליטית מובהקת וזאבי-פרקש הוביל קריאה לסרבנות בחודשים שלפני המלחמה”.

השר הבהיר: “עמדתי –  תחקירים אופרטיביים שנועדו להפקת לקחים רלוונטית להמשך המלחמה נדרש לעשות תוך כדי, כל היתר אחרי המלחמה. למיטב הבנתי זו גם עמדת הרמטכ”ל.  כל עוד מדובר בתחקירים מבצעיים טקטיים של איפה היה המודיעין ואיפה עמד כל כח וכו’ זה בהחלט עניין פנימי של הצבא. אם זה מעבר, קרי: איך הגענו לזה ומה לא נכון בתפיסת הביטחון שלנו בעשורים האחרונים ומה צריך לשנות אסטרטגית זה משהו שחייב להיות מובל על ידי המדרג המדיני.

“לגבי ההרכב – אפשר היה למצוא אנשים מתאימים יותר ופוליטיים פחות, בעיקר כדי לשמור על הניטרליות של צה”ל ועל האמון בו”.

סמוטריץ הדגיש: “שאלות וביקורת של דרג מדיני למפקדי צה”ל הם לא ‘השתלחות’ ולא סותרים גיבוי מלא. מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו. הניסיונות למנוע את זה הם לא דמוקרטים ובעיקר מסוכנים מאוד. זה הלקח הראשון מהתחקיר הראשון של ה-7 לאוקטובר”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: “מינויו של מופז – אחד מאדריכליה המרכזיים של ההתנתקות המופקרת, דמות פוליטית, ובעיקר – שותף מהותי בקונספציה שהביאתנו עד הלום, לצוות החקירה לאירועי ה-7.10, היא בבחינת חטא על פשע.

“החקירה צריכה לכלול גם את סוגיית שגיאת הדמים ההיסטורית של הגירוש, ובוודאי לא למנות את אדריכליה לבודקי הכישלון שהוא פועל יוצא ממעשיהם. כנ”ל לגבי אהרון זאבי פרקש, שתמך בסרבנות אך לאחרונה, עניין שללא ספק היה קטליזטור לאירועי ה-7.10. אלו אנשים שמעשיהם צריכים להיבדק. אלו לא אמורים להיות הבודקים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות