נרות קפאין ביום הכיפורים: המצאה גאונית או איסור הלכתי?

לא מעט אנשים מתקשים לעבור את הצום בלי מנת הקפאין היומיומית • הפיתרון: נטילת נר קפאין המיוצר בבתי מרקחת פרטיים • הראשון לציון: "לכתחילה אין לעשות כן"
אליעזר היון
ה' תשרי התשע"ה / 29.09.2014 18:05

“הצום לא קשה לי, רק הקפה בבוקר הורג אותי”.

המשפט הזה, המוכר ללא מעט אנשים המתקשים לעבור את הצום בלי מנת הקפאין של הבוקר, עשוי למצוא את פתרונו: מוצר בשם ‘נרות קפאין’ המוחדרים לגוף בצום עצמו.

הנרות, שהפצתן נחשפה באתר nrg, מכילים קפאין וחומרים נוספים ועשויים לסייע בידי מי שמכור לקפה, לקולה או תה, לעבור את הצום בלי כאבי הראש המוכרים.

אלא שאת הפתיליות הללו לא ניתן להשיג ברשת הניו פארם או הסופר פארם הקרובה, אלא רק בבתי מרקחת פרטיים, שם הם גם מיוצרים.

הסיבה: משרד הבריאות לא מאוד אוהב את היוזמה החדשה והלא מאוד מבוקרת.

האם הנרות הללו מותרים מן הבחינה הלכתית?

התשובה אינה מוחלטת.

באתר ‘דין’ קיימת התייחסות מפורשת לנושא. הנה:

האם מותר להשתמש בנרות (פתילות) קפאין תוך כדי צום יום כיפור, להקלה על כאבי ראש בצום?

תשובה:

שלום רב,

ודאי שלכתחילה אסור לעשות כן. אולם אם הוא יודע שירגיש ממש רע מותר לו לעשות זאת.

וראה בילקוט יוסף לראשון לציון הגר”י יוסף שליט”א (ראש השנה יום כיפורים עמוד תז) שכתב: “מיהו הרוצה להכניס ביום הכיפורים פתילה רפואית לגופו כדי להקל מעליו צער התענית בודאי שאינו נכון לעשות כן ורק אם חושש שאם לא יכניס הפתילה הרפואית לגופו לא יוכל להשלים התענית או שהוא מצטער מאד מן התענית עד שהוא כמעט קרוב להתעלף, מותר להכניס לגופו ובפי הטבעת פתילה רפואית או קפסול של ויטמין כיון שאין זו אכילה דרך פיו”.

ובאות ז’ הביא שם בשם הגרש”ז אוירבך (שלמי מועד עמוד תצד) שכתב על זה שהעושה כן הוא “נבל ברשות התורה”. אולם אם הוא סובל מאד מכאבי ראש, יש מקום להקל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כדור שמתפרק תוך 12 שעות בארה״ב
    06/10/2014 04:03
    מארה״ב
  1. בקהילות היהודיות בארה״ב נמכר כדור שנמס בקיבה רק אחרי 12 שעות וממולא בקפאין או בתרופות לכאבי ראש. ובולעים את זה לפני הצום ואין עם זה בעיות הלכתיות.