תגלית: שלד עם תליון זהב התגלה בחפירות בסוסיתא

שלד של אישה ועליו תליון זהב בצורת יונה נמצא תחת גג שקרס בחפירות בעיר הקדומה סוסיתא שבצפון • הממצא מעיד על רעידת האדמה שהתרחשה במקום בשנת 363 לספירה
יוני גרין
ה' תשרי התשע"ה / 29.09.2014 14:47

ממצא ארכיאולוגי מדהים בן 1600 שנה נחשף בצפון: בחפירות של חוקרי המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה בגן הלאומי סוסיתא שממזרח לכנרת, התגלה שלד אישה ועליו תליון מזהב בצורת יונה – עדות אילמת לרעידת האדמה הגדולה של שנת 363 לספירה.

עוד התגלו בחפירות רגל שרירית גדולה של גבר העשויה משיש, נשענת על גזע עץ בעבודת פיסול מעולה, ותחמושת ארטילרית מלפני 2000 שנים.

מדובר בעדויות מהרעש הגדול של שנת 363, שהיה כה חזק עד שהחריב את העיר סוסיתא, שהוקמה במאה השנייה לפני הספירה, כליל והיא נזקקה לכ-20 שנה לצורך שיקום. רעש אדמה נוסף שפקד את העיר בשנת 749, החריב את העיר כולה, מבלי שנבנתה שוב מחדש.

עדויות להרס הרב של רעידת האדמה של שנת 363 נמצאו כבר בעונות חפירה קודמות, אולם אף אחת מהן לא הייתה מרגשת כמו זו שנחשפה השנה: בצפונה של הבסיליקה, המבנה הגדול ביותר בעיר ששימש כאזור המסחרי, הכלכלי והשיפוטי של העיר, גילו מנהל שטח החפירה חיים שקולניק וצוותו שרידים של מספר שלדים, שנמעכו תחת משקלו של הגג שקרס עליהם, כשבין עצמותיה של אחת הנשים נח לו תליון זהב בדמות יונה.

החוקרים סבורים כי בעיר היה גם רחוב עמודים מפואר, בדומה לערי המזרח הרומי.

“סוף סוף הנתונים מתחילים להתחבר לכדי תמונה היסטורית-ארכיאולוגית ברורה”, אמר ד”ר מיכאל איזנברג, ראש המשלחת הבינלאומית של החפירות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות