המו”מ לשחרור החטופים: זהו הדבר הקריטי שבחמאס הבינו על ישראל

עופר שחר, מפקד יחידת המו"מ במשטרה לשעבר וסנ"צ בדימוס, שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב על המו"מ להשבת החטופים: "הצד השני, האינטרסים שלו שונים, לכן נדרשת פה קבלת החלטות מאוד לא פשוטה" • "קבלת ההחלטות חייבת להיות מאוד קרה ביחס לרגשות שזה מביא"
חרדים 10
כ"ט חשון התשפ"ד / 13.11.2023 12:11

עופר שחר, מפקד יחידת המו”מ לשעבר במשטרה וסגן ניצן בדימוס, שוחח בתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM על המו”מ להשבת החטופים.

רוצה לתרום לעמישראל? כך תצטרף למסלול הביטחוני בשירות האזרחי

“קבלת ההחלטות, אני יודע שזה יישמע קצת אולי צורם, חייבת להיות מאוד קרה ביחס לרגשות שזה מביא”, פתח שחר.

הוא הדגיש: “אני אומר את זה כי משא ומתן בסופו של דבר זה תהליך ארוך שיש בו עליות ומורדות. הוא הרבה פעמים מאוד מתסכל. אנחנו מדברים על הדברים מהיבטים רגשיים, אנחנו רוצים את הילדים כאן ועכשיו. הצד השני, האינטרסים שלו הם שונים, לכן נדרשת פה קבלת החלטות מאוד לא פשוטה.

“במשוואה הזאת שאנחנו מסתכלים עליה – ילדים מול אסירים, אנחנו לא מצליחים להבין מנקודת המבט שלנו, איך זה ייתכן שאנחנו נשחרר מרצחים תמורת התינוקות שלנו? אבל בסוף זו המציאות, זה המשא ומתן שעליו אנחנו כרגע מדברים.

“בסוף, את המשא ומתן, בין אם אנחנו רוצים או לא רוצים, אנחנו מנהלים עם רוצחים נפשעים. בין אם זה משא ומתן ישיר או בין אם זה משא ומתן של מתווכים, בסוף איתם אנחנו מנהלים את זה, זאת אומרת זו עובדה ואין לנו מה לנסות לזוז ממנה. מה כן? ישנם שלבים בניהול המשא ומתן.

“אחד השלבים האחרונים זה הנושא של כוח, נכפה עלינו בחוסר ברירה לקפוץ לשלב האחרון שהוא שלב הפעלת כוח. בכל משא ומתן, בין אם אתה מאיים בכוח או בין אם אתה מפעיל כוח, אלה השלבים האחרונים”.

לדבריו, “מדינת ישראל לא יכולה עכשיו לעצור ולהגיד: ‘בואו נעצור את הדברים, נלך אחורה ונתחיל לנהל משא ומתן’. מה כן? אני חושב שהיום בצד השני מבינים שמדינת ישראל, חלק מתהליך ניהול המשא ומתן שלה, זה להגיד ‘אנחנו לא נחדל ולא נעצור עד שאתם לא תבינו שאתם צריכים לשחרר את הדבר הכי חשוב לנו’. נכון שזה נותן להם עוצמה, מצד שני, בסוף הם נחבטים.

מתוך הניסיון שלך בניהול משאים ומתנים, בסוף צריך לוותר על מישהו. איפה השיקולים נכנסים כאן?

“זו באמת שאלה קשה ומורכבת. כשאנחנו נכנסים למשא ומתן, זה לא משנה אם זה על בני ערובה או משא ומתן עסקי, כל משא ומתן, אנחנו חייבים להניח הנחות.

“הנחת הבסיס שלנו, וזה נכון גם לגבי החטופים, זה שהם בריאים ושלמים ומישהו אחראי עליהם. כלומר, אם אנחנו נגיע לתוך התהליך מראש ונגיד לעצמנו ‘אנחנו מוותרים על חלק מהאנשים או על חלק מההישגים’, אנחנו מהר מאוד נהיה במדרון חלקלק שאנחנו כל הזמן נצטרך לוותר. לכן התשובה לשאלה המאוד קשה הזו והמאוד מורכבת היא שמדינת ישראל מנהלת או תנהל משא ומתן בהנחה בסיסית שכל החטופים חוזרים בריאים ושלמים הביתה. זה ואין בלתו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות