בצה”ל נערכים: אפשרות שהמוני מחבלים יסתערו על יישוב ביו”ש

ליישובים הסמוכים לערים ולכפרים ערביים נופקו יותר מ־3,000 כלי נשק והוקצו כ־140 מקלעי מאג • הכניסות לחלק מהיישובים בוצרו בעמדות בטון - ופלוגות הגנה מרחבית מספקות אבטחה • דובר צה"ל: "פועלים מסביב לשעון לחיזוק ותגבור ההגנה במרחב"
חיים טוויל
ח' חשון התשפ"ד / 23.10.2023 10:03

צה”ל ערך בשבועיים האחרונים, מאז הטבח בעוטף עזה, שינויים דרמטיים בהיערכות ביישובים ביהודה ושומרון, בדגש על יישובים הממוקמים סמוך לכפרים ערביים, מתוך חשש כי מחבלים יגיעו במספרים גדולים וינסו להסתער עליהם, כפי שהתרחש בעוטף בחג שמחת תורה. כך דווח חנן גרינווד  בעיתון ‘ישראל היום’.

משרד הרווחה נותן מענה לכל מי שבמצוקה. רוצים להתנדב ולסייע?

התרחיש קיים כבר שנים רבות במתכונת קטנה, אך מה שפעם נחשב כחלום בלהות בלבד, התרחש בפועל לפני שבועיים – ובצה”ל מבינים כי אסור לקחת שום סיכונים.

ליישובים נופקו יותר מ־3,000 כלי נשק, הוקצו כ־140 מקלעי מאג ונפתחו מחסני חירום. באמצעות עבודת מטה מהירה ירד הרף לקבלת נשק. במקביל ביצרו בפיקוד מרכז חלק מהיישובים, עם עמדות בטון בכניסות וביצורים של ממש על הגדרות במטרה להדוף מחבלים רבים שעלולים להסתער על היישובים.

בנוסף, בשל המלחמה, פלוגות הגנה מרחבית מאבטחות את היישובים ומספקות להם מענה, בעוד כיתות הכוננות מגויסות לשירות מילואים.

החשש מפני חדירת מחבלים אינו תיאורטי: ביום שישי האחרון נתפס בתוך היישוב שמעה שבהר חברון ילד פלשתיני בן 10 שבכליו נמצאה סכין גדולה. כשנחקר על ידי כוחות הביטחון, סיפר כי אביו נושא נשק אוטומטי ומסתובב בכבישים, ולאחר שראה כוחות צבא גדולים ביישוב שלח אותו לבצע פיגוע. “אבא שלח אותי לבצע פיגוע ולמות מות קדושים”, אמר.

גם הפעילות המבצעית בכפרים עלתה מדרגות רבות והיא אגרסיבית הרבה יותר ממה שהיה בעבר. בלילה שבין שבת לראשון חוסלה חוליית חמאס במסגד בג’נין לאחר שהתקבל מידע מודיעיני שהם מתכננים לצאת למתקפה נגד יעד ישראלי, בהשראת הפשיטה הרצחנית בעוטף עזה.

עד כה חוסלו יותר מ־80 פלשתינים ביו”ש, רובם המוחלט מחבלים, כ־30 מתוכם תוך כדי הפרות סדר ובזמן יידויי אבנים ובקבוקי תבערה.

עד כה נעצרו מתחילת המלחמה יותר מ־670 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, יותר מ־450 מהם משויכים לחמאס.

עם זאת, לפי הדיווח, תושבים ביו”ש חוששים כי בעוד שבהחלט ישנו שינוי בשטח מבחינת הטיפול בטרור ובהגנה על היישובים, העובדה שכללי המשחק השתנו אינה מחלחלת עדיין לצה”ל. לוחמי מילואים סיפרו ל’ישראל היום’, כי בחלק מהגזרות לא מאפשרים להם לירות במיידי אבנים ובקבוקי תבערה.

דוגמה לכך שהשיח לא השתנה הגיעה ל’ישראל היום’ בדמות סרטון שפרסם פיקוד המרכז ללוחמים ולקצינים ובו הנחיות כיצד לפעול נגד פלשתינים בהפגנות. בסרטון, שהתפרסם שבועיים בלבד לאחר שאלפי מחבלי חמאס חדרו את גדר מערכת ויצאו למסע רצחני בעוטף עזה, מוזכר אירוע של התפרעות לצד הגדר כ”הפרת סדר” בלבד – אף שברמה חמורה יותר.

לוחמים רבים סבורים, כי אירוע שכזה כלל לא צריך להיות מוגדר כהפרת סדר, אלא כניסיון פיגוע לכל דבר ועניין, שכן פוטנציאל הסיכון שלו אדיר.

בארגון ‘תורת לחימה’ זועמים: “דמם של יותר מ־1,400 יהודים שנשחטים על ידיו של מי שכתב הוראות מופקרות אלו, מכנה טרור רצחני ‘הפרות סדר’, וכובל את ידי הלוחמים. מתברר שהתודעה המעוותת לא השתנתה גם לאחר הטבח הנורא אפילו ביחס לפריצות גדר”.

הם מוסיפים: “כל עוד לא תבוצע רפורמה עמוקה במערכת הביטחון, מדינת ישראל תהיה בסכנה הקיומית החמורה מיום הקמתה. אנו קוראים לממשלה להתעורר, לבצע תחקיר מיידי הכולל הדחה של קצינים שמסכנים את ביטחון ישראל ובמקומם למנות קצינים בעלי רוח לחימה שיכריעו את האויב”.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “פיקוד המרכז פועל מסביב לשעון לחיזוק מערכי ההגנה ביישובים ביהודה ושומרון. הסרטון המדובר מתייחס להתנהלות חיילי צה”ל במהלך הפרות סדר ומחדד את הנהלים לגביהן”.

עוד מסרו: “בעקבות המתקפה על יישובי הנגב המערבי בוצעה בפיקוד המרכז עבודת מטה נרחבת שלאורה תוגברו כלל היישובים ביהודה ושומרון במרכיבי הגנה רבים, דוגמת תגבור נשקים, גיוס חברי כיתות הכוננות וקביעת נוהל למסירת נשק לאזרחים. צה”ל ערוך להמשיך במשימת ההגנה על אזרחי מדינת ישראל”.

מהלב from חרדים 10 on Vimeo

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות