“אני פועל להקים דיקטטורה? טועים בגדול, בפאניקה מול ערוץ 14”

המיליארדר, הנגיד מיכאל מירילשווילי, אביו של יצחק מירילשווילי, בעלי ערוץ 14, מדבר בראיון לשירית אביטן-כהן על הטענות המופנות כלפיו ועל מעורבותו בערוץ - וקשריו עם השלטון ואריה דרעי • "אחרי מה שעברתי בבריה"מ דווקא אותי מאשימים שאני פועל להקים פה דיקטטורה?"
חרדים 10
כ"ט אלול התשפ"ג / 15.09.2023 15:43

מיכאל מירילשווילי הוא בעל הון, פילנתרופ, מיליארדר. הוא  בן 63, עלה לארץ בשנת 2009 מרוסיה – אבל לכותרות בישראל הגיע רק בשנת 2023 בשל היותו אביו של יצחק מירילשווילי, נגיד התומך במוסדות תורה וחסד, והבעלים של ערוץ 14 שהרייטינג שלו – והדברים הנאמרים בו, מטריפים את הביצה התקשורתית ואת המחאה, וסביב ביתו של הבן בהרצליה מפגינים מעת לעת כמה עשרות מוחים.

רוכשים באשראי? הכירו את הכרטיס הכי בטיחותי שגם מחזיר לכם כסף!

מירילשווילי האב נחשב כמושך בחוטים של האימפריה המשפחתית, ולטענתו, ראשי המחאה סימנו גם אותו כאחראי למתרחש בערוץ. המתקפות נגדו כללו בשבועות האחרונים גם שורה של האשמות ומתקפת ציוצים בטוויטר – בין השאר, על כך שהוא פועל לכינון דיקטטורה בישראל בסגנון רוסי באמצעות שידורי הערוץ.

זאת אחת הסיבות שהוא בוחר להתראיין לראשונה לשירית אביטן-כהן, כתבת מדינית ופרשנית פוליטית מ’ישראל היום’  – ולפרוש את גרסתו לסערה התקשורתית סביבו.

“זה מפריע ולא נעים. זה גורם לי לצער כשישראלים מתנהגים בצורה כזאת, לא ציפיתי לזה. במיוחד אלה שמדברים על דמוקרטיה וחופש הביטוי, דווקא הם תוקפים אותי, עוברים גבולות ומשקרים. לא מתביישים בדבר”, אומר מירילשווילי באמצעות מתורגמנית שמשתתפת בראיון מטעם העיתון.

“אני חייב לתת את התשובות שלי להאשמות נגדי. שהם לא יחשבו שזה יעבור לסדר היום ללא תגובה מצידי. אני יכול להגן על עצמי עם עורכי הדין שלי שלומי וינברג וארקדי אליגולאשוילי. ברוך השם. עברתי הרבה דברים בחיים ואני מרגיש שאני חייב להגן על שמי הטוב מדברים חסרי שחר ומאנשים חסרי גבולות. אף שאני לא קשור ישירות לערוץ 14, בני הוא שהקים את הערוץ, ולא רק שאני לא משפיע על כלום, אני אפילו לא יודע איפה הם ממוקמים, לא מכיר את הצוות או העיתונאים. אני מאוד גאה בבן שלי. הוא אדם צנוע וישר. הוא מעדיף ללמוד תורה ובזמנו הפנוי יש לו עסקים משלו. אני בטוח שהוא לא משפיע על הפוליטיקה של המערכת”.

מירילשווילי נראה טעון.  הוא טוען, למשל, ש”מנהיגים של תנועת המחאה חשבו שיש לי השפעה כל כך גדולה שהם באו אלי למשא ומתן על הרכב הממשלה. עד כדי כך הם היו בטוחים שאני משפיע ברמה הפוליטית”.

מי אלה היו? שואלת המראיינת.

“אני לא יכול להגיד. אחד מהם, שלא אנקוב בשמו, אמר לי: ‘תקשיב, בוא נעשה סוג של שלום – אתם צריכים להחליף רק שניים מהמשוגעים האלה, ואנחנו עוצרים את המחאה הזו. אני יכול (נוקש באצבע) לעצור את המחאה’. אמרתי להם: ‘זו דמוקרטיה? אתה יכול להחליף ככה נבחרי ציבור? מי אני שאקבל כזו החלטה?’ קודם כל כי אני לא יכול, ואפילו אם יכולתי לא הייתי מתערב ברמה כזו בפוליטיקה. אמרתי להם: ‘אתם טוענים שאנחנו מביאים את המדינה הזו לדיקטטורה, אבל מה שאתם מציעים הוא הדיקטטורה האמיתית.

“אני מכבד את האנשים האלה שרוצים שלום בארץ, אבל הם צריכים להבין דבר אחד: אני לא הגורם כאן. אם הם חושבים שהם יכולים להשפיע ולשנות את בחירת העם, הם טועים. ואם הם חושבים אותו דבר עלי, הם טועים. אני לא יכול להתערב בבחירת העם. זה לא הוגן”.

בסוף זה חוזר לכוח ההשפעה של ערוץ 14, שמאיים על הערוצים הוותיקים. ניסו לבקש ממך להתערב במה שנעשה שם?

“הם טוענים שמה שקורה בערוץ לא בסדר, ושיש שם הרבה שקרים. אני טענתי נגדם שהם לא מסוגלים לקבל משהו שלא תואם את השקפת העולם שלהם, ולכן הם תוקפים את הערוץ. אמרו לי: ‘בוא תראה ערוץ 14 איתי ואני אוכיח לך’. הם פתחו את הערוץ וגילו שלא קורה כלום שדורש תיקון או שיש אמת בטענות שלהם. אמרתי ואני אומר שוב: אני לא משפיע על כלום בערוץ, אבל אם אני אראה שמשקרים – אני אפנה לבן שלי.

“האנשים שבאו אלי ודיברו איתי על זה, ביקשתי מהם שישלחו לי צילומים של מה שלא בסדר. עברו שבועות והם שולחים לי רק דברים שלא קשורים לערוץ. יש בינינו מתווך ואמרתי לו: ‘אני מחכה. תן לי אפילו הוכחה אחת שהם משקרים בערוץ או מתנהגים לא יפה'”.

לקראת הראיון, חיפוש בטוויטר של מירילשווילי האב מגלה את קרבות הרשתות החברתיות סביבו, שבגינם אף הגיש לאחרונה סדרה של תביעות לשון הרע נגד צייצנים, בהם יועצים אסטרטגיים ואנשי פרסום.

בין היתר, צייץ שם מישהו כי קשריו של מירילשווילי עם פוטין ופריגוז’ין בשנות ה־90 דומים לאלו שהוא מקיים כיום עם נתניהו ודרעי, ויחד עם ערוץ 14 הם מבקשים לכונן כעת דיקטטורה בישראל. אחרים האשימו שחברות בבעלותו קשורות לפוטין, לפריגוז’ין ול־FSB (השב”כ הרוסי).

הוא מספר: “כשישבנו ודיברנו על פרטי התביעה שנגיש נגד הצייצנים, אחד מידידיי הקשה עלי ואמר לי: ‘תגיש תביעה רק איפה שאנחנו צודקים במאה אחוז’. אמרתי לו: ‘אני צודק במאה אחוז, בכל דבר. אני לא חייב להוכיח דבר לאף אחד, הם אלה שצריכים להוכיח כי הם מאשימים אותי’.

“הידיד שלי אמר: ‘אל תשכח שיש עמדה מסוימת לחלק משופטי בית המשפט, אז אם אתה לא צודק במאה אחוז עדיף לא להגיש’. אמרתי לו: ‘אני לא מסכים איתך. זה לא משנה שהם שמאלנים, אני בטוח שברובם הם אנשים מאוד ישרים ומקצוענים. עמדות פוליטיות זה משהו אחד, זה לא נכנס למקצועיות. אני לא חושב שהעמדה שלהם היא שחור או לבן. אם אתה חושב ככה, אני עוד יותר רוצה להוכיח לך ולאנשים כמוך שזה לא המצב'”.

והוא ממשיך: “אני בכוונה אלך עד הסוף כדי להוכיח שאני צודק ולהראות לאותם כותבים שהם טעו. אני לא רוצה להיות דומה לאלו שמאשימים אותי סתם, אני לא אעשה זאת. אני בטוח שאפשר להשיג צדק בארץ ישראל, בוודאי בבית המשפט”.

על פי מגזין ‘פורבס’, באוגוסט 2020 עמד שוויו של מירילשווילי על 2.2 מיליארד דולר.  את הונו ההתחלתי צבר בראשית שנות ה־80, אז הקים תחת שלטון גורבצ’וב ברוסיה שורה של עסקים בתחומי הרוקחות, הבנייה, הנדל”ן וההימורים. את האקזיט הגדול רשם דווקא בנו, יצחק, שהיה ממייסדי רשת “פייסבוק הרוסית”, VK, ומכר את אחזקותיו בה ביותר ממיליארד דולר. ב־2017 עשה אקזיט נוסף, כשחברת משחקי הרשת פלאריום, שבה היה מושקע, נמכרה בחצי מיליארד דולר.

לצד עסקיו, התמונות המפארות את משרדו מצביעות על לא מעט קשרים פילנתרופיים בישראל, בין היתר עם קרן היסוד, תרומות ל”יד ושם” ולאוניברסיטת תל אביב. ולצידם, היו גם תרומות שסיבכו אותו בחקירת משטרה, כאשר התגלה שתרם ביד נדיבה לארגוניה של יפה דרעי, רעייתו של יו”ר ש”ס אריה דרעי.

מה טיב הקשרים בינך לבין דרעי?

“אנחנו חברים, אבל כל מה שקורה פה במשטרה זה פשוט נורא. במאי 2017 בחמש בבוקר נכנסו שוטרים לחיפוש אצלי בבית עם צו חיפוש. נסענו למשרד שלי אחרי שנתנו לי להתפלל בבוקר. כשיצאנו מהבית אחד השוטרים הצעירים רצה לאזוק אותי, והשוטר הבכיר אמר לו: ‘לא צריך’.

“מהמשרד נסענו לחקירה בתחנת משטרה, ולשם הגיע עורך הדין שלי. מתברר שיש זכות להתייעץ לפני חקירה עם עורך הדין. “אני אומר לו: ‘במה מדובר? אני מרגיש מאוד שקט. חף מפשע’. שאלו אותי אם אני צריך זמן עם עורך הדין, ואמרתי שלא. שאלו אותי למה נתנו דווקא לארגון הזה ולמה בחרנו בתרומה הזו, רק כי זה קשור לאריה דרעי. שאלו אותי: ‘למה התחלת לעזור לו?’ עניתי שאני מעריך את מה שהוא עושה. החוקר אמר לי: ‘ידעת שהוא יהיה שר ולכן התחלת לעזור לו’.

“אמרתי לו: ‘אני חושב שהוא בעצמו לא האמין שיהיה שר’. והוא המשיך: ‘אם אתה נכנס לקשר עם אריה דרעי, אתה מחפש בעיות’. החוקר שאל שאלות וממש הרים את הקול. שאלתי: ‘למה אתה צועק עלי? אני לא חייב להשיב לך’. היתה התנהגות לא יפה. לא היתה להם סיבה לבוא בלילה. יכלו לזמן אותי לחקירה באופן מכובד. אחרי חצי יממה יצאתי משם, ולא הואשמתי בכלום”.

מה רמת המעורבות שלך בפוליטיקה הישראלית? מה טיב הקשרים שלך עם נתניהו?

“נפגשנו כמה פעמים באופן רשמי באירועים שבהם השתתפו אישי ציבור. אני אישית חושב שאני מתייחס בכבוד למה שהוא עשה למען המדינה, כמו כל האוכלוסייה כאן. אנשים לא יכולים שלא להכיר במה שהוא עשה למען המדינה. אם אדם הוא מוסרי – אי אפשר שלא להכיר בזה. אבל אישית – לא היה בינינו כלום”.

ובכל זאת טוענים נגדך ונגד בנך יצחק שערוץ 14 מדברר את נתניהו.

“זה לא נורמלי לחשוב ככה. אם נתניהו יעשה טעויות לדעתם של עיתונאי הערוץ ודברים לא תקינים, הם יבקרו אותו על זה. כשיש טעויות מבחינתם הם יתנהגו לפי כללי האתיקה העיתונאית. אף אחד לא חייב לנתניהו כלום, ולי אין קשרים חברתיים איתו”.

מירילשווילי חוזר שוב למסכת הטענות כלפיו: “הם טועים בגדול ומתנהגים בפאניקה מול ערוץ 14. ערוץ אחד ללא השפעה לעומתם. הם (ראשי המחאה) משפיעים על ערוצים שונים. אני לא משפיע על ערוץ 14 וזה עדיין מכניס אותם לפאניקה. התאכזבתי עמוקות מהאליטות הישראליות. אני אף פעם לא עשיתי הבדל בין ימין לשמאל.

“יש לי חברים ממחנה השמאל וממחנה הימין, ופתאום התחילו ממש להשתגע נגדי. איבדו את העשתונות. הם באמת חושבים שמישהו מתעניין בדיקטטורה? אחרי מה שעברתי בבריה”מ דווקא אותי מאשימים שאני פועל כדי להקים פה דיקטטורה? אני מאשים כמה ממתנגדי החקיקה וכל השאר פשוט מבולבלים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות