איפה הפרופורציות: איך קרה שהצליחו להשחיר את החיים בארץ?

זה הזמן לגייס את כל הכוחות לטיפוח האהבה לארץ ישראל • יש בארץ כל-כך הרבה דברים נפלאים. הבה נפנה לעברם את מבטנו
הרב מנחם ברוד
י"ז אב התשפ"ג / 04.08.2023 11:51

בשבוע שעבר, בעקבות החקיקה על צמצום עילת הסבירות, רכש מטה המאבק של ההייטק את שערי העיתונים הגדולים בארץ ומרח אותם בצבע שחור. מעבר לדיון על הכסף העצום המושקע בקמפיין הזה, ראוי לתת את הדעת על המסר הקשה וחסר הפרופורציות שהוא מעביר.

אפשר להתווכח על חקיקה כזאת או אחרת. אפשר לחשוב שהיא מוטעית ושגויה. אבל זהו, אחריה הכול כבר שחור משחור? מנין באה ראיית עולם כזאת, שמתאימה אולי לילד המיטלטל בין מצבי רוח?

וזה לא רק המודעות בעיתונים, אלא כזה הוא הכיוון שאליו מובילים מרבית כלי התקשורת. האחד מתחרה ברעהו בציור חיינו בצבעים קודרים. הכול רע, שלילי, מדכא, הרוס. אין אפילו קרן אור אחת.

איפה הפרופורציות

ייתכן שמובילי הקמפיין סבורים שכיוון כזה יעיל ואפקטיבי, וכי הוא מצליח להבהיל אנשים ולרתום אותם לפעולות מחאה. אבל האם בני-אדם נבונים ומשכילים אינם קולטים את המניפולציה שנעשית על גבם? האוּמנם גם הם נסחפים לראיית מציאות קודרת ושחורה?

הלוא כל אדם בוגר יודע שהחיים מורכבים מאורות וצללים. לכל אדם מעלות וחסרונות. בכל מצב יש יתרונות ומגרעות. אנחנו רגילים לראות תמונה מאוזנת, לשקול את כל הצדדים. איך קרה פתאום שהצליחו להשחיר את החיים בארץ ולשדר לכל העולם, וגם לאויבינו, תמונה של חורבן מוחלט – ההפך הגמור מהמציאות?!

קמפיין בא וקמפיין הולך, אבל האווירה הקודרת הזאת עלולה לגרום נזק לא ישוער. מי יודע כמה צעירים נדחפים בעקבותיה לעזיבת הארץ. מי יכול להעריך עד כמה היא מכרסמת באהבת הארץ, שגם קודם לכן מצבה לא היה מרנין.

זה הזמן לגייס את כל הכוחות לטיפוח האהבה לארץ ישראל. להכרה בייחודה ובקדושתה. להיותה ‘פלטרין של מלך’ – ארמונו של בורא העולם. יש בארץ כל-כך הרבה דברים נפלאים. הבה נפנה לעברם את מבטנו.

שיר הלל לארץ ישראל

הפסוקים שנקרא השבת בפרשת השבוע מבטאים ביטוי נפלא את ייחודה של ארץ ישראל. התורה מתארת את השפע שבה, את סגולותיה המיוחדות, והעיקר – את היותה “אֶרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹקֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ, תָּמִיד עֵינֵי ה’ אֱלֹקֶיךָ בָּהּ, מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה” – ארץ שהקב”ה, כביכול, שם בה תמיד את עיניו, צופה ומביט על כל הנעשֶה בה ושומר ומגן עליה ועל יושביה.

זכינו זכות שלא זכו לה עשרות דורות של יהודים – לחיות בארץ אבותינו, בנחלה הנצחית שנתן הקב”ה לעמו. זכות זו היא גם חובה. עלינו לשמור על קדושת הארץ, להבטיח את ייחודה וטהרתה, ולגדל בה דור יהודי שיתייחס לארץ באותה אהבה והתרגשות שרחשו כלפיה סבינו וסבותינו.

קדושת הארץ גם מחייבת התנהגות הולמת. בפלטרין של מלך אי-אפשר להתנהג כמו בשוק. החינוך לקדושת הארץ מוליד הכרה בצורך להתקדש בעצמנו, במחשבה, בדיבור ובמעשה, כדי שנהיה ראויים לזכות הגדולה הזאת – לחיות כיהודים בארץ ישראל, הארץ הנבחרת שניתנה לעם הנבחר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות