‘בג”ץ יפסול? תהיה מהומת אלוקים’: תרחיש האימים של מוביל הפשרה

פרופ' יובל אלבשן, ממובילי מתווה הפשרה של הרפורמה המשפטית, שוחח עם ינון מגל ורויטל סויד על החלטת נשיאת העליון אסתר חיות לכנס הרכב תקדימי של 15 שופטים, כדי לדוק בעתירות לביטול חוק יסוד • "כשהחוקה לא כתובה, אנו באמת נמצאים בבלגן גדול"
חרדים 10
י"ד אב התשפ"ג / 01.08.2023 11:33

פרופ’ יובל אלבשן, אחד ממובילי מתווה הפשרה של הרפורמה המשפטית, התראיין הבוקר (שלישי) בתכניתם של ינון מגל ורויטל סויד ושוחח על צמצום עילת הסבירות – וההחלטה לקיים דיון אשר יכלול הרכב תקדימי של 15 שופטים בעליון.

יש לכם קרוב רווק או רווקה? את הסגולה הזו בט”ו באב אסור להחמיץ

“לא הייתה ברירה לנשיאה אלא להרחיב את ההרכב ולא הייתה ברירה לדחות את זה על הסף, בין בחירות שכולן רעות היא עשתה את הבחירה הכי נכונה בעיניי”, טען הפרופ’. “בית המשפט העליון בשנתיים האחרונות קבע שיש לו סמכות לדון ואפילו לבטל תיקון חוקתי שאינו חוקתי. אני מאלה שסבורים שיש פה בעיה אמיתית, ולכן נדרש חוק יסוד החקיקה שייתן לו סמכות. במילים אחרות, כשהוא יגדיר מה זה חוק יסוד בכנסת, אני מניח שהוא יגיד שאי אפשר יהיה לפסול חוקי יסוד”.

הוא הוסיף: “כשהחוקה לא כתובה ואנו באמת נמצאים בבלגן גדול, כרגע חוקי היסוד נחקקים כמו חוקים רגילים ויש הרבה אפשרויות לעשות בזה שימוש לרעה. הסמכות נובעת גם מחוסר ברירה. אם היה גורם אחר שיכול לדון, כולנו היינו מעדיפים שזה לא היה העליון, אך אין.

“כמו שאין ראש ממשלה אחר שיכול לעסוק בכך. לכן, בהקשר הזה ההחלטה של חיות להרחיב את ההרכב היא הרע במיעוטו. אם בג”ץ יפסול את החוק, תהיה פה מהומת אלוהים”.

בהמשך ציין: “מה שהעליון לא יפסוק, חייבים לכבד את זה. נקודה. העניין שצריך להסדיר הוא איך מונעים גם עריצות רוב וגם עריצות מיעוט. אין לנו לא חוק יסוד החקיקה ולא חוק יסוד השפיטה, ולכן זה טלאי על טלאי ואנחנו נקלעים בין משבר אחד לשני. את ראשות הממשלה של נתניהו הכשירו ב־11 מול 0. אם יהיו חמישה שופטים שמרניים מול עשרה אחרים, וברוב הזה יחליטו לפסול חוק יסוד, זה מהלך מאוד חריג היום.

“דווקא כשיש דעת מיעוט כזו גדולה, קשה לי לראות את זה קורה. בעיניי, אין כזה דבר לא לכבד פסיקות, זה תחילת האנרכיה”.

על הלך הרוח במדינה בעקבות הרפורמה וההפגנות נגדה אמר: “לשופטים אסור בעיניי להקשיב לרחוב. גם ראש הממשלה אמר שהוא בעד הרפורמה וכשהוא נכנס לאירוע הוא אמר שצריך פשרה. אנחנו רחוקים מאוד מקץ הדמוקרטיה”.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בג צ
    01/08/2023 13:03
    איציק
  1. אוי לנו אם יוחלט לפסול אין צורך בבחירות שהשופטים ינהלו את המדיננ

  2. פשוט הימין יצא לרחובות במסות שלא ראו מיקום המדינה
    01/08/2023 14:07
    מ.ו
  3. לא ישאר מטר פנוי לאנרכיסטים יהיה כאוס מטורף לא יתכן לפסול חוק יסוד ובטח לא בזמן הזה וגם התיאבון גובר ורוצים להוציא לנבצרות ראש ממשלה מכהן הכל ביחד פיצוץ אזרחי ממש לא כדאי להגיע לשם לא יוכלו לעצור את הקאוס וחבל ממש חבל.

  4. דיקטורת בג"ץ אין ממשלת ימין מינוט 0מולני שולט אולי בכלל צריך לבטל את הבחירות בוחרים ימין ומקבלים 0מול נמאס כבר הימין תמיד נותן את הלחי השניה אני בתור ימני מתביש ומושפל
    01/08/2023 14:47
    משה
  5. לאן נגיע תצעקו משיח גאולת עולם

  6. תפסיקו עם השקרים העלובים
    01/08/2023 16:09
    אסף
  7. עד עכשיו השופטים בעליון ידעו יפה מאוד לפסול חוקי ממשלה, כשהם נשענים על חוקי יסוד, למרות שנחקקו ברוב זעום ..
    אם לא היו נוהגים כך, מילא… אבל אם הם התבססו עליהם, הם לא יכולים לבוא עכשיו ולומר, החוק לא נחקק ברוב קולות !!

  8. תגובה
    01/08/2023 19:06
    אזרח
  9. אם חוק יסוד יפסל ע”י ביהמ”ש ולא משנה איזו ממשלה יש לפרק את בגץ

  10. בגצ יכול גם להחזיר את החוק לכנסת ולבקש ריכוך
    01/08/2023 22:15
    דוד
  11. בגצ יכול לבקש ריכוך של החוק

  12. בג"ץ רודן.
    01/08/2023 23:49
    אובייקטיבית
  13. מדובר על דיקטטורת בג”ץ של שנים.חובה לעצור דבר לא שפוי ולא תקין זה.העם בוחר ממשלה שתעבוד בשבילו ותייצג אותו.השופטים בוחרים את עצמם ואת קרוביהם.אלו הם לא שוםטי צדק,אלא רודנים.חייבים לשנות דחוף!