נמצא תיעוד נדיר של שחרור ‘רכבת המוות’ ממחנה ברגן בלזן • צפו

ימים אחדים לפני שחרור מחנה 'ברגן בלזן' מידי הנאצים, יצאו שלוש רכבות אל עבר מחנה טרזיינשטט • רק אחת מהן הגיעה ליעדה, השתיים האחרות שוחררו על ידי כוחות בעלות הברית • 78 שנה אחרי, נחשף לראשונה תיעוד וידאו בו נראים רגעי החופש הראשונים של הניצולים היהודים  
חרדים 10
י"ג אב התשפ"ג / 31.07.2023 11:52

2,500 ניצולים היו ב’רכבת המוות’ שעשתה את דרכה ממחנה ברגן בלזן למחנה טרזיינשטט, לאחר שחרורה בידי כוחות צבא ארצות הברית.

יש לכם קרוב רווק או רווקה? את הסגולה הזו בט”ו באב אסור להחמיץ

במהלך השנים מאז השואה, נחשפו לציבור תמונות משחרור הרכבת, אבל התיעוד המוסרט נשכח בארכיונים. כעת, 78 שנים אחרי, הוא נחשף לראשונה  לצפייה.

לפי דיווח ב-ynet, הסרטון נמצא בארכיון הלאומי של ארה”ב, במהלך עבודות על הכנת סרט תיעודי על מבצע הצלת הרכבת, סרט שיזם מתיו רוזל – מורה להיסטוריה מניו יורק שמאז שנת 2001 חוקר את הפרשה. במהלך העבודות נמצא הסרטון מרגש.

יעקב ברזילי, כיום בן 90, היה בין נוסעי הרכבת כילד בן 12. הוא זיהה את עצמו, את אימו ואת אחותו בסרט: “הגענו לברגן בלזן חמישה וחזרנו רק שלושה. איבדתי שם את אבא שלי ואת סבא שלי. הרכבת שלנו הייתה אולי הרכבת המתועדת ביותר בשואה, אבל זאת הפעם הראשונה שאני רואה סרטון. היעד היה להטביע אותנו בנהר אלבה – ואת זה האמריקנים מנעו”.

צילום: הארכיון הלאומי של ארה”ב

בסרטון נראים חיילים אמריקנים מחלקים שוקולד וסיגריות לאסירים. חלק מהם עוד נמצאים ברכבת ולא יורדים ממנה. אחרים ירדו מהרכבת ומיד נשכבו על האדמה והלכו לישון, מותשים לגמרי.

חלקם נראים ‘מוזלמנים’, מזי רעב. רבים מנופפים לשלום לצלם האמריקני.

על אחד מקרונות הרכבת כתבו האסירים: “תחי ארה”ב ותחי אנגליה”.

באחד הקטעים, נראים מאות אסירים יהודים שוכבים בוואדי למרגלות הרכבת, ואחרים מדליקים אש כדי לחמם את עצמם או להכין תה.

בחלקו השני של הסרטון מתועד מפגש של חיילים אמריקנים, רוסים ואנגלים אחרי שחרור העיר מגדבורג על גדות האלבה. בקטע אחר, נראה עשן מיתמר מרחוק – שריד לקרב בין כוחות הברית לגרמנים – ובהמשך, נראים גנרלים מחליפים חוויות מהקרב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות