איימן עודה צידד בחוק להנצחת הרב עובדיה יוסף זצ”ל – וזו הסיבה

לקראת העשור לפטירתו: הצעת החוק להנצחת זכרו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל אושרה לקריאה ראשונה בוועדת החינוך בקולותיהם של ח"כ משה סולומון ויוסי טייב
אריה ריבקינד
ה' אב התשפ"ג / 23.07.2023 11:05

בעוד ארבעה חודשים יצוין עשור לפטירת הגר”ע יוסף זצ”ל: ובוועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח”כ יוסף טייב, אישרו היום (ראשון) לקריאה ראשונה את הצעת החוק להנצחתו.

תיקון הזיווגים ההיסטורי בט”ו באב: קדימה, תשלחו שמות של רווקים

לפי הצעת החוק, יצוינו במוסדות המדינה ובמוסדות החינוך, לפי החלטת מנהלי מוסדות החינוך, טקסים ופעילויות חינוכיות-ערכיות ביום פטירתו ג’ בחשוון או במועד סמוך; כמו כן יחולקו מלגות לשם מחקר בנושאים הקשורים לפועלו ולחזונו של הרב ותמיכות למוסדות ציבור הפועלים להנצחתו. בנוסף, תוקם מועצה ציבורית בת 9 חברים, שתייעץ לשר לשירותי דת בכל הנוגע ליישום החוק ולביצועו.

יוזם הצעת החוק ויו”ר ועדת החינוך ח”כ יוסף טייב: “הרב עובדיה יוסף זצוק”ל, תמיד דאג לאחד את העם. מורשתו תחבר בין קצוות העם שמצוי בקרע בימים אלה. אין זמן מתאים מזה”.

שר הרווחה יעקב מרגי אמר במהלך הדיונים על הצעת החוק: “הברכה שהביא מרן לעם ישראל והחברה בישראל היא גדולה. בעשור השמיני של המדינה, צריך לספר את הסיפור השלם, אסור שהדורות הבאים לא יכירו ולא ילמדו עליו.”

חבר הכנסת איימן עודה מהרשימה המשותפת לא הצביע בעד, אך התייחס בדבריו בוועדה באופן חיובי להנצחת מרן זצ”ל.

“אני זוכר שבסביבות שנת 2000 והלאה היו אמירות קשות מאוד של הרב עובדיה יוסף. אבל יש לי תחושה שיש דברים שאומרים רק מפה לאוזן, ולא מדברים אותם בפרהסיה, למשל תמיכתו בהסכמי אוסלו”.

הוא הסביר: “לרב עובדיה היה פסק הלכה אמיץ מאד באמצע שנות ה-90 ובו הביע תמיכה בתהליך אוסלו ובפשרה היסטורית לשני העמים. זה מסר מאד חשוב. חובה להכניס גם את זה לתכנים שיועברו במסגרת הנצחתו במערכת החינוך, ולהעביר לציבור הרחב, כולל לציבור המזרחי, שהרב תמך בתהליך השלום ובפשרה היסטורית בין שני העמים. אני חושב שזה מסר מאוד חשוב”.

עודה הוסיף: “עוד מסר, זה התערבותו במוזיקה הערבית, גם במקאמאת. אני חושב שזו חובה להבליט את הצעד הזה, שהרב עובדיה תמך בקירוב בין שני העמים, וזה משפיע על הציבור שמאמין בתורתו של הרב עובדיה יוסף”.

נציג משרד המשפטים הזכיר כי כיום קיימת כבר הנצחה של רבנים ראשיים ומבחני תמיכה שנקבעו לעניין זה. היו”ר טייב ביקש להדגיש שהנצחתו של הרב היא לא רק בשל כך שכיהן כרב ראשי: “לא מדובר בחוק שוויוני”.

מנכ”ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן הוסיף: “אל תנסו ליצור שוויוניות. הרב עובדיה הוא עשר דרגות מעל כולם.”

לעניין סמכות המשרד לשירותי דת לחלוקת מלגות, התייחס נציג משרד המשפטים לקשיים: “אם המשרד תומך באלפי תלמידי כולל שעושים מחקר על הרב ובמקביל יש להם תמיכה של משרד החינוך יש פה כפל – וזה בעייתי”.

לפי סעיף הקמת מרכז הנצחה המופיע בהצעת החוק, עיריית ירושלים רשאית להקים בתחומה מרכז להנצחת מורשתו ופועלו של מרן הרב עובדיה יוסף; המרכז יהיה פתוח לציבור ויפעל להגשמת מטרות חוק זה. הקמת המרכז, החזקתו ופעילותו השוטפת, ימומנו מכספי תרומות; המשרד לשירותי דת יהיה רשאי להשתתף במימון הפעילות ובלבד שלא יהיה בכך משום כפל תמיכות.

הצעת החוק אושרה  לקריאה ראשונה בקולותיהם של ח”כ משה סולומון מהציונות הדתית ויו”ר הועדה ח”כ יוסי טייב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות