רשמית: הממתיק המלאכותי בדיאט הוגדר “גורם אפשרי לסרטן”

ארגון הבריאות העולמי הגדיר באופן רשמי את הממתיק המלאכותי בו נעשה שימוש בכל מוצרי 'קוקה קולה' הדיאטתיים כ"גורם אפשרי לסרטן" • הציבור מקשיב לאזהרות? גורם ברשתות המזון זיהה ירידה משמעותית: "בשבועיים האחרונים נצפתה ירידה של 20% במכירות קוקה־קולה זירו"
חרדים 10
כ"ה תמוז התשפ"ג / 14.07.2023 10:48

ארגון הבריאות העולמי הגדיר הלילה (שישי) באופן רשמי את הממתיק המלאכותי “אספרטיים” כ”גורם אפשרי לסרטן”.

עם זאת, בארגון לא שינו הנחיות כמו הוצאת הממתיק על ידי החברות שמשתמשות בו או הצרכנים.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, מנהל תזונתי בארגון הבריאות העולמי המליץ לצרכנים לצרוך במתינות את הממתיק המלאכותי הזה, והבהיר שהציבור לא אמור להיות מודאג מההגדרה החדשה שהוכרזה עבור ‘אספרטיים’.

ב’אספרטיים’ נעשה שימוש בכל מוצרי חברת ‘קוקה קולה’ הדיאטתיים (‘דיאט’ ו’זירו’), בשתייה מתוקה ובממתקים אחרים.

הסוכנות ערכה מחקר שתוצאותיו סוכמו לפני כחודשיים, ומטרתו לקבוע האם לחומר יש פוטנציאל מזיק או לא, בהתבסס על כל הראיות שפורסמו עד כה אודותיו. חשוב לציין כי המחקר שנעשה לא לקח בחשבון שיקולים שונים, כגון מהי הכמות שאדם יכול לצרוך מהמוצר שנחשבת לבטוחה, משום שזה לא תפקיד הסוכנות הזו בארגון, אלא של גוף אחר ושל הגופים הרגולטוריים בכל מדינה ומדינה.

צפוי להתפרסם גם מחקר של סוכנות שנייה בארגון הבריאות העולמי לגבי ה’מינון’ הבטוח של צריכת ה’אספרטיים’.

הציבור חושש

האם בעקבות הדיווח לפני כשבועיים, לפיו ארגון הבריאות העולמי צפוי להכריז על ‘אספרטיים’, כרכיב שעלול לגרום לסרטן – הצרכנים הישראלים החלו להפחית בצריכה?

לפי נתוני סטורנקסט בשבוע האחרון – שפורסמו אמש ב’ישראל היום’ – חלה ירידה כמותית של כ־12% במכירות משקאות דיאט מוגזים ברשתות השיווק בהשוואה לשבוע הקודם.

לא את כל הירידה ניתן ליחס ישירות לפרסומים, כיוון שגם שאר המשקאות המוגזים שאינם דיאט הציגו ירידה בשיעור של 4% בהשוואה לשבוע הקודם.

נתוני השבוע הנוכחי טרם זמינים ויפורסמו בשבוע הבא, ולכן עוד מוקדם להסיק מסקנות ולקבוע כי מדובר במגמה.

לפי ‘ישראל היום’, גורם ברשתות המזון זיהה ירידה משמעותית: “בשבועיים האחרונים נצפתה ירידה של 20% במכירות קוקה־קולה זירו לעומת השבועות שלפני הדיווחים הללו. זו דרמה, כי זה מוצר שתמיד צומח במכירות וזוכה לאהדה ולביקוש רב. גם בפפסי מקס אנחנו רואים ירידה של 20%”.

עוד הוסיף אותו גורם כי במשקה הקוקה־קולה הרגיל אין ירידה במכירות. “לעומת זאת, מי שמרוויח הם המים המינרליים והסודה. במארזים של מים מינרליים חלה עלייה של 10% ובסודה חלה עלייה של 20%, וזה משמעותי מאוד”.

מדוברות משרד הבריאות נמסר הבוקר: “ארגון הבריאות העולמי יחד על IARC, הודיעו היום על קיומן של עדויות מסויימות שמראות שיתכן ויש קשר בין סוגי סרטן מסויימים וצריכת אספרטיים, ממתיק מלאכותי שנפוץ במגוון משקאות או מזונות דיאטטיים. עם זאת, אין כרגע אזהרה לא לצרוך משקאות המכילים אספרטיים, אלא יש להקפיד על צריכת מינונים לא גבוהים.

יחד עם כך מזכיר משרד הבריאות כי ההמלצה היא שתיית מים בשנים הקרובות ייערך מעקב צמוד לבחון את הקשר בין הדברים.

משרד הבריאות מזכיר וממליץ כי הדרך הטובה לשמור על בריאות ולהימנע מסיכונים מיותרים, היא להימנע לחלוטין ממשקאות ממותקים (סוכר או ממתיקים מלאכותיים) ולשתות מים, ולהימנע ממזון מעובד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות