האופוזיציה צורחת בוועדת החוקה: “בושה, בושה” • שידור חי מהדיון

ח"כי האופוזיציה דרשו למסור הצהרות פתיחה, אך יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן מנע זאת מהם • ח"כ מטי צרפתי הרכבי מיש עתיד אמרה ''קדיש'' על מדינת ישראל - ונזרקה החוצה
אריה ריבקינד
ד' ניסן התשפ"ג / 26.03.2023 10:09

ועדת החוקה של הכנסת החלה הבוקר (ראשון) בדיונים והצבעות לקראת השבוע הדרמטי, שבו יושלם השינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים.

ניקיונות לקראת פסח? אלה כללי הבטיחות למערכות הגז הביתי

יו”ר הוועדה, ח”כ שמחה רוטמן, מבקש לאשר עוד היום לקריאה שניה ושלישית את החוק לשינויים במתווה הרכב הוועדה למינוי שופטים.

חברי כנסת מהאופוזיציה דרשו למסור הצהרות פתיחה כנהוג, אך יו”ר הוועדה מנע זאת מהם.

“בריון, דיקטטורה, בושה”, תקפו חברי האופוזיציה ורוטמן קיים את ההצבעות.

ח”כ גלעד קריב ממפלגת העבודה אמר לרוטמן: “אתה סותם את הפה לחברי הוועדה”.

רוטמן השיב לו: “אתה לא תגיד לי איך לנהל את הוועדה ומי שינהג בביריונות אני אקרא אותו לסדר”.

ח”כ מטי צרפתי הרכבי מיש עתיד אמרה ”קדיש” על מדינת ישראל הדמוקרטית. יו”ר הוועדה רוטמן הוציא אותה.

 גלעד קריב ועופר כסיף הוצאו החוצה מהוועדה בעיצומן של ההצבעות, לאחר שהפריעו. השניים הוחזרו מיד לטובת ההצבעה הבאה.

היועמ”שית לכנסת עו”ד שגית אפיק הגיעה לדיון לבקשת חברי האופוזיציה.

היא אמרה: “הצהרות פתיחה הן דבר המקובל בוועדות שונות ויחד עם זאת זה נתון לשיקול דעתו של יו”ר הוועדה. אני מבינה שהוסכם על הצהרות אלו לאחר הצבעות על ההסתייגויות של יש עתיד. אני ממליצה לתת הצהרות אלו לא בסוף היום, אלא בשלב שאפשר יהיה להשמיע ולהישמע.

“לגבי הצבעות הרצפים – ההנחיה מבחינה בין הסתייגויות מהותיות להסתייגויות לא מהותיות. שיקול הדעת הוא של היועמ”ש לוועדה, שיש לו שיקול דעת סופר הגון. יש פה ריקוד שנע בין המישור של שימוש לרעה בעניין ההערות ליועמ”ש לגבי האם הרצף מהותי או לא, והיועמ”ש ישתדל לתת מענה.

“יש מתח עדין בין משיכת זמן לבין שיבוש ההצבעות. מיציתם את הזכות להסתייגויות בצורה יפה אבל אתם לא יכולים לשבש את ההצבעות בצורה חמורה. לגבי הרצפים יש לאפשר מספר דקות מול היועמ”ש כשעושים רצף, תלוי רצף ועניין. אתם יכולים לסמוך על היועמ”ש לוועדה.

“יש עוד יום ארוך מאוד של הצבעות לאור ההסתייגויות שהגשתם ובסופו של דבר צריך לאפשר ליו”ר לנהל את זה. כשהבקשות סבירות אבקש גם מהיו”ר עוד טיפת מתינות”.

היועמ”שית עו”ד אפיק פנתה ליו”ר ח”כ רוטמן: “הדיונים בוועדה הזו סוערים ואפשר להבין את האמוציות מצד כל חברי הכנסת, בהצבעות בעניין שנוי במחלוקת. ההצבעות שנערכו חוקיות. אתה יכול להוציא חברי כנסת ואבקש להכניס אותם לא רק להצבעות ומצד שני אבקש לא להטריל אותו ללא הרף בלי יכולת לאפשר הצבעות. יש פה מתח מובנה שיש לדעת להלך בו”.

היו”ר ח”כ רוטמן: “למשוך זמן זה דבר אחד ולעומת זאת לצרוח תוך כדי הצבעה, עד כדי שהפרוטוקול לא מצליח לשמוע על מה מצביעים, ח”כ סגלוביץ’ וח”כ קריב מקריאים את הצהרות הפתיחה תוך כדי, זו לא משיכת זמן. אני לא מכיר הצבעה שבמהלכה ח”כים דופקים על השולחן ונושאים נאומים. אי אפשר לעבור על התנהלות זו לסדר היום”.

יועמ”ש הוועדה, עו”ד ד”ר גור בליי, התייחס לטענות על הוצאת חברי הוועדה בהצבעות אמר: “במצב רגיל הוצאה בוועדה דורשת שלוש קריאות ומצד שני בהפרעה קשה ניתן להוציא באופן מידי. עם זאת- בהצבעות חייבים להחזיר מי שמפריע כי אי אפשר לשנות את יחסי הכוחות בדרך של הוצאת ח”כים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות