יואב קיש מקדם את “חוק הספרייה הלאומית” – כדי להדיח שי ניצן

השר יואב קיש דורש להכניס סעיף בחוק ההסדרים, לפיו מי שיחליט על המינויים ב'ספרייה הלאומית' יהיה שר החינוך • בייעוץ המשפטי של האוצר מנסים לבלום את ההצעה
חרדים 10
ב' אדר התשפ"ג / 23.02.2023 00:47

שר החינוך יואב קיש מנסה לשלב בתוך חוק ההסדרים תיקון לחוק הספריה הלאומית – שיאפשר לו להזיז את מי שהימין רואה בו אחד מאויביו הגדולים.

לפי הדיווח הערב (רביעי) בחדשות 13, השינוי שהשר מנסה לשלב הוא שהאחריות על המינויים בספרייה הציבורית, שהיא גוף הממומן בידי המדינה במיליוני שקלים, תהיה בידי השר עצמו.

ככל הנראה המטרה היא הדחת מי שמכהן כיום כרקטור הספרייה – פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן.

בימים האחרונים מפעיל השר קיש, באמצעות הייעוץ המשפטי שלו, לחץ כבד על האוצר להכניס את השינוי לחוק ההסדרים שיעלה להצבעה בקרוב.

בתיקון החוק,הוא מבקש להעביר את השליטה במינויים, בעיקר המינויים המרכזיים בספריה, מגוף שנקרא “מועצת הספריה לאומית” לידי המדינה ובא כוחה – שר החינוך עצמו.

השר רוצה שליטה גם במינוי הדירקטוריון – כך שכל שינוי בתקנון יצטרך לקבל אישור שלו וכן כל מינוי של מנכ”ל. בהסבר להצעה מוזכרת “הפגיעה באמון הציבור”, שהייתה במינוי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לתפקיד הרקטור.

בהצעה נכתב שתוך 30 ימים מרגע העברת החוק – תשתנה שיטת המינויים.

אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר טוען, במילים מכובסות, כי מדובר בהצעת חוק להזזת שי ניצן. מסינג כותב כי זוהי חקיקה “חריגה ביותר” וכי “אין לטעמנו כל מקום לדון בהצעות האמורות ולא ניתן לכלול אותן במסגרת התוכנית הכלכלית”.

יו”ר דירקטריון הספריה הלאומית, סלי מרידור, אמר בתגובה: “הדרישה לשינוי החוק הייחודי לספרייה הלאומית, שנשמר בסטטוס-קוו כבר כשני עשורים, הינה איום ממשי על המשך קיומו של אוצר העם היהודי לדורותיו. בימים אלה של פילוג וסכנה תדמיתית למדינת ישראל, תמוהה הכוונה לפגוע בקונצנזוס כל כך חשוב, תוך פגיעה קשה בנכס לאומי חשוב של כלל הציבור”.

בספרייה הלאומית מדגישים, כי השינוי המוצע בחוק הספרייה הלאומית יגרום לנזק בלתי הפיך למעמדה של הספרייה ולפגיעה בתרומות הפרטיות החיוניות להמשך תפקודה.

פרויקט המעבר הצפוי של הספרייה למשכנה החדש, לצד כנסת ישראל, אף הוא עלול להיפגע לנוכח השינויים המוצעים בחוק.

הספרייה הלאומית של ישראל נוסדה בשנת 1892, כמרכז עולמי לשימור אוצרות הרוח של העם היהודי. בשנת 2007, חוקקה כנסת ישראל את חוק הספרייה הלאומית המעניק לה מעמד עצמאי על פי חוק, זאת על מנת לתעד את היצירה התרבותית במדינת ישראל ולספק גישה חופשית לכלל הציבור לאוספים הייחודיים האצורים בה.

בשנים האחרונות ניתנו לספרייה הלאומית תרומות פרטיות בגובה של כמיליארד שקלים. בספרייה מתריעים עתה כי אם יפסקו התרומות, היא תימצא בסכנה אמיתית להמשך קיומה.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נגמרו הבעיות בחינוך
    23/02/2023 09:22
    משה1
  1. קיש מתאים להיות שר או שר חינוך בפרט כמו שאמסלם יתמנה לשר המדע והסייבר.

  2. למה הפאניקה
    23/02/2023 10:23
    יוסף
  3. אל תגידו מי התחיל, שם המשחק סבלנות וסובלנות כלי כל אחד.

  4. קיש
    24/02/2023 22:37
    ע.צ
  5. שביתות בבתי הספר אין מודים אין גננות אין סייעות בכל כיתה 35-40תלמידים כל זה לא נוכע לשר החינוך מה כן ? הסיפריה הלאומית זה מה שמפריע לו תתעורר אדון קיש החינך במדינה מתפורר מיום ליום אתה שר החינוך

  6. ספריה
    24/02/2023 22:58
    זאב
  7. הגיע באמת הזמן, לעשוק את המדינה עם שתי משכורות עתק על חשבוננו, נהנה מכל הקופה, שיסתפק באחת. חצוף