ישראל וסודן סיכמו: הסכם שלום בין המדינות – בעוד כמה חודשים

השר אלי כהן נפגש בח'רטום עם נשיא מועצת המעבר, הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, והצמרת המדינית במדינה • טקס החתימה: לאחר העברת השלטון בסודאן לממשלה אזרחית, שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה
נתן פרל
י"ב שבט התשפ"ג / 02.02.2023 22:49

הסכם שלום נוסף בדרך: שר החוץ אלי כהן קיים היום (חמישי) ביקור מדיני בח’רטום בירת סודאן, שם סיכם עם הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן על חתימת הסכם שלום בין המדינות – כבר השנה.

במהלך הביקור, אשר קיבל את ברכת ארצות הברית, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם.

טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודאן לממשלה אזרחית, שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

הסכם השלום בין הצדדים יסיים 75 שנות עוינות בין המדינות. סודאן לחמה בעבר לצד מדינות ערב במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, וסייעה בהעברת נשק לחמאס.

אל השר כהן נלוו בביקור גם מנכ”ל משרד החוץ רונן לוי, סמנכ”ל אפריקה במשרד החוץ שרון בר-לי, ראשת מש”ב (סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל במשרד החוץ) עינת שלאין והיועץ המשפטי של משרד החוץ ד”ר טל בקר.

בנוסף לנשיא מועצת המעבר הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, בפגישה עם השר הישראלי נכחה גם הצמרת המדינית במדינה.

במשרד החוץ אומרים: “השר כהן קידם את הסכם השלום עם סודאן עם ארה”ב ודן בנושא עם מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן שנתנו את ברכתם והבטיחו את הירתמותם להשלמת התהליך”.

בדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודאן במגוון תחומים אזרחיים בהם בטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד. שר החוץ הציג בפני מארחיו תוכנית סיוע של משרד החוץ לסודאן אשר תתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית.

“הביקור היום בסודן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית. הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל”, אמר השר עם שובו.

לדבריו, “ח’רטום בירת סודאן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל. אנחנו בונים עם הסודאנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודאן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות