נתניהו לבג”ץ: לא לעסוק ברפורמה המשפטית? זה לא מקובל עלי

ראש הממשלה ביקש שבועיים להגיב על עמדת היועהמ"שית, לפיה עליו להימנע מהתערבות ברפורמה המשפטית, בשל ניגוד עניינים • פרקליטו: "האמור במכתב אינו מקובל על ראש הממשלה" • ח"כ שמחה רוטמן: "עמדת היועצת לא מחייבת את נתניהו" • גורמים בליכוד: "החלטה חצופה"
אריה ריבקינד
י"א שבט התשפ"ג / 02.02.2023 21:11

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לבג”ץ הערב (חמישי) ואמר כי חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שבה הבהירה כי לנתניהו אסור לעסוק ברפורמה המשפטית –  אינה מקובלת עליו.

בפנייה שהגיש נתניהו באמצעות עורך דינו לבג”ץ, נמסר: “האמור במכתב לא מקובל על ראש הממשלה”. עוד ביקש נתניהו כי “בית המשפט יאפשר לו להגיב לבקשת המשיבים ולמכתב בתוך שבועיים ימים”.

מוקדם יותר היום הודיעה היועמ”שית לנתניהו כי עליו להימנע מהתערבות ברפורמה המשפטית בשל ניגוד עניינים. לדבריה, קיים חשש סביר לניגוד בין ענייניו האישיים של ראש הממשלה הנוגעים למשפט בו הוא נאשם, לבין רכיבים מהותיים ביוזמות החקיקה.

היא הוסיפה: “מניעות זו חלה גם על מתן הנחיה ישירה או עקיפה באמצעות גורמים אחרים בכל הנוגע לקידום היוזמות”.

גורמים בליכוד זעמו על מכתבה: “החלטה חצופה, היועמ”שית עצמה לא בניגוד עניינים?”

ראשי מפלגות הקואליציה פרסמו בתגובה לחוות דעתה, הצהרה משותפת בה נאמר: “אנחנו דוחים על הסף את מכתבה של היועצת המשפטית לממשלה. פנייתה היא ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד-משמעי שקיבלנו מאזרחי ישראל בבחירות”.

הם הדגישו: “אין שום קשר בין הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שתכליתה החזרת הדמוקרטיה לישראל, לבין ענייניו של ראש הממשלה. אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי. ביד אחת הם נלחמים בפומבי ובכנסת ברפורמה המשפטית שתשפיע על מעמדם, וביד השנייה הם מנצלים את תפקידם כדי לסכל אותה”.

יו”ר ועדת חוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, הגיב ב’כאן חדשות’: “עמדת היועצת לא מחייבת את נתניהו”.

שר המשפטי לוין הוסיף: “היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו. מסתבר שניגוד עניינים הוא דבר מוזר. לנבחר ציבור אסור לדבר על רפורמה בייעוץ המשפטי, אבל ליועצת המשפטית ולצוותה מותר לפעול לסכל את הרפורמה שנוגעת ישירות לסמכויותיהם”.

גם יו״ר הקואליציה, חבר הכנסת אופיר כץ, הגיב: “זה אבסורד מוחלט וניסיון לסתימת פיות”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב בנחרצות: “היועצת מנסה להלך אימים על ראש הממשלה ועל ממשלת ישראל. באיומים לא משנים מדיניות והממשלה לא תתקפל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לנו...ביבי רק מעכב את הימין בכנסת הזאת
    06/02/2023 19:44
    מויישה
  1. תגבילו אותו בעוד דברים