החרדים עם כרטיס ‘רב קו’ ישלמו כמו חישוב באפליקציה

מאז הושקה רפורמת 'דרך שווה' בתחבורה הציבורית מחזיקי ה'כשרים' המחזיקים ב'רב קו' מופלים לרעה - ומשלמים יקר • כעת סגן שר התחבורה אורי מקלב פועל לתקן את האפליה - והתשלום יהיה זהה, לפי אותה שיטת חישוב • שי גליק: "המהלך יוכל לחסוך למשפחות החרדיות מאות שקלים"
יוני גרין
כ"ו טבת התשפ"ג / 19.01.2023 17:11

בחודש אוגוסט 2022 הושקה רפורמת ‘דרך שווה’, ששינתה את צורת החישוב של מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית – והוזילה משמעותית מחירים.

עם זאת, עם החלת הרפורמה בוטלה הנחת ‘ערך צבור’ שניתנה למחזיקי רב-קו, כך שבטעינה של ערך צבור במחיר של 100 שקלים יטען לכרטיס הרב-קו 100 שקלים ערך צבור.

כבר אז פנה ח”כ יעקב אשר לשרת התחבורה והתריע על אפליה לרעה של מחזיקי טלפון כשר. שכן, בעוד שבתשלום באמצעות אפליקציה בטלפון חכם נהנים הנוסעים משירות צרכני של חיוב בדיעבד, על פי שקלול חבילת הרכישה המתאימה להרגלי הנסיעות שלהם, הרי שמחזיקי טלפון כשר המשלמים ברב-קו אינם נהנים מההטבה הצרכנית הזו.

אשר הסביר אז כי האפליה נובעת מאפשרויות התיקוף המצומצמות של הנוסע החרדי: “בתשלום המבוצע באמצעות אפליקציה, החיוב מתבצע בדיעבד בסוף החודש כשהמערכת מחשבת באופן אוטומטי עבור הנוסע את החבילה המשתלמת ביותר בעבורו לרכישה למפרע (חופשי חודשי או יומי וכדומה) עבור הנסיעות שלו במהלך החודש שעבר, וזאת לפי מספר הנסיעות והיעדים שלו כנוסע. בהתאם לכך נגבה בסוף החודש התשלום הזול ביותר שייבחר.

“שירות צרכני חיוני זה נמנע ממי שאינו מחזיק טלפון חכם ואינו עושה שימוש באפליקציות, כשמחזיקי טלפון כשר בציבור החרדי אינם יכולים לקבל שירות חשוב זה, זאת בעוד הוא הציבור המאופיין כמשתמש מסיבי בתחבורה ציבורית, כך שלא יתכן שדווקא מהם תיחסך הטבה זו”.

נוסע שהתלונן על האפלייה מסביר לחרדים 10: “אחד הדברים הכי גדולים ברפורמה של ‘דרך שווה’, שהמחירים של ה’חופשי’ מאוד הוזלו. כך, למשל, ‘חופשי חודשי’ בכל הארץ עולה 225. אז עבור מי שנוסע ממש קבוע – זה לא רלוונטי. אבל רוב הנוסעים, פתאום צריכים לנסוע לחיפה וזה עולה  המון כסף בערך צבור.
את זה הרפורמה פתרה: אתה נוסע כל החודש, ובסוף החודש האפליקציה מחשבת לך את המחיר ואתה משלם את המחיר הזול ביותר.

“כלומר, אם נסעת ב-400 שקל יש לך ‘חופשי חודשי’ – וזה צונח ל-225 שקלים, אבל אם יש לך ‘רב קו’, זה נשאר 400 שקלים, כי אין יותר הנחה של ‘ערך צבור'”.

בעקבות מאבק של ‘בצלמו’, אתמול במהלך דיון מיוחד בוועדת הכלכלה על הרפורמה של ‘דרך שווה’ התחייב סגן שר התחבורה אורי מקלב לתקן את האפליה, כך שבקרוב שיטת החישוב הזו תיכנס ל’רב קו’ –  מה שיכול להוביל לחיסכון של מאות שקלים אצל משפחה חרדית.

מלשכת סגן השר אורי מקלב  נמסר לחרדים 10, כי “כרגע זה בפיתוח.  ייקח כמה חודשים עד לסיום”.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו: “אני מודה לידידי היקר סגן שר התחבורה הרב אורי מקלב שפעל ללא ליאות לתיקון האפליה לציבור החרדי. כעת יוכל כל אחד לשלם בתחבורה הציבורית במחיר הזול ביותר. הדבר יוכל לגרום לחיסכון למשפחות החרדיות של מאות שקלים. נמשיך לפעול לעצירת האפליה של הציבור החרדי בכל תחומי החיים.

“לא מדובר בזכויות יתר, אלא בהשוואה לכלל הציבור. גם לחרדים מגיע זכויות אדם”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שטויות
    19/01/2023 20:33
    מימי
  1. כמה שטויות. מה הקשר בין טלפון כשר לסכום שמשלמים על רב קו? אם כבר משהו ישתנה זה שיתנו הנחה (לא מוסברת) למשתמשי הטלפון הכשר. כמה שטויות בכתבה אחת.

    • חוה   20/01/2023 09:25

      למי שיש טלפון חכם, משתמש באפליקציה. ולא ברב קו. נשאר שרק אילו שיש להם טלפון כשר. לא מרוויחים בחישוב הסופי.

  2. תחבורה
    21/01/2023 10:40
    שילה
  3. עם הרפורמה החדשה הגימלאים מפסידים כי אין יותר 90 דקות מעבר בין האוטובוסים אלא לשלם מחיר מלא על כל נסיעה ” צריך לבטל את תוכנית דרך שווה ” ” כי היא לא שווה בפרוטה ” צריך לדאוג גם לגימלאים “

  4. איזה שטויות
    21/01/2023 17:21
    חנוש
  5. ‘אפליית חרדים’. יש הרבה שמשתמשים ברב קו. לא רק החרדים קיימים בעולם אתם יודעים.