שקד נמנעה, בנט תמך בהסכם הימי אבל עקץ את לפיד: “לא היסטורי”

הקבינט המדיני אישר את ההסכם מול לבנון , שקד נמנעה • לשכת שקד: "השרה עומדת על עמדתה כי אם ההסכם לא יובא לאישור הכנסת היא תתנגד לו" • ראש הממשלה החליפי הביע תמיכה - אך הבהיר: "אין מקום לא לחגיגות ניצחון ולא לזעקות שבר"
אריה ריבקינד
י"ז תשרי התשפ"ג / 12.10.2022 14:03

כל חברי הקבינט המדיני ביטחוני תמכו בצהרים (רביעי) בהסכם מול לבנון. השרה איילת שקד נמנעה.

מגיעים לירושלים: כל אירועי סוכות והמקומות לבילוי בחול המועד

“יש חשיבות ודחיפות בהגעה להסכם הימי בין ישראל לבין לבנון, בעת הזו. חברי הקבינט הביעו תמיכה בקידום הליכי אישור ההסכם על ידי הממשלה”, אמר ראש הממשלה.

בלשכת השרה איילת שקד, שנמנעה בהצבעה הבהירו: “השרה עומדת על עמדתה כי אם ההסכם לא יובא לאישור הכנסת היא תתנגד לו. ההצבעה שהתקיימה היום בקבינט לא הייתה הצבעה על ההסכם עצמו, אלא על הודעת ראש הממשלה בסיום ישיבת הקבינט. חברי הקבינט הביעו תמיכה בקידום הליכי אישור ההסכם על ידי הממשלה”.

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט החליט לתמוך בהסכם עם לבנון, אבל מתח ביקורת על  יאיר לפיד.

“אין מקום לא לחגיגות ניצחון ולא לזעקות שבר כאילו זו קטסטרופה”, אמר בנט.

הוא הוסיף בעקיצה שכוונה לראש הממשלה: “ההסכם אינו ניצחון דיפלומטי היסטורי, אך הוא גם לא הסכם כניעה נורא. מדובר בהסדרה שנדרשת, מכורח הנסיבות שנקלענו אליהן, בעיתוי בעייתי.

“לצערי, גם הדיון על נושא מהותי הקשור בביטחון ישראל ובצרכיה האסטרטגיים, נעשה תוך עירוב של שיקולים פוליטיים, מכל הצדדים. בשל כך, כמי שאין לו כל אינטרס פוליטי, למדתי את הנושא לעומק וקיבלתי את ההחלטה באחריות כפולה ומכופלת”.

לדבריו, “זו הוכחה נוספת למחיר הכבד שאנחנו משלמים על חוסר היציבות הפוליטי, ולצורך בהכרעה בבחירות ובהקמת ממשלה רחבה ויציבה”.

יו״ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח״כ יריב לוין, ויו״ר סיעת הציונות הדתית, ח״כ אורית סטרוק, פנו בצהרים  ליו״ר הכנסת ח״כ מיקי לוי, ודרשו ממנו לסרב להסתפק באופציית ה”הנחה” ולעמוד על קיומה של אופציית ה”אישור” של ההסכם על ידי הכנסת.

שני ראשי הסיעות נסמכים הן על חווה”ד של היועמ”שית לממשלה, שקבעה שראוי להביא את ההסכם לאישור הכנסת – קביעה ממנה התעלם לפיד בבוטות, והן על המצב העובדתי לפיו בתקופת פגרת בחירות אופציית ה”הנחה” אינה מאפשרת לכנסת כלים פרלמנטרים אפקטיביים למנוע את אישור ההסכם, ולכן אינה רלוונטית.

השניים דורשים מיו”ר הכנסת לעמוד איתן על ריבונותה, סמכותה ויכולת ההשפעה של הכנסת, ופנו גם ליועמ”שית הכנסת לבקש התייחסותה.

עוד דרשו לוין וסטרוק מיו”ר הכנסת לוודא שההסכם יגיע לכנסת על כל נספחיו הגלויים והסודיים, לרבות מכתבי הערבות של ארה”ב.

לוין וסטרוק פנו במקביל גם לשרי ‘גוש ימינה’ בממשלה, ודרשו מהם להשתמש בזכות הווטו שלהם על מנת לוודא הבאת ההסכם לאישור מליאת הכנסת.

“אל לכם להסתפק בהצבעה אישית נגד ההסכם, שאין בה שום תועלת מעשית, והיא בבחינת אחיזת עיניים של ‘את נפשי הצלתי’, בריחה מאחריות, ותו לא.
הטלת ווטו שתחייב הבאת ההסכם לאישור הכנסת, והתניית אישורו באישורה – היא המינימום הנדרש מכם לעת הזאת. כל התנהלות אחרת תטיל את מלוא האשמה על ההסכם ותוצאותיו, על כתפיכם ומצפונכם.”, כתבו לוין וסטרוק לשרי גוש ימינה.

המכתב נשלח לשרים: בנט, שקד, סער, אלקין, הנדל, ושאשא ביטון.

בהמשך – הממשלה אישרה אחר הצהריים ברוב גדול את עקרונות הסכם הגבול הימי עם לבנון ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם בפני מליאת הכנסת.

השרה איילת שקד הצביעה נגד ההסכם.

בהודעה שיצאה מטעם לשכת ראש הממשלה נאמר: “חברי הממשלה הביעו תמיכה בחשיבותו ונחיצותו בעת הזו של ההסכם הימי עם לבנון, כמו כן תמכו בהצעת ראש הממשלה לפיד להניח את ההסכם על שולחן הכנסת”.

ההסכם ודברי ההסבר יונחו הערב בכנסת ויובאו לידיעת כל חברי הכנסת. הם גם יוצגו בפני חברי ועדת החוץ והביטחון.

עוד נמסר: “בעוד 14 יום יובא ההסכם לאישור סופי של הממשלה. בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ובליווי היועצת במשפטית באישור התהליך כולו”.

מהודעת לשכת ראש הממשלה עולה כי היא לא תעלה להצבעה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למי שעדיין חושב
    12/10/2022 15:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. שקד נמנעה שקד שמאל