רופאה בכירה ב’שיבא’ נגד קופ”ח: ‘מכבי מסכנת חיים של חולי טרשת’

פרופ' ענת אחירון, מנהלת מרכז הטרשת ב'שיבא', הזהירה את מטופליה מבוטחי 'מכבי' הצורכים תרופה שעלולה לגרום לסיבוך נוירולוגי קטלני • מכבי: "מכתב תמוה מכיל מידע שגוי ומוטעה"
חרדים 10
ח' אלול התשפ"ב / 04.09.2022 10:34

מנהלת מרכז הטרשת בבית החולים ‘שיבא’ בתל השומר, פרופסור ענת אחירון, הזהירה את מטופליה המבוטחים בקופת חולים ‘מכבי’, כי הקופה מסכנת באופן חמור את חייהם בגלל שהיא לא מבצעת להם זה כחצי שנה את בדיקת הדם המיוחדת, שחייבת להיעשות לכל מי שמקבל אחת מהתרופות לטרשת נפוצה שיש בה סיכון לסיבוך נוירולוגי קטלני וחשוך מרפא, שעלול להביא בוודאות גבוהה לנכות ולמוות מדלקת במוח.

פרופסור אחירון, שנחשבת לאחת הרופאות הבכירות והטובות בישראל לטיפול בטרשת, העלתה את האזהרות הקשות נגד ‘מכבי’, במכתב מיוחד שהועבר אישית לכל מטופלי הטרשת חברי ‘מכבי’ בשיבא.

בכירים במערכת הבריאות מסרו ל’ישראל היום’: “האשמות קשות כל כך נגד קופת חולים על שהיא מסכנת ממש את הבריאות והחיים של החולים לא הועלו מעולם על ידי רופאה כל כך בכירה בישראל”.

ל’ישראל היום’ נודע כי ההאשמות של פרופסור אחירון עוררו מהומה גדולה בין ‘מכבי’ למשרד הבריאות ולשיבא.

פרופסור אחירון אף זומנה באופן חריג מאוד לרופאה במעמדה לשימוע אצל הנהלת בית החולים, בראשות פרופסור יצחק קרייס.

ההאשמות של פרופסור אחירון מצטרפות להאשמות של משרד הבריאות, כי באופן חריג קופת חולים ‘כללית’, מונעת ממאות חולי טרשת נפוצה לקבל תרופות חיוניות שכלולות ומתוקצבות במאות מיליוני שקלים בשנה בסל התרופות בניגוד להחלטת הממשלה, לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, להוראות מנכ”ל משרד הבריאות ואפילו בניגוד להסכמות של הקופה עצמה במהלך דיוני ועדת הסל ל־2022.

טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית כרונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית במוח ובעמוד השדרה והיא גורמת נזקים נוירולוגיים קשים כולל חולשת גפיים, פגיעה בראייה, הפרעות דיבור ושינה ועוד.

ההאשמות הקשות נגד ‘מכבי’ מתייחסות לתרופה טיסברי (TYSABRI) שהוכנסה לסל התרופות עוד ב־2008 וניתנת כיום לכ־500 חולי טרשת נפוצה בשנה, מתוכם כ־200 חברי קופ”ח ‘מכבי’, בעלות שנתית של עשרות מיליוני שקלים לארבע קופות החולים.

התרופה ניתנת בעירוי ונחשבת לאחת הטובות והיעילות למחלה, והיא מעכבת את הנכות הפיזית וההתקפים של המחלה.

אולם, לפי הוראות משרד הבריאות מתן התרופה מחייב מעקב צמוד באמצעות בדיקה מיוחדת שנערכת בכל חצי שנה של דגימת דם אצל המטופל, לאיתור נשאות של וירוס שעלול לגרום לחולי טרשת נפוצה שנוטלים את התרופה לפתח מחלת מוח נדירה וקטלנית (מחלתPML) שאין לה תרופה וגורמת לשיתוק, עיוורון ומוות בתוך שנה אצל מחצית מהחולים.

בדיקת הדם נערכת לחולים לפני קבלת התרופה, מדי חצי שנה נשלחת למעבדה בהולנד ואין בישראל מעבדה שבודקת דגימות אלה.

פרופסור אחירון התריעה: “מאז ינואר אנחנו נאבקים בהחלטה השרירותית של ‘מכבי’ להפסיק את רצף הטיפול שלכם בבית החולים, והקופה ממשיכה להערים קשיים מנהליים שמהווים סיכון בריאותי במיוחד למטופלים עם תרופת הטיסברי, ולא ניתן לנתק את הטיפול בתרופה מהמעקב הנכון הנדרש, כפי שעושה מכבי.

“הטיפול בתרופה הוא מורכב ודורש ניסיון ומיומנות, ואיננו ככל טיפול. בנוסף, חלק אינטגרלי מהטיפול והמעקב הרפואי הנכון הוא ביצוע תדיר וסדיר של בדיקת הדם לאבחון נוכחות הנגיף, ונקיטת האמצעים הנדרשים במידה שהבדיקה חיובית.

“בדיקות אלה מבוצעות על ידי מעבדה מרכזית בחו”ל ואנו במרכז הטרשת בשיבא אחראים זה שנים ארוכות על ביצוע הבדיקות, וידוא התשובות וההחלטות הרפואיות לגבי המשך הטיפול.

“אלא שמאז ינואר מסרבת מכבי לאשר לרבים מכם את קבלת הטיפול בתרופה במסגרת מרכז הטרשת בשיבא ואי לכך רבים מכם מקבלים את הטיפול בקופה ללא השגחה נוירולוגית ובוודאי ללא השגחה של מומחי טרשת נפוצה. משמעות הדבר שבדיקות הנוגדנים אינן מבוצעות באופן רציף למטופלים, ומי מהחולים שנדבק בווירוס ללא ידיעתו כיוון שאין מתבצעות בדיקות דם למעקב במכבי, עלול לפתח סיבוך נוירולוגי קשה עד אובדן חיים.

“אנו מתריעים כי אי ביצוע הבדיקה, כפי שקורה לאורך ששת החודשים האחרונים בעקבות התנהלות הקופה, מהווה סיכון רפואי חמור, בניגוד למעקב הרפואי הנכון שדאגנו לאפשר במרכז הטרשת, ואנו, צוות הרופאות, הרופאים והאחיות בשיבא מצאנו לנכון להביא לידיעתכם ולידיעת משרד הבריאות את הסכנה הבריאותית שאתם חשופים לה עקב התנהלות קופת חולים מכבי. צר לנו כי התנהלות הקופה יוצרת מציאות שבה בריאות המבוטחים אינה בראש מעייניה ואנו מקווים כי מכתב זה יעזור להביא לשינוי מציאות זו”.

כשבוע לאחר שהעבירה פרופסור אחירון את המכתב לחולים, כתבה להם ד”ר מירי מזרחי־ראובני, ראש חטיבת הבריאות ב’מכבי’, כי המידע שמסרה אחירון במכתבה “מטעה ונשלח ללא ידיעת הנהלת בית החולים”, וכי דווקא בית החולים שיבא הוא שמסרב לקבל את טופס ההתחייבות לביצוע בדיקת הדם המיוחדת.

עוד כתבה כי “לצערנו הוא מתנה את ביצוע הבדיקה בקבלת העירוי לתרופה בבית החולים עצמו”.

ממשרד הבריאות נמסר: “מכבי אחראית על בריאות מבוטחיה ולהבנתנו פועלת כנדרש. אין מניעה שהקופה תיתן את העירוי למבוטחים במרפאות הקהילה, כאשר במקביל מאפשרת את בדיקת הדם לגילוי זיהום בבתי חולים שונים טרם שליחה למעבדה בחו”ל, לרבות בבית החולים שיבא. מטבע הדברים, תוצאות הבדיקות מגיעות באופן שוטף לבית החולים להמשך המעקב אחר החולים. לפי הידוע למשרד, בתקופה הקרובה מתכוונת ‘מכבי’ להשלים הערכות לביצוע לקיחת הדמים בקופה. עד להשלמת הליך זה, הקופה מאפשרת לכל מבוטח המעוניין לקבל את העירוי בשיבא לעשות כן”.

ממכבי נמסר: “המכתב התמוה של פרופסור ענת אחירון מכיל מידע שגוי ומטעה ואין לנו אלא להביע צער על כך. בניגוד למצוין במכתב, מכבי מנפיקה טופסי התחייבות לבדיקה בבית החולים שיבא. אנו מברכים על כך שבית החולים לא עבר על הפצת מכתב זה בשתיקה והעמיד דברים על דיוקם, שכן הודיע כי הוא מסכים לכבד את ההתחייבויות מטעם מכבי לביצוע בדיקת המעבדה”.

משיבא נמסר: “בית החולים שיבא וקופת חולים מכבי הגיעו להסכם שלפיו הבדיקות הנדרשות לחולי טרשת שיבטיחו את המשך הרצף הטיפולי, איכותו ובטיחותו, יתבצעו בתיאום״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דובי
    14/09/2022 20:19
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. שמועות אומרות שיש מאבק בין מכבי “לשיבא”.
    העסק הפך להיות חתול ועכבר
    משרד הבריאות עומד בצד והחולים סובלים
    מי שיכחיש יכחיש ….