מי הם החרדים? עניים עם דירות, שמנים יותר – וגם גולשים ברשת

מי אתם החרדים? גרים בעיקר בערים ובשכונות חרדיות הומוגניות, עניים אבל בעלי דירות, גולשים באינטרנט ומשתמשים במחשב • 70 יום לבחירות לכנסת: מכון אסקריא למגזר החרדי מיפה את האוכלוסייה החרדית בישראל
יוני גרין
כ"ה אב התשפ"ב / 22.08.2022 11:02

70 יום לבחירות לכנסת ה-25: הסקרים מדברים על הגוש החרדי כמי שיכריע את הכף הפעם. על רקע זה – חברת המחקר החרדית ‘אסקריא’ ניתחה את נתוני הלמ”ס, על מנת לבחון מי הם ‘הגוש החרדי’ ומה מאפיין אותם.

איפה הציבור החרדי מתגורר?

האוכלוסייה החרדית בארץ מהווה רק 13% מהישראלים. עם זאת, קצב הגידול החרדי הוא כפול מזה של האוכלוסייה החילונית, בשל שיעור פריון גבוה וגיל צעיר של נישואין ולידה – וצפויה להכפיל את גודלה מדי 16 שנה (לעומת 37 שנה באוכלוסייה הכללית).

החרדים מעדיפים לחיות בערים הומוגניות המאוכלסות בעיקר בחרדים או לפחות בשכונות חרדיות ובאזורים חרדיים בתוך ערים מעורבות, המנהלות אורח חיים דומה.

43% מהאוכלוסייה החרדית מרוכזת רק ב-7 ערים מרכזיות.

“ערי הבירה” של המגזר הן ירושלים ובני ברק (43% מהחרדים גרים ביישובים אלו), אך בעוד בני ברק היא עיר חרדית (92% מתושביה חרדים) ירושלים היא עיר מעורבת, והחרדים שבה מהווים רק 29% מכלל התושבים, וכ-50% מהאוכלוסייה היהודית ביישוב.

ערים נוספות בהן יש רוב חרדי הן ערים שהוקמו החל משנות ה-90′ עבור האוכלוסייה החרדית כמו ביתר עלית (99.2% תושבים חרדים), מודיעין עלית (99.7%), רכסים (91.2%) אלעד (89.3%) ובית שמש (69.7%).

מלבדן, ישנן 2 ערים בהן אוכלוסייה חרדית משמעותית, למרות שאינם מהווים בה רוב והן צפת (44.6%) ונתיבות (42.1%). ריכוזים קטנים יותר קיימים גם בערים גדולות כמו אשדוד, פתח תקווה, חיפה, רחובות, נתניה, קרית גת ותל אביב.

אלו הן ערים בהן נמצאת התיישבות חרדית ותיקה שהתחזקה בשל גלי הגירה של צעירים חרדים לעיר, אבל למרות הגידול, מדובר באחוזים בודדים.

מתחת לקו העוני וקונים דירה

למעלה מחמישית מהמשפחות בישראל (22%) נמצאות מתחת לקו העוני, אולם באוכלוסייה החרדית, בשל גודל המשפחה החרדית, השיעור הנמוך של גברים עובדים והשכר הנמוך המאפיין את רוב המגזר, שיעור זה הוא כפול ועומד על 44% משפחות הנמצאות מתחת לקו העוני,

אבל העוני לא משפיע על תוחלת החיים הדומה לזו של האוכלוסייה הכללית ועומדת על 82 שנה: כך, למשל, הערים הטובות ביותר לאריכות ימים במגזר הן מודיעין עלית (85.1 שנים), ירושלים (83.2 שנים) ובני ברק (83.1 שנים). בית שמש דומה לממוצע הארצי עם 82.8 שנים וביתר עלית תוחלת החיים נמוכה רק במעט מהממוצע הארצי עם 81.8 שנים.

מחקרים בחנו מדוע העוני והאושר לא משפיעים על מדד האושר ואריכות החיים במגזר ומצאו כי בחברה החרדית קיים הון חברתי. כלומר, היא בנויה ממעגלי תמיכה חברתיים המקהים את תחושת העוני, ומסייעים במשבר.

“קשיש חרדי, במקום להיות ספון בין 4 קירות ביתו במשך ימים שלמים, נדרש לצאת מביתו 3 פעמים ביום על מנת להתפלל”, מסביר דודי דרור מנכ”ל אסקריא. “בפעמים אלה הוא פוגש בני קהילה ומשפחה המפיגים את תחושת הבדידות, ושומר על פעילות קוגניטיבית שוטפת בלימודי התורה והתפילה”

שיעור רוכשי הדירות במגזר דומה לשיעור בעלי הדירות באוכלוסייה הכללית העומד על 74% ול-8% מהם היו אף בעלי יותר מדירה אחת. העיר בה שיעור בעלי הדירות גבוה אף יותר היא מודיעין עלית עם 83.1%, ואחריה ביתר עלית עם 77.2% מהחרדים. בבית שמש (ל70.9%) ובבני ברק (70.7%) שיעור דומה של בעלות על דירה. סוגרת את הרשימה ירושלים, עם 56.1% בעלים של דירה, הרבה מתחת לממוצע הארצי.

תאונות דרכים – ילדים חרדים נפגעים הרבה יותר

נהגים בחברה החרדית מעורבים בתאונות דרכים מעט יותר (717 ל-100,000 מורשים לנהוג) מנהגים מהחברה היהודית שאינה חרדית (677). עם זאת, בשנת 2017 ,חרדים נפגעו בתאונות דרכים (7%) פחות מחלקם באוכלוסייה. כאשר בוחנים את שיעור הנפגעים מתאונות דרכים בערים החרדיות נמצא כי אלעד ובני ברק מובילות עם 0.9 נפגעים בתאונות דרכים לאלף איש, אחריהן בית שמש בשיעור של 0.4 נפגעים, אלעד, נתיבות וצפת עם 0.3 נפגעים לאלף איש ובתחתית נמצאות ביתר עילית עם שיעור של 0.2 נפגעים ורכסים ומודיעין עלית עם 0.1 שיעור הנפגעים לאלף איש.

חשוב לציין כי ילדים עד גיל 14 חרדים נפגעים חמור (הרוגים או פצועים קשה) בתאונות דרכים יותר מקבוצת היהודים שאינם חרדים, בעיקר כהולכי רגל. בשנת 2017 ,מתוך 100,000 ילדים חרדים נפגעו 8.5 ילדים חרדים כהולכי רגל.

השמנה – ילדים חרדים שמנים יותר

הסיכוי של צעיר חרדי לחלות בסוכרת גבוה פי 1.5 ביחס לצעיר לא חרדי.

העיר המובילה בשיעור הסוכרת היא נתיבות עם 63 לאלף איש ואחריה ביתר עילית (61.2). בשיעור דומה אחריהן בני ברק 56.3, אלעד 56 וירושלים 56.1. הערים הנמצאות בתחתית הטבלה עם פחות ממחצית מהתושבים החרדים בעלי סוכרת, הן צפת 48.2 ומודיעין עלית 46.

הערים המובילות בהשמנת ילדים הן ירושלים 32% וצפת 30 ובית שמש 29% ורכסים 28%. אחריהן ביתר עלית, בני ברק ואלעד באחוז דומה העומד על 24% והעיר עם השמנת הילדים הנמוכה ביותר היא מודיעין עלית עם 18%.

חרדים גולשים באינטרנט?

במגזר החרדי ל-60% אחוזים יש מחשב בבית (לעומת 85% במגזר הכללי), בשל נורמות קהילתיות מחמירות באשר לשימוש במחשב ועוד יותר באשר לשימוש באינטרנט. שיעור המחוברים לאינטרנט בבית עומד על 44% אולם כ-66% משתמשים באינטרנט, ככל הנראה חלקם עושים זאת במקום העבודה או אצל קרובי משפחה וכד’.

בבני ברק, אחת מערי הבירה החרדיות, 68% מהחרדים משתמשים במחשב ו71.9% משתמשים באינטרנט.  בבית שמש שיעור נמוך במעט של משתמשים במחשב (66%) אולם 78% משתמשים באינטרנט. בירושלים רק ל-57.2% יש מחשב בבעלותם אולם השיעור הגבוה ביותר של משתמשים באינטרנט העומד על 84.5%.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות