החלטה דרמטית שקיבלו רבני הקהילות באוקראינה: חוזרים

נציגי רבני הקהילות ושליחי חב"ד באוקראינה, המונים כ-155 רבנים החליטו בפסגה שהתקיימה בניו יורק: חזרה זהירה והדרגתית לערים • המטרה: להחיות מחדש את המוסדות והקהילות היהודיות, שמתנהלות כעת מרחוק על ידי הרבנים • חלק מהרבנים נותרו במדינה המופגזת למרות המלחמה
נתן פרל
כ"ב אייר התשפ"ב / 23.05.2022 09:06

יהדות אוקראינה נערכת ליום שאחרי: שלושה חודשים לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה, רבני הקהילות היהודיות מחשבים מסלול מחדש.

אתה יודע לשמור סוד? מפרק סוגיה? אותך אנו מחפשים לתפקיד יוקרתי

באסיפה מיוחדת שהתקיימה בניו יורק, בהשתתפות נציגי רבני קהילות ושליחי חב”ד באוקראינה, שעסקה בתכנון ארוך טווח למצבם ורווחתם של יהודי אוקראינה, התקבלה החלטה דרמטית.

בפגישת הפסגה השתתפו המארח הרב משה קוטלרסקי, סגן יו”ר ‘המרכז לענייני חינוך’, מבכירי מערך השליחות של חב”ד בעולם ומי שעומד בראש מאמצי גיוס המשאבים לפעילות, איל-ההון ג’ורג’ רוהר – מגדולי התורמים של הקהילות ומוסדות חב”ד באוקראינה ב-32 השנים האחרונות, חברי ועד רבני ושליחי חב”ד באוקראינה – ובהם רבה של דנייפרו, השוהה בעיר האוקראינית מאז פרוץ המלחמה, הרב שמואל קמינצקי, שהשתתף באמצעות ה’זום’ –  רבה של אודסה הרב אברהם וולף, רבה של מערב אוקראינה הרב שלמה וילהלם מז’יטומיר, רבה של חרקוב הרב משה מוסקוביץ’, הרב פנחס וישצקי מדונייצק/קייב, הרב שלמה חיים פלס והרב דוד מונדשיין מהנהלת ‘איגוד הקהילות היהודיות’.

במהלך המפגשים, שנמשכו יממה ארוכה, נשמעה סקירה מקיפה ומפורטת על פעילות החילוץ וההצלה של מאות אלפי יהודים למקומות מבטחים, פעילות הרווחה והחסד עם הפליטים מהמלחמה השוהים זמנית במדינות שונות בעולם, המשך עבודת רבני ושליחי חב”ד במסירות – והנחת התשתית לעתיד הפעילות והשליחות מקרוב ומרחוק.

גולת הכותרת של המפגש הייתה ההחלטה: פתיחת המוסדות בהדרגה וחזרה זהירה של רבני הקהילות ושליחי חב”ד שעזבו עם הקהילות – לערי מגוריהם.

כיום מכהנים 155 רבנים בכ-30 קהילות שונות בערי אוקראינה. חלקם נשארו במדינה הבוערת, מאז פרוץ המלחמה, אולם מרביתם נאלצו להימלט, בשל הקרבות הקשים.

חלק מהקהילות ספגו מכה קשה בעקבות המלחמה, ובראשם הקהילה בעיר מריופול החרבה. עם זאת, בחלק מהערים, נשארו עדיין יהודים רבים, שלא הורשו לצאת את גבולות המדינה בשל גיל הגיוס שלהם, או מבוגרים המתקשים פיזית.

מאז פרוץ המלחמה, חולצו רבנים ורבים מבני קהילותיהם, במבצעי חילוץ מיוחדים, אולם הם המשיכו לנהל מרחוק את הקהילות, עם הזרמת מזון וציוד מציל חיים ליהודים שנשארו בערים.

יצוין כי בחלק מהמקומות, כמו בערים דנייפרו, אודסה, חרסון ועוד, הרבנים נשארו במקום – ולא עזבו עד היום.

עם חזרתם הפיזית של רבני הקהילות ושלוחי חב”ד לערים, הם יפעלו לאחות מחדש את הקרעים בקהילות, לשמר את מה שנותר מהם ולפתח מחדש את המוסדות הקהילתיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות