שלושה מראשי חב”ד בעולם בין 963 האמריקנים שרוסיה מחרימה

שלושה מראשי חב"ד מופיעים ברשימת 963 האמריקנים ש"נאסר עליהם להיכנס לצמיתות לרוסיה" - בתגובה לסנקציות שהוטלו בעקבות הפלישה לאוקראינה • השלושה: הרב יהודה קרינסקי, הרב אברהם שם טוב, והשליח הראשי בקליפורניה • העונש הגדול: לא יוכלו לבקר בעיירה ליובאוויטש
נתן פרל
כ"א אייר התשפ"ב / 22.05.2022 17:31

שלושה מראשי תנועת חב”ד בעולם מופיעים ברשימת 963 האמריקנים ש”נאסר עליהם להיכנס לצמיתות לרוסיה” – בתגובה לסנקציות האמריקניות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה.

אתם לקראת לידה? קבלו: הרצאות מקצועיות, טיפים ומתנות מפנקות

השלושה הם יו”ר המרכז לענייני חינוך של חב”ד הרב יהודה קרינסקי, יו”ר אגודת חסידי חב”ד העולמית העולמי הרב אברהם שם טוב, והשליח הראשי של חב”ד בקליפורניה הרב שלמה קונין.

הרשימה, שפורסמה בשבת על ידי משרד החוץ הרוסי, מציגה אוסף רחב של חברי הממשל האמריקני, רפובליקנים, עיתונאים, מחוקקים שכבר מתו ואזרחים אמריקנים רגילים שלטענת משרד החוץ הרוסי “מסיתים לרוספוביה”.

השמות הבולטים ברשימה הם הנשיא ג’ו ביידן, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין – עליהם כבר הוטלו סנקציות, וכן שמות חדשים הכוללים את  יו”ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, מנהיגת הרוב בסנאט צ’ארלס א. שומר, ומנהיג המיעוט בבית הנבחרים קווין מקארתי. ברשימה נמצאים גם מנכ”ל פייסבוק מארק צוקרברג ונשיא מיקרוסופט בראד סמית, לצד עיתונאים מ-ABC News, הניו יורקר, ניו יורק טיימס ו-CNN.

הרשימה של משרד החוץ הרוסי מתארת ​​את הרב קרינסקי, מי שהיה ממזכיריו של הרבי מליובאוויטש כ”רב, מזכיר אגודת חסידי חב”ד”, הרב קונין כ”רב חבר הנהלת אגודת חסידי חב”ד”, והרב שמטוב כ”רב יו”ר ועד אגודת חסידי חב”ד”.

משרד החוץ הרוסי לא פירט את הסיבה מדוע הוכנסו רוב האנשים לרשימץ הסנקציות, ולא הסביר מדוע הכניס לתוכה דווקא את הדמויות הבולטות בלב”ד.

עם זאת, כתב חרדים 10 מציין, כי כל אחד מהשלושה היה מעורב במאמצים לגרום לרוסיה להחזיר את ‘אוסף שניאורסון’ לבעלות ספריית אגודת חסידי חב”ד שבניו יורק –  מהלך שרוסיה דחתה בהזדמנויות רבות.

‘אוסף שניאורסון’ הוא ספרייה עם אלפי ספרים וכתבי יד, שנאספו על ידי הרבי הרש”ב מליובאוויטש ובנו הרבי הריי”צ. הספרים הועברו למוסקבה על ידי הרבי הרש”ב בצאתו מליובאוויטש. לאחר מלחמת העולם השנייה, הסובייטים הלאימו את הספרייה, והפכו אותה לחלק מהספרייה הממלכתית הרוסית.

חב”ד נאבקה במשך עשרות שנים כדי להחזיר את הספרים – ללא הצלחה. שופט מחוזי בארה”ב הטיל על רוסיה בשנת 2010 סנקציה בסך 50,000 דולר ליום עד להחזרת הספרים.

מאז, חב”ד ניסתה לזהות ולתפוס נכסים רוסיים בארה”ב כדי לשלם עבור הסנקציה הזו. מנגד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז כי הספריה היא חלק מהמורשת הרוסית ונשבע שהם לא יעזבו את ארצו.

האיסור ימנע משלושת הרבנים לבקר ברוסיה, כולל העיירה ליובאוויטש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אפשר לחשוב...
    23/05/2022 00:30
    היסטוריון
  1. זה בכלל לא עונש. קרינסקי לא נוסע לרוסיה בכלל, קונין לא מבקר ברוסיה כבר שנים רבות גם ככה, וכנ”ל שם טוב. אם היו סנקציות על הרב לאזאר זה היה משהו אחר, אבל פוטין זקוק ליהודים העשירים שהרב לאזאר נערץ עליהם.