“עשרות מיליוני שקלים”: אישום נגד חמישה מעסקני קהילת ‘שובו בנים’

מספר מקורבים, חברות ועמותות נאשמים כי פעלו יחד עם ראש קהילת 'שובו בנים', כדי להסתיר מרשויות המס הכנסות ממתן ברכות וטקסי פדיון נפש • כתב האישום מגולל כיצד פעל המנגנון של עבירות המס והלבנת ההון • פרקליטות המדינה: "מדובר בביצוע עבירות כלכליות חמורות"
חיים טוויל
ב' אייר התשפ"ב / 03.05.2022 19:38

פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) הגישה היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד עמרם בזאנסון (45), נתן גהסי (40), נתן סולומון (51), ברק ברבר (48), נחמן משה (36) וכן נגד עמותת ‘כאייל תערוג’, חברת ‘ברסלב שבטי ישראל בע”מ’ ועמותת ‘מרכז עזרה וחסד’ – בגין עבירות מס והלבנת הון אותן ביצעו במסגרת עסק אותו הפעיל הרב אליעזר ברלנד במתן שירותים שונים, תמורת תשלום.

אתה יודע לשמור סוד? מפרק סוגיה? אותך אנו מחפשים לתפקיד יוקרתי

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין ארז פדן, צור חוטה ועינת ברוכי-יריב, הרב אליעזר ברלנד,  ראש קהילת ‘שובו בנים’, היווה עבור חברי קהילתו סמכות רבנית ורוחנית אשר יש לפעול על פי פסיקותיה והוראותיה. תוך שימוש במעמד זה, עסק הרב ברלנד בין השנים 2020-2010 במתן שירותים שונים תמורת תשלום –  ובהם עריכת טקסי ‘פדיון נפש’, מתן ברכות, ייעוץ בתחומים שונים וכן קיים חוגי בית.

לצורך כך הקים הרב ברלנד מנגנון גיוס לקוחות, גביה וניהול הכספים ועוד, אשר התנהל כעסק כלכלי לכל דבר – שגרף סכומי עתק. במסגרת מנגנון זה העסיק הרב ברלנד עובדים רבים, תמורת שכר, שלא דיווחו על הכנסותיהם מעיסוק זה.

כתב האישום הנו חלק מהפרשה בה הורשע הרב ברלנד, על פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום ועבירות מס והלבנת הון.

הנאשמים בכתב האישום לקחו חלק במנגנון הפעולה העברייני אותו הקים והפעיל הרב ברלנד.

הנאשמים בפרשה הינם:

עמרם נתן בזאנסון (45), כיהן כעוזרו הקרוב של הרב ברלנד, מנהל העסק ומנהל הכספים מטעמו של מנהיג ‘שובו בנים’. במסגרת תפקידו היה אמון, בין היתר, על סדר יומו של הרב ברלנד וניהול העובדים בעסק.

הגבאים נתן גהסי (40), נתן סולומון (51), ברק ברבר (48), היו אמונים, בין היתר, לאתר ולהביא לקוחות לעסק, להרחיב את מעגל הפונים לעסק, לרכז את הפניות לרב ברלנד עבור מתן ברכות או טקסי ‘פדיון נפש’, לארגן חוגי בית בתשלום, וכן לגבות את התשלום עבור שירותי העסק השונים.

תמורת עבודתם קיבלו שכר שנגזר מהיקף הכספים שגבו מלקוחות.

נחמן משה (36), עמד בראש חברת ‘ברסלב שבטי ישראל בע”מ’ אשר הפעילה ‘נותן שירותי מטבע’. לצורך טשטוש הכנסותיו של הרב ברלנד במסגרת העסק שהפעיל ובמטרה להסוות את מקור הכספים בעבירה אפשרו משה והחברה אשר בבעלותו לאליעזר ברלנד לפעול בחברה באמצעות בזאנסון וגהסי, תוך שהפעולות לא ירשמו על שמו ותוך דיווח כוזב אודות זהות הנהנה בכספים.

עמותת ‘כאייל תערוג’, הינה עמותה הרשומה בפנקס העמותות בישראל אשר נוהלה על ידי ברק ברבר. לצד פעילותה הלגיטימית של העמותה, כאשר הרב ברלנד שהה בחו”ל, החלה העמותה באמצעות ברבר לסייע בידו של מנהיג ‘שובו בנים’ לממן את הוצאות הגנתו המשפטית בהליכים משפטיים שונים שננקטו כנגדו.

ברבר והעמותה אפשרו לברלנד להשתמש בעמותה ולעשות בה כבשלו וזאת על אף שהרב ברלנד לא שימש כחבר, מנהל, או נושא משרה כל שהיא בעמותה כדין, בהתאם לחוק העמותות.

בתוך כך, פעל הרב ברלנד באמצעות בזנאסון להעביר את ההכנסות אותם קיבל במסגרת העסק לעמותה תוך ששלט בנעשה בהם, ותוך שהנחה את ברבר באמצעותו לשלם משם הוצאות אישיות.

סיגריות וצלחת צ’ולנט מפנקת הם שילוב מנצח? חכה שתשמע על זה

עמותת ‘עזרה וחסד’, עמותה הרשומה בפנקס העמותות בישראל בהתאם לחוק העמותות. לאחר יסוד העמותה החל הרב ברלנד להעביר ולהפקיד את כלל הכנסותיו מהעסק לידיה ולהסתירם שם, העמותה שימשה עבור הרב ברלנד כ”ארנק” וממנה שולמו הוצאותיו האישיות.

הרב ברלנד שלט בעמותה באמצעות בזאנסון, אשר הכווין את פעילותה בשליחותו, וזאת מבלי שיהיה בעל מעמד כלשהו בעמותה, בעוד חברי העמותה הרשומים כחוק כלל לא היו מודעים לטיב פעילותה.

כתב האישום מפרט את העבירות שבוצעו על ידי עובדים אלו על פני אחד עשרה אישומים.

כמפורט באישומים 1-4, נמנעו הרב ברלנד והנאשמים מלדווח על הכנסותיהם לרשויות המס, ופעלו בדרכים שונות לצורך הסתרת הכספים שצמחו מהעסק.

כחלק מפעולות ההסתרה פעל הרב ברלנד באמצעות בזאנסון וגהסי וחברת ‘ברסלב שבטי ישראל בע”מ’ להפעיל ‘נותן שירותי מטבע’ (צ’יינג’), שלא תחת פרטי זהותו, וכן השתמש ב’עמותת כאייל תערוג’ ו’עמותת מרכז עזרה’ להסתיר דרכן חלק מהכנסותיו, העמותות וחברת ברסלב שבטי ישראל בע”מ שימשו עבורו להלבנת הכספים שהסתיר מרשויות המס, תוך הסתרת חלקו, עובדת היותו נהנה מכספים אלו ותוך שימוש בנאשמים, כל אחד לפי חלקו.

כפי שמפורט באישומים 5-11, במסגרת עיסוקם של גהסי וסולומון בעסקו של ברלנד, הם ניצלו את תפקידם ומעמדם לצורך ביצוע עבירות מרמה ועושק תוך הצגת מצג שווא בנוגע ליכולותיו של הרב ברלנד. חלק מהעבירות בוצעו בצוותא חדא עם הרב ברלנד.

כתב האישום מייחס לנאשמים – כל אחד על פי חלקו, ביצוע עבירות של מרמה ערמה או תחבולה מתוך כוונה להתחמק ממס, מרמה ערמה או תחבולה מתוך כוונה לסייע לאחר להתחמק ממס, קבלת דבר במרמה, זיוף, שימוש במסמך מזויף, איסור פעולה ברכוש אסור, דיווח כוזב בנוגע לרכוש אסור, הכשלת דיווח לרשות להלבנת הון, הכשלת דיווח בנוגע לרכוש אסור, איסור פעולה ברכוש אסור, דיווח כוזב, שימוש במסמך מזויף על מנת לקבל באמצעותו דבר, עושק, ניסיון קבלת דבר במרמה, ניסיון עושק.

חליתם? כך אפשר להוציא מהביטוח הלאומי 6,800 ש”ח בחודש בקלות

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר: “מדובר בביצוע עבירות כלכליות חמורות של העלמת הכנסות בגובה של עשרות מיליוני שקלים ובעבירות הלבנת הון. כתב האישום מגולל את עבירות המס שנעברו במסגרת המנגנון העסקי אותו הקים אליעזר ברלנד במסגרתו פעלו הנאשמים, הנמנים בין חסידיו, ואת המנגנון ששימש להלבנת הונו של ברלנד”.

החקירה נוהלה על ידי היחידה ללוחמה בפשיעה ציון במשטרת ישראל, משרד פקיד שומה חקירות ירושלים מרשות המסים, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון והרשות לאיסור הלבנת הון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות