הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי של 2% בתקציב 2014

הממשלה אישרה היום קיצוץ רוחבי עמוק בהיקף של 2 אחוזים המהווים כ-1.9 מיליארד ש"ח • הכסף יועבר לתקציב מיוחד לפיתוח שדרות ועוטף עזה בהיקף של 1.5 מיליארד שקלים • תקציב הביטחון לא קוצץ
ה' אלול התשע"ד / 31.08.2014 17:26

המשלה אישרה היום קיצוץ רוחבי עמוק בהיקף של 2 אחוזים המהווים כ-1.9 מיליארד ש”ח.משרד החינוך יאבד 480 מיליון שקל, משרד הרווחה 62 מיליון שקל ומשרד הבריאות יאבד 43 מיליון שקלים. כמו כן ייגרעו 243 מיליון שקל מהתקציב לפיתוח התחבורה ו-69 מיליון שקל מתקציבי הרשויות המקומיות. משרד הביטחון לא נכלל בתכנית הקיצוצים.  התנגדו לקיצוץ השרים אורי אריאל ועמיר פרץ, נמנעו: סלבן שלום, נפתלי בנט ואורי אורבך.

כמו כן אישרה הממשלה את הצעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה בוגי יעלון ושר האוצר יאיר לפיד לתוכניות חומש לפיתוח כלכלי, חברתי והתיישבותי בשדרות ויישובי עוטף עזה בהיקף כולל של 1.5 מיליארד שקלים בחמש השנים הקרובות. מדובר בתוכנית אסטרטגית לפיתוח כלכלי חברתי והתיישבותי ארוך טווח בחמש השנים הקרובות בהיקף של 1.3 מיליארד שקלים. בנוסף, אושרה תוכנית לתשתיות מיגון ומרכיבי ביטחון ליישובי העוטף בהיקף של 200 מיליון שקלים. בישיבת הממשלה המיוחדת שהתקיימה במועצת חוף אשקלון השתתפו ראשי הרשויות מעוטף עזה: ראש מועצת אשכול, חיים ילין, ראש מועצת שער הנגב, אלון שוסטר, ראש מועצת שדות נגב, תמיר עידאן, ראש עיריית שדרות, אלון דוידי וראש מועצת חוף אשקלון, יאיר פרג׳ון.

לצד ההחלטה לעוטף, צוותי העבודה מקדמים בימים אלה תוכנית לפיתוח כלכלי-חברתי ארוך טווח לכלל יישובי הדרום והיא תובא לאישור הממשלה לפני ראש השנה. במקביל לתכניות ארוכות הטווח, רשויות בדרום, לרבות הערים הגדולות כבר החלו לקבל החזרים על נזקים ישירים שנגרמו להן במהלך המבצע.

התוכנית הנוספת לפיתוח עוטף עזה ולהעצמת היישובים צמודי הגדר נועדה לספק מנועי צמיחה בתחומי הכלכלה, התעשייה, החקלאות, הבינוי והרווחה. התוכנית תכלול תמריצים לעידוד ההתיישבות, שדרוג תשתיות ביישובים, מחוללי צמיחה בתחום התעסוקה ועוגנים לפיתוח החקלאות. בכוונת הממשלה לאשר בכך השקעות וסיוע הממשלתי נוספים לאזור, וזאת במטרה לעודד צמיחה כלכלית ולחזק את ההתיישבות באזור. מאז 2009 חל גידול מתמשך במספר התושבים בעוטף עזה, וצעדי הממשלה הנוכחים נועדו להבטיח כי צמיחה דמוגרפית זו תימשך גם בשנים הבאות. במקביל, לצורך מימון חלק מהוצאות הביטחון במבצע “צוק איתן” ולצורך מימון השלמת התוכנית לחוסן הביטחוני אישרה הממשלה הפחתה בתקציבי משרדי הממשלה בשיעור של 2 %.

החלטה זו מתווספת להחלטת הממשלה להשקעה של 417 מיליון ש”ח לחיזוק החוסן האזרחי ביישובי עוטף רצועת עזה ושדרות לשנים 2015 ו- 2016, שאושרה בתחילת מבצע “צוק איתן”. החלטה זו כללה צעדים לחיזוק התושבים, הרשויות המקומיות והכלכלה באזור, לנוכח המצב הביטחוני והקשיים שבשימור שגרת החיים האזרחית. התוכנית כללה השקעה משמעותית בתשתיות ובכלי סיוע ממשלתיים בשדרות (בינוי מעונות יום, קידום הקמת מעונות סטודנטים, כבישים, פיתוח אזור התעשייה, תשתיות מים וביוב, תוכנית התייעלות אנרגטית, הגדלה משמעותית של המענק לרשות), וכן המשך הסדרי הסיוע לתושבי שדרות ועוטף עזה (הטבות מס, הטבות ארנונה, סבסוד מעונות יום, פטור מדמי חכירה, שירותים פסיכו-סוציאליים, תגבור מענים רפואיים, הקצאה מוגדלת של עובדים זרים לחקלאות).

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נתניהו: “ראשית אני רוצה לברך את מארחנו, יאיר פרג’ון ראש המועצה, ואת ראשי הערים, חברינו מהדרום. המנהיגות שלכם ואורך הרוח שלכם נתנו לנו הרבה כוח להוביל את המערכה הזאת, באחריות, בשיקול דעת, בנחישות רבה ובתקיפות רבה, כדי להחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל. זה היה ונשאר השיקול העליון שעמד לנגד עינינו. אנחנו באים  לקבל שלוש החלטות: ההחלטה הראשונה היא קודם כל לסייע בתוכנית חומש של מיליארד וחצי שקל ליישובי עוטף עזה ושדרות. הכוונה לא רק לשיקום החקלאות, לשיקום פגיעות שנפגעו, אלא גם פיתוח תעשייתי, פיתוח כלכלי, פיתוח חקלאי, וכמובן בנייה נוספת של תשתיות הביטחון. זו ההתחייבות הראשונה, היא תמומש היום. הדבר השני הוא שהחודש אנחנו נביא חבילה דומה לפיתוח ליישובי וערי הדרום. אנחנו מחויבים להם, היינו מחויבים להם תמיד. בשנים האחרונות היה פיתוח מואץ בדרום, אנחנו רוצים להעצים אותו. התשובה הציונית למבקשי נפשנו זה לא רק להדוף אותם ולגבור עליהם בכל מערכה, אלא גם לפתח את המדינה שלנו, במקרה הזה את יישובי עוטף עזה ויישובי דרום הארץ ופיתוח הנגב בכללותו. הדבר השלישי שאנחנו נעשה היום, זה נמלא את החוסרים, נתחיל למלא את החוסרים שנוצרו במערך הביטחון. זה משקף את הבנתנו של סדר עדיפויות, שבו הביטחון קודם לכל. אנחנו עשינו כאן דברים גדולים מאוד, אבל הדבר הזה מחייב אותנו גם לשנס מותניים כדי לאפשר לצה”ל, לשב”כ ולזרועות הביטחון להמשיך להגן על מדינת ישראל ביעילות.״

פרטי התוכנית הבין-משרדית, אשר נועדה לעודד צמיחה ביישובים לטווח הארוך מגובשים בימים אלו יחד עם שרי האוצר, החקלאות, הרווחה, השיכון, התחבורה, חינוך, קליטה, תיירות, בריאות, הגנת הסביבה, פנים, הכלכלה, פיתוח הנגב והגליל, המשפטים, מנכ”לי משרדי הממשלה, אגף תקציבים באוצר וראשי הרשויות. בשל היקפה הנרחב של התוכנית וחשיבותה ארוכת הטווח לאזור, סוכם בין ראשי הרשויות לממשלה לקדם אותה בשני שלבים: לאשר ביום ראשון הנוכחי את  המסגרת התקציבית הנשענת על עבודת המטה המתקדמת שנעשתה עד כה, ובשבוע הבא להביא לאישור הממשלה את התוכנית המפורטת שתסוכם עם ראשי הרשויות ומשרדי הממשלה השותפים במהלך השבוע.

את התוכנית מגבש מנכ”ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. לוקר עומד בראש צוות מנכ”לים בהשתתפות מנכ”ל משרד הבינוי והשיכון, שלמה בן אליהו, מנכ”ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רמי כהן, מנכ”לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל, סיגל שאלתיאל, מנכ”ל משרד הכלכלה, עמית לנג ומנכ”ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים, יוסי סילמן, וכן מנכ”לית משרד המשפטים, אמי פלמור, מנכ”ל משרד הפנים, שוקי אמרני, הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי וראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, בצלאל טרייבר.

ראשי הרשויות דיברו בפתח הישיבה.

ראש מועצת חוף אשקלון יאיר פרג’ון פתח את דבריו בהערכה על קיום ישיבת הממשלה בישוב בת הדר. פרג’ון אמר: “ההחלטה שלך לקיים את ישיבת הממשלה השבועית כאן אצלנו בדרום יש בה וכך אנו רואים זאת, הערכה שלך ושל הממשלה ליישובי הדרום בכלל, לתושבי המועצה בפרט וחיבוק גדול, אמיתי וכן לתושבים אשר מתגוררים ב’עוטף ישראל’, הפזורים לאורך הגבול עם רצועת עזה, מכרם שלום בדרום, בואכה נחל עוז, סעד וניר-עם, עד לנתיב העשרה וזיקים, באפתי מערב בואך גבול הים. לא היה צל של ספק בצדקת דרכינו ליציאה למבצע ‘צוק איתן’. אדוני ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ”ל – במשך כל ימי הלחימה ניהלת את המערכה, יחד עם שר הביטחון והרמטכ”ל בשום שכל, עקב בצד אגודל, תוך בניית כבש מדיני בינ”ל שנתן תמיכה, או לפחות לא הפריע להמשיך את מלאכת מיגור הטרור. על זה ועל הרבה דברים אחרים, שאנו בוודאי לא יודעים אותם, שא ברכה אתה וכל העוסקים  לצדך במלאכה. ברשותך אדוני ראש הממשלה, ברצוני מכאן למסור בשם ראשי הרשויות בדרום תודה וברכה לרמטכ”ל, לאלוף הפיקוד, למפקד האוגדה ולכל חיילי צה”ל אשר חרפו נפשם למען הדרום והארץ כולה. הצד השני מקדשים את המוות ואנחנו מקדשים את החיים ואת העשייה. אנחנו נשארים כאן יחדיו כל תושבי עוטף ישראל ואנחנו מברכים על תוכנית החומש שתאושר היום, שנותנת תשובה לכל צרכי החיים שלנו. זאת התשובה היהודית והציונית לאלה שמעבר לגדר”.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי אמר: “ישראל ניצחה ניצחון צבאי בעזה ומנצחת ניצחון של החברה האזרחית בפיתוח היישובים בדרום. זאת הגשמת החזון שלך, אדוני ראש הממשלה, של חברה אזרחית חזקה לצד קידום הביטחון. ההחלטה שממשלה מאשרת היום היא החלטה סנסציונית מבחינתי ומבחינת התושבים. היא מאפשרת לנו להפוך את האזור מאזור ששורד לאזור שמתפתח. ממשלת ישראל התייצבה כאן כולה במהלך ימי הלחימה, הרגשנו את זה יום יום ובאתי להודות לכם בשם תושבי שדרות. החשיבות הגדולה מבחינתנו היא הידיעה שעל כל רקטה יש תגובה חזקה מאד והידיעה שאנחנו מגינים לא רק עלינו אלא על כל מדינת ישראל”.

ראש מועצת שדות נגב תמיר עידאן אמר “כעת אנו צריכים להוביל את האזור קדימה, לדאוג שאנשים ירצו לבוא ולגור פה ופתח את תחומי החינוך, התרבות, הספורט כל תחומי החיים כאן”.

ראש מועצת אשכול חיים ילין, אשר בנו אור נפצע במהלך פעילות לנטרול  מנהרות במבצע “צוק איתן” אמר שיישובי המועצה האזורית עומדים תחת התקפות מאז הקמתם בשנת 1946 ועד היום, וכי התוכנית שאושרה היום בממשלה מביאה פיתוח כלכלי למועצה.

ראש מועצת שער הנגב אלון שוסטר אמר כי ההחלטות שהתקבלו במהלך מבצע “צוק איתן” היו בעלות חשיבות רבה בהקשר של איחוד העם. “קיבלתם את ההחלטה להיכנס קרקעית ולטפל באיום המנהרות ברגע הנכון, כאשר העם היה מלוכד בצורך לטפל באיום הזה, ועצרתם בזמן הנכון, כאשר האיום הוסר. האויב לא מעריך נכון את יכולת העמידה שלנו, הוא מתבלבל בין הדמוקרטיה והערכים שלנו לבין היכולת לעמוד בלחצים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות