מקצצים • ביבי: ביטחון קודם לכל; פירון: ה’טיפול’ בחרדים לא ייפגע

הממשלה דנה בקיצוץ כשני מיליארד שקלים ממשרדי הממשלה בגלל 'צוק איתן' - מתוכם כחצי מיליארד שקל בתקציב החינוך • דרעי: "הקיצוץ המתוכנן - שערורייה וחוצפה" • אלי ישי: "יש עתיד יציתו המחאה החברתית מחדש"
ה' אלול התשע"ד / 31.08.2014 11:50

ראש הממשלה מכין את הקרקע לגזירות כלכליות שיוטלו על הציבור בעקבות מבצע צוק איתן: בפתח ישיבת הממשלה, שהתכנסה היום (ראשון) לישיבה מיוחדת במשרדי המועצה האזורית חוף אשקלון, אמר נתניהו כי “הביטחון קודם לכל”. דבריו הנחרצים של נתניהו מעידים על התייצבותו לצד מערכת הביטחון בקרב על התקציב.

“אני מקווה שהשקט ימשיך לשרור הרבה זמן, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש בגזרה של עזה ובגזרות האחרות”, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח הישיבה, בה עולה לדיון הקיצוץ הרוחבי בתקציב משרדי הממשלה בהיקף 1.9 מיליארד שקל, בעקבות מבצע צוק איתן.

נתניהו מנה בתחילה הישיבה את ההחלטות שיתקבלו בישיבה, והבהיר: “אנחנו ממשיכים במורשת הציונית שלנו – לפתח ולשקם את הערים שלנו. ההחלטה הראשונה שצפויה להתקבל היום היא לסייע בתוכנית חומש לישובי עוטף עזה בהיקף מיליארד וחצי שקל.

“הדבר השני הוא שתוך חודש נביא חבילה דומה לפיתוח יישובי הדרום. אנחנו מחוייבים לישובים אלה ורוצים להעצים אותם. הדבר השלישי שנעשה היום זה למלא את החוסרים של מערכת הביטחון – הביטחון קודם לכל”.

על פי ההחלטה המסתמנת, יזכו יישובי עוטף עזה הרחוקים עד 7 ק”מ מקו הגבול בתוספת תקציבית העומדת על 1.3 מיליארד שקלים לחמש השנים הקרובות, כש-200 מיליון מהם מועברים כבר בשנה הקרובה.

על הישובים שיזכו בהטבה נמנים יישובי חוף אשקלון, שדות נגב, שער הנגב ויישובי אשכול. אלא שערים רבות שנפגעו קשות במהלך הלחימה נותרו ‘בחוץ’  וביניהן אשקלון, אשדוד, באר שבע, אופקים, נתיבות ועוד.

מטרת המענק הכספי, כפי שנכתב בהחלטת הממשלה כפי ששוגרה לשרים ביום שישי: “לחזק את החוסן הבטחוני של יישובי עזה באמצעים שונים לרבות תוספות מיגון ומרכיבי בטחון שונים”.

בנוסף, תשקיע הממשלה 16 מיליון שקלים לשם ייעור, לצרכי עיבוי קו הגבול לצורך הגנה. התקציב יתווסף לסיוע החירום אותו קיבלו הרשויות השונות בתחילת המלחמה ואשר עמד על עשרות מיליונים. בנוסף, ישמש סכום הקיצוץ לכיסוי חלק מהוצאות צה”ל בשל הלחימה.

כדי לממן את החור שנפער יקוצצו משרדי הממשלה השונים בסכום העומד על כמעט שני מיליארד שקלים. הנושאים העיקריים בנטל יהיו משרדי החינוך והתחבורה – 480 מיליון שקלים קיצוץ, וכן, עוד קיצוץ של 175 מיליון שקלים בתקציב ההשכלה הגבוהה.

בין הקיצוצים המסתמנים: 43 מיליון שקלים קיצוץ מתקציב הבטחון, 62 מיליון שקלים ממשרד הרווחה, 12.4 מיליון שקלים מהתקציב של המוסד לביטוח לאומי, 33.3 מיליון שקל ממשרד ראש הממשלה, 40.3 מיליון שקל ממענקי הבינוי והשיכון ועוד.

בנוסף, תנסה הממשלה להגדיר את המבצע כ”מצב חירום”, מה שיאפשר לה להשתמש בכספים שנצברו בקופת האפוטרופוס הכללי, ואשר בעליהם טרם אותרו.

את תוכנית הקיצוץ המלאה כתב מנכ”ל משרד הממשלה הראל לוקר, והשרים יתבקשו לאשרה.

התגובות החריפות במערכת הפוליטית לא איחרו להגיע.

יו״ר ש״ס אריה דרעי אמר: “הקיצוץ המתוכנן בישיבת הממשלה הוא שערורייה וחוצפה של ממשלת ישראל. במקום לקצץ בהטבות מס לעשירים, ובתקציבי עתק למעמד הגבוה, בחרה ממשלת העשירים לקחת מישראל השניה, מאלו שקולם לא נשמע. אני קורא לחברי הממשלה להצביע נגד הקיצוץ ולא לתת יד להמשך הרמיסה של השכבות החלשות”.

ח״כ יעקב ליצמן מ’יהדות התורה’ הגיב: “קיצוץ רוחבי בתקציבי המדינה יביא לפגיעה חברתית מיותרת. התעקשות לפיד לקדם חוק מע״מ 0 על אף הקיצוץ הרוחבי מהווה ניצול ציני של תוצאות הלחימה בעזה כדי להטיל גזרות על הציבור ופגיעה באזרחים.

״קיצוץ רוחבי בכל תחומי התקציב בכל משרדי הממשלה, כולל בתקציבי החינוך, הרווחה, הבריאות ועוד, יביא לפגיעה חברתית קשה ומיותרת באזרחי ישראל”.

לדבריו, “התעקשות שר האוצר שלא לבטל הטבת מע”מ 0% על דירות לזוגות צעירים, בעוד משרדי הממשלה מקוצצים לעומק, מוכיחה כי פעילותו פוליטית נוכח הירידה בסקרים והרצון לעודד פופולריות לעצמו״.

גם ח”כ אלי ישי תקף: “יש עתיד נכנסו לכנסת על גב המחאה החברתית, ונראה כי הם גם הולכים להצית אותה מחדש.  לא יכול להיות ששוב החלשים ומעמד הביניים יהיו אלו שלהם ‘יגישו את החשבון’ על מבצע צוק איתן והקיצוצים הנדרשים. בכוונתי ובכוונת חברי לא לעמוד מנגד, ולעשות כל שניתן למנוע את הפגיעה הצפויה הזו. אם האוצר יגיש תקציב אנטי חברתי הוא יגלה שמבצע צוק איתן לא יהיה המבצע האחרון עימו היה להם צורך להתמודד ו’צוק איתן חברתי’ יונח לפתחם”.

השר לאיכות הסביבה, עמיר פרץ, אמר: “קיצוץ רוחבי הוא פגיעה ישירה בשכבות החלשות, בפריפריה ובתושבי הדרום, שלא יוכלו להרשות לעצמם לשלם עבור שירותים בסיסים בחינוך, בבריאות וברווחה.

“לכן, אני בעד העלאת מיסים לבעלי המשכורות הגבוהות, ונגד קיצוץ בתקציבים החיוניים כל כך לאזרחי ישראל. אי אפשר מצד אחד לדבר על חיבוק התושבים ועמידתם האיתנה בימי מלחמה, ומצד שני לדרוש מהם לשלם את המחיר. חוסן לאומי הוא גם חוסן כלכלי”.

שר הרווחה מאיר כהן מסר: “משרד הרווחה הוא התקווה האחרונה של מאות אלפי משפחות שנמצאות כפסע מקריסה כלכלית ונפשית. ממי ניקח, מאלו שאין להם מה למרוח בסנדוויץ’ של הילדים לבית הספר?”

כהן הבטיח: “אף תכנית של משרד הרווחה לא תיפגע. אני מדגיש כי לא רק שתקציב הרווחה לא יקטן – בשנה הבאה הוא אף יגדל, לרבות תקציבים ראשונים למימון מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני. מדינת ישראל לא יכולה לאפשר שוב פגיעה בנכים, בילדים בסיכון, בחד-הוריות ובאוכלוסיות שעבורן ארוחה חמה אינה דבר מובן מאליו”.

כהן, מיש עתיד, אמר כי יתמוך בקיצוץ הרוחבי “מתוך אחריות משותפת לעלויות צוק איתן”, אולם לדבריו 6 מיליון השקלים שיקוצצו יהיו מהתוספת לרווחה, ו”אף תוכנית של המשרד לא תיפגע”.

שר החינוך שי פירון התייחס הבוקר, בשיחה עם וואלה, לקיצוץ הענק של כחצי מיליארד שקלים שמשרדו צפוי לספוג במסגרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, ואמר כי חצי מיליארד שקלים מתוך 43 מיליארד הם מעט באופן יחסי, בהתחשב בקיצוץ הכולל ובזה שהושת גם על יתר המשרדים, מלבד משרד הביטחון: “במספרים, מקצצים אצלנו הכי מעט”.

“לא תיפגע שום רפורמה”, המשיך פירון ואמר בהתייחסו לתכניות שקידם בחודשים האחרונים במשרדו. “זה לא יבוא על חשבון שכר המורים ולא על חשבון תכניות הליבה. לא תקוצץ שעת לימודים אחת, ילדים לא ילכו יותר מוקדם הביתה, מורים לא ילמדו פחות ולא ירוויחו פחות. רפורמת הלמידה המשמעותית ובתי הספר של הקיץ ובתי הספר המקצועיים, התכנית של מחוז חרדי ולימודי ליבה לחרדים – הכול יימשך כסדרו”, התחייב.

“משרד החינוך יצטרך למצוא בתוך תקציביו דרך לממן את המלחמה. הייתה מלחמה, כולנו צריכים לתרום את חלקם וגם אני אצטרך לתרום את חלקי”, הבהיר.

 הפורום המשפטי למען א”י מיהר לשגר פנייה דחופה למזכירות הממשלה, ולפיה קיבלו שרי הממשלה את החומרים לדיון “כשעה לפני כניסת שבת באופן שאינו מאפשר למידה לעומק של הסוגיות הנדונות והשלכותיהן. לא ברור מדוע לא הועברו החומרים הנלווים כנדרש, 48 שעות לפני הישיבה. ואם נאמר כי ראש הממשלה הפעיל את סמכותו לפי סעיף זה, עדיין תמוה מדוע הדיון הכרחי כל כך דווקא היום, ולא יכול להידחות לישיבתה הבאה של הממשלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות