“הגשם מצמיח עץ אבנים”: כשלפיד הסביר למה מניחים אבן בקבר • צפו

שר החוץ יאיר לפיד ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן עלו לקברו של בן גוריון בשדה בוקר - ולפיד הסביר לאורח מדוע מניחים אבן על הקבר: "לפי היהדות, הגשם פשוט מצמיח עץ אבנים או משהו כזה" • ומה הסיבה האמיתית?
אבי כץ
כ"ו אדר ב' התשפ"ב / 29.03.2022 10:51

שר החוץ יאיר לפיד ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן עלו, בתום הפסגה המדינית של שרי החוץ בנגב, אל קברו של בן גוריון בשדה בוקר.

לפיד הניח אבן על הקבר והסביר לאורח את ההסבר המביך הבא, מדוע עושים זאת: “בעקרון לפי היהדות, הגשם פשוט מצמיח עץ אבנים או משהו כזה”.

מה המקור למנהג להניח אבנים על המצבות כשמבקרים בבית העלמין? ומדוע באמת נוהגים כך?

הרב יהודה שורפין מסביר באתר ‘בית חב”ד’:

יש הטוענים שזהו מנהג חדש יחסית, אולם, אף שאינו רווח בכל הקהילות ואף לא בחב”ד, זהו אכן נוהג יהודי עתיק שמקורו בימי הביניים, לכל המאוחר, וייתכן שאף קודם לכן.

מדוע עושים זאת? כמה טעמים נתנו למנהג זה, הן ברמה הבסיסית, והן על דרך הקבלה ותורת הסוד:

• הנחת אבן על גבי המצבה, יש בה משום ‘כבוד המת’, שכן על ידי כך אחרים יודעים שקבר זה נפקד לאחרונה. כשאנשים יבחינו באבנים, הם יראו שזהו קבר שמרבים לפקוד אותו, דבר שיעורר אותם להתעניין מיהו האדם הקבור שם, ואולי אף לפקוד בעצמם את הקבר.

• ברמה מיסטית, התלמוד אומר שקריאת הכיתוב על גבי המצבה עלול להשפיע לרעה על לימוד התורה של האדם. אף שהמקובלים מסבירים שזה עלול לקרות רק כאשר הכיתוב על גבי המציבה בולט ולא חקוק, הרב יוסף יוזפה האן מצטט מסורת לפיה הנחת אבן על גבי מצבה מונעת כל תוצאה בלתי רצויה שעלולה הייתה לנבוע מקריאת הכיתוב שעל המצבה.

• הנחת האבן משמשת כמעין הזמנה לניצוץ מנשמת הנפטר/ת לרדת ולשרות על גבי הקבר במשך הביקור.

למה לא פרחים?

בניגוד למנהג להניח אבן על גבי המצבה, שהוא נוהג יהודי קדום, הנחת פרחים על גבי קבר איננה מנהג יהודי. בחייהם, אנשים עשויים ליהנות מהיופי המצוי בסביבתם הגשמית, אולם עם מותם, הופכים היופי והקניינים הגשמיים לחסרי משמעות עבורם, ואלה נותרים מאחור. רק העושר הרוחני שצברו נותר נצחי, בדומה לאבן, המתקיימת לעולם.

הרב עוזיאל אליהו השיב במדור ‘שאל את הרב’, באתר כיפה:

המנהג לשים אבן על הקבר הוא בגדר מנהג ולא מצווה או חובה. ויש המון סיבות לכך חלקם על פי הפשט וחלקם על פי הסוד.בשו”ע או”ח סימן רכד’ מובא ששמים על הקבר צרור (אבן) או עשב, משום כבוד המת להראות שאנשים רבים פקדו את קברו.וזה בעצם כבודו של המת.

ויש סיבה נוספת והיא כי אבן בגימטריה = 53 שזה =למילה גן רמז למנוחת הנפטר בגן עדן.

ויש סיבה נוספת והיא הובאה בשו”ת רבבות אפרים חלק ח סימן נא שאם הרבה אנשים שמים אבנים ממילא זה מסתיר את הכיתוב על המצבה.ובעקבות דברי חכמים בתלמוד במסככת הוריות שקריאת הכתב על המצבה גורמת לשיכחה הרי שאז האבנים מסתירים.

או סיבה אחרת שהוזכרה והיא שאנו כביכול משתתפים בבניית מצבה וגל- עד לנפטר.וגם זה לכבודו של הנפטר.

או סיבה אחרת שמניחים אבן שזהו חומר חזק וקיים לעד כך האמונה שלנו בתחיית המתים חזקה וקיימת לעד.ושלא נתייאש מאמונה זו כי “אבן מאסו הבונים…הייתה לראש פינה,

או סיבה אחרת שהוזכרה להראות שכך דרכו של עולם וכולם מגיעים בסופו של דבר לבית החיים גם אבא וגם בן. וזה גלום באותיות אבן שמשמעותו אבא ובן.

ויש סיבה נוספת והיא שהנחת אבן שזה חומר חזק מסמלת קבלת דין שמים שהנשמה שהיא חלק אלוה מלמעלה חזרה לצור מחצבתה שהרי האבן נחצבה מסלע גדול יותר וכפי שכתוב בתהילים , ה’ סלעי ומצודתי”.

סיבה נוספת היא שאבנים בשפת חז”ל נקראו צרורות כפי הסוגיא במסכת בבא קמא דף יז וזה רמז לתקווה שנשמתו של הנפטר תהיה צרורה בצרור החיים.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עוד דבר, כי נשמת אדם היא חלק אלוה ממעל. כאבן הנחצבת מההר.
    29/03/2022 14:48
    ברוך
  1. נשמתו של האדם היא חלק אלוה ממעל, כאבן הנחצבת מההר.

  2. .
    29/03/2022 23:16
    שירי
  3. לפיד בור ועם הארץ. אדם רשע ורע מעללים.

  4. בעבר היה מנהג יהודי להניח פרחים
    30/03/2022 09:00
    שימי
  5. רק לאחר שהגויים אימצו לשים פרחים, היהודים הפסיקו כי זה נהיה חוקות הגויים..

  6. מה שבטוח לפיד הנבלה על קברך נשים אתה יודע...
    01/04/2022 03:20
    לפיד יא זבל
  7. אתה יודע יפה מאוד… תזכור מה שאמרת באולפן על אנשי הימין… שום דבר לא הולך לאיבוד. הכל יחזור על ראשך הארור לפיד המאנכוס