חב”ד חושפת: כך חילצנו 30,000 יהודים מערי החזית באוקראינה

המבצע כולל איסוף יהודים ממרכזים קהילתיים בערים הגדולות ובנקודות איסוף בעיירות • נשכרו במיוחד: קרונות רכבת, מאות אוטובוסים ומכוניות פרטיות • הצלחת המבצע כללה שיחות טלפון ונסיעות שקיימו שלוחי חב"ד במהלך השבת - באישור הלכתי •  מחצית מהפליטים שוכנו במחנות מיוחדים במערב המדינה • חלק נקלטו באוסטריה וגרמניה • הרב מאיר סטמבלר, מנהל הפרויקט מדנייפרו: "לא היתה קריאה אחת שלא נענינו לה"
נתן פרל
ו' אדר ב' התשפ"ב / 09.03.2022 16:14

בפעילות עניפה ורחבת היקף, שנמשכת גם היום (רביעי), חולצו בשבועיים האחרונים כ-30,000 יהודים מכל רחבי אוקראינה אל מקום מבטחים – בדרכם לארץ הקודש או למדינות בטוחות במערב אירופה.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

מבצע החילוץ שנערך על ידי שלוחי חב”ד בכל רחבי אוקראינה, כולל חפ”קים מיוחדים שהוקמו לצורך כך, בעיר דנייפרו שבאוקראינה, בכפר חב”ד ובניו-יורק, אשר סייעו במילוט יהודים ממאות ערים ועיירות מכל רחבי מדינת הענק.

פעילות החילוץ שהחלה על אש נמוכה עם פריצת המלחמה התרחבה בימים האחרונים, אחרי שהרוסים החלו לנוע לכיוון ערים מרכזיות, ובשל מספר ההרוגים ההולכים וגובר, שעורר דאגה רבה בקרב האזרחים.

אוטובוסים שיצאו מבתי הכנסת המרכזיים בערים הגדולות עברו דרך נקודות איסוף מרכזיות ברחבי הערים הגדולות, וכן בנקודות איסוף בערים ובעיירות יותר קטנות שעל הדרך, וחצו עם הפליטים את הגבולות למדינות השכנות.

רוב החילוצים בוצעו באוטובוסים וברכבי הסעות אך היו גם אלו שנעשו בקרונות רכבת שנשכרו במיוחד ובמכוניות פרטיות.

בחמ”ל המיוחד שהוקם לשם כך בדנייפרו, הוקם מוקד טלפוני מאויש 24 שעות ביממה, כולל בשבת, ויהודים מכל אוקראינה חייגו אליו ותיאמו את חילוצם מבתיהם, את המדינה אליה ירצו לחצות וכן את המדינה שאליה ירצו להגיע בסופו של דבר.

מחצית מהפליטים העדיפו לעקור למחנות פליטים ליהודים שהוקמו בקצה המערבי של אוקראינה – בלבוב, צ’רנוביץ’ ואוז’גורוד, כדי להישאר בתחומי אוקראינה ולחזור לבתיהם בהקדם האפשרי עם סיום המלחמה.

בהוראת רבה של דנייפרו, הרב שמואל קמינצקי, מבנה הקהילה בעיר – ‘מנורה’ המוכר כבניין הקהילה היהודית הגדול בעולם – שימש כתחנת מעבר למאות רבות של פליטים שעברו בו לצורך לינה, ארוחה חמה או תפילה במניין.

המוקד בכפר חב”ד לעומת זאת עמד בקשר בעיקר עם רבני הערים ושלוחי חב”ד וכן עם משרד החוץ, גורמים דיפלומטיים נוספים וארגוני ומשרדי סיוע בישראל, שסייעו בקליטתם.

במוקד בישראל מסייעים גם ליהודי אוקראינה לקבלת האישורים המתאימים, בצורה מידית, מהרשויות בישראל וזאת לצורך המשך מסעם לארץ וקליטתם כאן. גורמים נוספים שסייעו רבות למבצע החילוץ שעדיין מתנהל הם ‘הקרן לידידות’ ומשרד התפוצות.

הרב מאיר סטמבלר, יו”ר הפדרציה של הקהילות היהודיות באוקראינה ומי שמנהל את הפרויקט מדנייפרו – אומר: “במבצע חובק עולם ובמסירות של ממש, פועלים עשרות אנשים ללא הפסקה להצלת נפשות מאוקראינה. ככל שהזמן חולף זה מורכב יותר, כיוון שכבישים וגשרים שובשו והמלחמה התפשטה למקומות רבים מאוד.

” אבל ברוך ה’ לא היתה קריאה אחת שלא נענינו לה. אם בתחילה ראינו בעיקר זוגות צעירים שרצו לברוח, מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם משפחות עם ילדים שחששו בתחילה מטלטולי הדרכים, ובימים האחרונים אנו נתקלים גם במקרים של קשישים או נכים שמבינים שעליהם להימלט מאזורי העימות ואנו עוזרים להם בכך, למרות המורכבות שבדבר.

“במקביל, בו בזמן, אנו ממשיכים בניהול השגרתי ככל הניתן של הקהילות באוקראינה לטובת היהודים שביכרו להישאר כאן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות