2 מיליון פליטים נמלטו מאוקראינה; ביידן הטיל חרם על הנפט הרוסי • עידכונים שוטפים

המודיעין האמריקני מעריך: בין 2,000 ל-4,000 חיילים רוסים נהרגו באוקראינה • נשיא אוקראינה זלנסקי "צילם את הנוף" כדי להוכיח שלא ברח מהמדינה • אוקראינה טוענת: גנרל רוסי נהרג בקרבות סמוך לחרקוב - הגנרל השני שצבא רוסיה מאבד תוך שבוע
חרדים 10
ה' אדר ב' התשפ"ב / 08.03.2022 12:43

היום ה-13: לקראת השעה 10:00 בבוקר, הודיעו היום (שלישי) הרוסים על הפסקת אש שמטרתה לפתוח ‘מסדורות פינוי’ הומניטריים של אזרחים בקייב, צ’רניהיב, סומי, חרקוב ומריופול.

זמן קצר לאחר מכן, החלו להתפרסם תיעודים של הפינוי מהעיר סומי שבצפון-מזרח המדינה ומהעיירה אירפין שליד הבירה קייב.

היום הזים זלנסקי שמועות שנטש את קייב, ולראשונה מאז שהחלה הפלישה הרוסית העלה סרטון ממשרדו שבארמון הנשיאות בבירה קייב. זלנסקי הציג תחילה את הנוף שנשקף מחלונו ובהמשך גם התייחס למשא ומתן שהתקיים אתמול בבלארוס.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

21:30: רוסיה הודיע כי מחר, החל מהשעה 10:00, יפתחו פעם נוספת מסדרונות הומניטריים לטובת פינוי אזרחים מאוקראינה.

21:00: הרשויות באוקראינה הודיעו כי פעם נוספת, לא הצליחו לחלץ אזרחים מהעיר מריאופול שבדרום אוקראינה. סגנית ראש הממשלה, אירינה ורשצ’וק אף תיארה את הסטטוס ההומניטרי במקום כ”קטסטרופה”. לדבריה, המסדרונות ההומניטריים שפתחה רוסיה, הם “בלתי מתקבלים על הדעת”.

20:30: נשיא ארצות הברית, ג’ו ביידן, אסר על ייבוא נפט וגז מרוסיה, והורה כי צעדים אלו יאכפו בהקדם, תוך שנקבעה תקופה של 45 ימים לחוזים שכבר נחתמו.

20:10: הנשיא פוטין חתם על צו בדבר יישום אמצעים כלכליים מיוחדים בפעילויות כלכליות זרות. כחלק מכך, הורה עד ה-31 בדצמבר להבטיח איסור על יצוא מוצרים וחומרי גלם מחוץ לרוסיה, שרשימתם תוגדר על ידי הממשלה.

19:10: נשיא אוקראינה נאם בשידור חי בפני הפרלמנט הבריטי וזכה לתשואות רמות. “אנחנו צריכים את עזרתכם”, אמר זלנסקי. “אנחנו נילחם עד הסוף ולעולם לא נוותר. בשבילנו זו שאלה של ‘להיות או לא להיות'”. זלנסקי הוא המנהיג הזר הראשון בהיסטוריה של הפרלמנט הבריטי שנואם באולם המרכזי.

לאחר הנאום, זלנסקי שוחח עם נשיא צרפת מקרון.

19:10: ארצות הברית מעריכה כי לרשות רוסיה ואוקראינה עדיין עומדים הרוב המכריע של כוח הלחימה. גורם אמריקני בכיר הוסיף כי ארה”ב לא רואה אינדיקציות לכך שרוסיה מושכת חיילים ממקומות אחרים ברוסיה כדי להוסיף לכוחות שהוצבו מראש.

19:00: נציבות הפליטים של האו”ם מעריכה שעד כה יצאו מאוקראינה שני מיליון פליטים בסך הכל, אבל ציינו כי ייתכן שבימים הקרובים יצטרכו לעדכן אותה.

18:30: נשיא ארה”ב ג’ו ביידן הודיע רשמית על החרמת הנפט והגז הרוסי: “פוגעים בעורק הראשי של הכלכלה שלהם”.

הוא הבהיר כי הוא מבין את העמדה הבעייתית של בעלות הברית האירופיות, ומעריך כי הן כנראה לא מסוגלות להטיל איסור דומה, כי הוא יפגע בהן באופן קשה. הוא הודה כי הצעד עלול להוביל לעלייה במחירי הדלק גם בארה”ב.

18:10: 61 בתי חולים באוקראינה אינם פעילים בגלל התקפות של כוחות רוסיים – כך אמר שר הבריאות של אוקראינה. מוקדם יותר היום, אמר שר ההגנה של אוקראינה כי התקיפות הרוסיות הרסו יותר מ-200 בתי ספר אוקראינים, 34 בתי חולים ו-1,500 בנייני מגורים.

17:50: בין 2,000 ל-4,000 חיילים רוסים נהרגו באוקראינה מאז תחילת הלחימה – כך העריך היום ראש ה-CIA וויליאם ברנס.

רוסיה הודתה רק ב-498 הרוגים בקרב כוחותיה. מנגד, באוקראינה מאמינים שהמספר קרוב יותר ל-12 אלף.

17:25: הנציבות האירופית קוראת להפסיק את הסתמכות האיחוד האירופי על הגז הרוסי. לדברי הנציבות, האיחוד יכול לקצץ את התלות שלו בגז הרוסי בשני שליש בשנה הנוכחית, ולסיים את הסתמכותו על אספקה רוסית של הדלק “הרבה לפני 2030”.

17:22: ראשת המודיעין הלאומי האמריקני אבריל היינס אמרה כי הפלישה הרוסית לאוקראינה “יצרה הלם לסדר הגיאופוליטי העולמי”. היינס הבהירה כי מוסקבה לא העריכה נכון את חוזקה של ההתנגדות באוקראינה, וכי הפעולה הצבאית הרוסית נגועה בבעיות תכנון לקוי ובעיות מוסר. היא העריכה כי הצבא הרוסי והאוקראיני ספגו כנראה אלפי הרוגים. להערכתה, פוטין לא ייסוג בקרוב ואף יחריף את המתקפות על אוקראינה.

16:59: עוד לפני הודעת ביידן על החרמת יבוא הנפט מרוסיה, גם בריטניה מצטרפת לצעד האמריקני.

16:55: לפי הדיווחים באוקראינה: 723 אזרחים פונו דרך ה”מסדרון ההומניטרי” מהעיר סומי. מוקדם יותר אישר המושל האזורי של סומי, דמיטרו ז’יביצקי, כי שיירות של 20-30 מכוניות פרטיות עוזבות את העיר בגלים.

16:00: נשיא ארה”ב ג’ו ביידן צפוי להודיע הערב על איסור יבוא נפט מרוסיה. מקור בבית הלבן אמר ל-CNN כי ביידן יודיע על איסור ייבוא נפט, גז טבעי ופחם.

הכרזה תהיה חד צדדית, ללא הצטרפות של בעלות הברית מאירופה. אתמול דווח על הסכמה דו-מפלגתית לאיסור הייבוא.

15:30: נשיא אוקראינה זלנסקי הודיע בחשבון הטוויטר שלו על שיחה נוספת עם בנט: “דנו בדרכים לסיים את המלחמה ואת האלימות”.

1400: מושל מחוז סומי שבאוקראינה אמר שהפסקת האש הזמנית במקום מחזיקה מעמד – למעט הפרה אחת.

13:00: ענקית הנפט “של” הודיעה שתפסיק לבצע עסקאות עם רוסיה, וכן התנצלה על כך שבשבוע שעבר רכשה נפט במחיר מופחת ממוסקבה.

12:15: הנשיא זלנסקי טוען שילד אוקראיני במריופול מת מהתייבשות. הכוחות הרוסיים צרים על העיר, שסובלת בימים האחרונים ממחסור במים, בחשמל ובחימום.

11:45:נציב האו”ם לפליטים, עדכן שמספר הפליטים שנאלצו לעזוב את אוקראינה מאז הפלישה הרוסית הגיע לשני מיליון.

11:40: משרד החוץ של אוקראינה מדווח: מספר החיילים הרוסים שנהרגו בלחימה עומד כעת על 12,000. לא ברור על בסיס מה נקבע המספר.

11:40:  גורמים רשמיים באוקראינה מדווחים כי לפחות 21 אזרחים, כולל שני ילדים, נהרגו אתמול בתקיפה אווירית רוסית בשכונת מגורים בעיר סומי שבצפון-מזרח אוקראינה. היום אותרו הגופות על ידי כוחות ההצלה שהמשיכו בחיפושים.

11:20: אחרי ששר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה מתח ביקורת על כך שאל על משתמשת לכאורה במערכת הסליקה מיר שחומקת מהסנקציות שהוטלו על רוסיה, הוא התנצל בפני החברה: “אכן, כפתור התשלום ‘מיר’ נשאר באתר, אך השימוש בו נחסם. אני מודה לאל על על פעולותיה ההומניטריות החשובות ומתנצל”.

11:15: הרשויות במחוז פולטבה באוקראינה הודיעו כי לפחות 35 אוטובוסים יצאו מסומי עם תושבים, ו-20 טונות של עזרה הומניטרית הגיעו.

10:40: גורמים אוקראינים: החל פינוי תושבים מהעיר סומי שבצפון-מזרח המדינה ומהעיירה אירפין שליד הבירה קייב.

10:20: לפי סוכנות הידיעות הרוסית ריה, נשיא אוקראינה לשעבר ויקטור ינוקביץ’, שבתקופת כהונתו הוביל קו פרו-רוסי במדינה, פנה באופן אישי לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וכתב: “אתה מחויב באופן אישי לעצור את שפיכות הדמים ולהגיע להסכם שלום, ואתה מחויב לעשות זאת בכל מחיר”, כך .

 

10:00: סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורשצ’וק אמרה בהצהרה בטלוויזיה: “סוכם שהשיירה הראשונה תצא לדרך ב-10 בבוקר מהעיר סומי. השיירה תלווה את האוכלוסייה המקומית ברכבים פרטיים”.

10:00 משרד ההגנה במוסקבה עדכן שצבא רוסיה פתח מסדרונות הומניטריים בצ’רנייב, סומי, חרקוב, מריופול וקייב.

9:30: המודיעין באוקראינה מדווח על מותו של מייג’ור ג’נרל ויטלי גרסימוב בשדה הקרב ממזרח לחרקוב. גרסימוב, בדרגה המקבילה לאלוף, היה מפקד הארמיה ה-41 בצבא רוסיה ולחם במלחמת צ’צ’ניה השנייה, במלחמה בסוריה ובסיפוח חצי האי קרים וזכה במדליות על גבורתו.

הוא הקצין הבכיר הרוסי השני שנהרג במלחמה, אחרי שסגנו, מייג’ור ג’נרל אנדרי שוחבצקי נהרג בתחילת החודש.

8:00: רוסיה הודיעה שתאפשר החל מ-9 בבוקר (שעון אוקראינה) פינוי של אזרחים לשטחה ולבלארוס, מ-5 ערים באוקראינה: צ’רנייב, חרקוב, מריופול וסומי. נתיבי הפינוי הוצעו גם בעבר מצד הרוסים, ונדחו בידי אוקראינה.

8:00: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פרסם סרטון מתוך ארמון הנשיאות בקייב, לראשונה מאז פרוץ הלחימה, שבו האשים את צבא רוסיה בכישלון פינוי האזרחים האוקראינים דרך ה”מסדרונות ההומניטריים” שעליהם סוכם עם הרוסים. “הייתה הסכמה על מסדרונות הומניטריים. האם הם עבדו? הטנקים הרוסיים עבדו במקום, כמו גם הטילים והמוקשים הרוסיים”, אמר הנשיא בסרטון שפרסם בטלגרם. זלנסקי גם התחייב שהוא נשאר בקייב: “אני נשאר כאן, לא מתחבא ולא מפחד מאף אחד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות