מה השיב חבד”ניק להגר”מ פיינשטיין זצ”ל כששאל: ‘איך עשיתם את זה?’

מרגש אותי עד העצם המסר הלקוני, היבש אך הבטוח ופשוט הזה • דף המסרים הליובאוויטשי העתיק: "א ברירה האבן מיר געהאט" - כלום הייתה לנו ברירה אחרת? זה מה שנדרש, זה מה שעשינו • טורו של שליח חב"ד בבאזל
הרב זלמן וישצקי
ג' אדר ב' התשפ"ב / 05.03.2022 22:07

זר כי היה שומע אותם השבוע היה חושב שיש להם דף מסרים, או לפחות מסר אחד שהם קיבלו מגבוה ואותו הם מעבירים.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

כסף מתחת לבלטות או להשקיע בתיק? הרובוט יענה מה כדאי לך

לקונית, ביובש אך בביטחון ובפשטות הם אומרים: אנחנו פשוט עושים מה שצריך לעשות.

‘אנחנו מצדיעים לכם’ כתבתי לאברמי וולף, רבה של אודסה רגע אחרי שנפרד מהאטובוסים של היתומים ונשאר בעיר, והוא ענה לי לקונית: שום דבר, פשוט עושים מה שצריך לעשות.

רעייתי שוחחה עם חברתה הטובה חני גופין. היא ובעלה הרב שלום גופין יצאו את קייב, הגיעו לעיר יאסי שזה עתה קראו עליה ב’ויקיפדיה’, ובמקום ללכת לנוח אחרי עשרות שעות של מסע, הם העמידו סיר ענק של ביצים קשות, ילדיהם הקטנים הכינו מלפפונים ושאר ירקות, כדי שהפליטים הבאים – אותם הם עדיין לא מכירים – ישיבו את נפשם במשהו.

‘אתם אלופים, אמרה לה רעייתי’ – והיא ענתה את אותו המסר: אנחנו פשוט עושים מה שצריך לעשות, לא משהו מיוחד.

הרב מנדי גליצנשטיין, רעייתו פנינה ובני ביתם מהעיר צ’רנוביץ טיפלו באלפי פליטים, לילות וימים רצופים ללא שינה. ‘מנדי, אתם הגיבורים שלנו’ אמרתי לו. והוא רק ענה מדף המסרים החב”די: אנחנו פשוט עשינו מה שהיה צריך באותו רגע.

שאמשיך? זה מה שענו לי, הרב יוסי וולף שנשאר בחרסון הנצורה, הרב מוטי לבנהרץ שהשאיר מטבח פעיל בקייב, אחי הרב פנחס על כל פועלו, וכך כולם, אחד אחד, אפילו הרב דובער אורגד מקלויז’ (קלוייזנבורג) שהתמסר לילה ויום להאכיל כל מי שבא, ובאו מאות, ענה לי באותו מסר אחד לקוני, יבש אך בטוח ופשוט: אנחנו פשוט עושים מה שנדרש כרגע.

קצת מחשבה והעמקה תגלה שאכן זהו המסר המרכזי של ליובאוויטש מאז קמה, לפני הכל ואחרי הכל, אתה פשוט עושה מה שצריך לעשות באותו רגע.

בתחילת שנות ה-70 ביקש הגאון רבי משה פיינשטיין זצ”ל לפגוש חסידי חב”ד מאלו שרק יצאו אז מרוסיה הסובייטית.

במפגש בין ר’ משה ובין ר’ יענקל נוטיק ז”ל, שהיה אחד מאותם גיבורים עלומים, שמסרו את נפשם על קיום התורה והמצוות ברוסיה יום-יום ושעה-שעה, שאל אותו ר’ משה: איך עשיתם את זה? לעמוד כך בתוקף על קלה כבחמורה אל מול כוחות הרשע?

ור’ יענקל נוטיק אמר את אותו מסר, מאותו דף מסרים ליובאוויטשי עתיק: “א ברירה האבן מיר געהאט?” (-כלום הייתה לנו ברירה אחרת?). זה מה שנדרש, זה מה שעשינו.

לא יודע, מרגש אותי עד העצם, הלקוני, היבש אך הבטוח ופשוט הזה.

בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה היה האמן המרכזי בבנית המשכן לה’. הוא ניהל הכל, התייעצו איתו על הכל, הוא ידע הכל, הוא זה בעצם בנה את המשכן.

ידידי הרב אוריאל זילביגר, רבה של ‘אגודת אחים’ בבאזל, ציין בפני אמש שבצלאל מאוד מיוחד בעיניו, הוא עשה הכל, ניהל הכל, ורגע אחרי בנית המשכן הוא נעלם מהראדר (כמעט לחלוטין), לא שומעים עליו, לא קוראים עליו, הוא פשוט עשה את מה שהיה מוטל עליו וחזר לאלמוניות שלו.

למעשה, אם תבדקו תראו שכבר בפסוק השני מסכמת התורה את כל מה שעשה בצלאל במילים הבאות: ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה ‘עשה את כל אשר צוה ה’ את משה’ – ככה לקוני, יבש אך בטוח ופשוט.

דף מסרים שכזה.

עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות