האלוף במיל’: פוטין יעשה הכל כדי לנצח, וזה יכול להיות מסוכן

מפקד הגיס הצפוני לשעבר אלוף (מיל') גרשון הכהן: "יש הרבה ערפל, רוב מה שמספרים לנו הוא הטעיות" • "במערב אומרים שיש אכזבה במוסקבה מביצועי הכוחות. אני שואל - מה הם יודעים על התכנית הרוסית?" • "פוטין בדילמה קשה בנושא קייב, הוא לא יכול להרוס אותה, כי אין מי שישקם"
חרדים 10
כ"ח אדר א' התשפ"ב / 01.03.2022 12:41

היום השישי של המלחמה באוקראינה: מפקד הגיס הצפוני לשעבר, אלוף (מיל’) גרשון הכהן, שוחח היום (שלישי) עם אראל סג”ל ויריב אופנהיימר ב-103FM וניתח את מצב הלחימה בין רוסיה לאוקראינה.

יש לך מושג איזה משקיע אתה? נסה את הרובוט שמבין באנשים והשקעות

הכהן: “האמריקאים חייבים להבין, הסדר שהם נהנו ממנו מאז קריסת ברית המועצות הגיע לשלבי הסיום. צריך לטוות סדר חדש ואם הם לא יעשו את זה, הם יהיו אחראים להידרדרות”.

הוא הוסיף: “פוטין במלכוד. הוא לא יכול לסגת בלי אף הישג, זה לא אומר להיכנע לו, זה אומר שצריך להבין שאנחנו בצומת”.

בפתח השיחה, האלוף במיל’ התייחס לשטף המידע שיוצא מאזור הלחימה: “יש הרבה ערפל, רוב מה שמספרים לנו הוא הטעיות מכל הכיוונים. צריך לשים לב לכמה דברים – מסתכלים במערב ורואים שהם קונים את הסיפור האוקראיני שהם עצרו את מומנטום המתקפה הרוסית ושיש אכזבה במוסקבה מביצועי הכוחות.

“אני שואל – מה הם יודעים על התכנית הרוסית? הרוסים יודעים יותר מאחרים שמלחמה יוצאת משליטה, שאי אפשר להגדיר קו ברור מראשית הדרך ועד סופה. הם לא מתכננים מלחמה כמו במערב, אלא דרך רצף מערכות. עד עכשיו ראינו רק את מערכת הפתיחה.

“כשברית נאט”ו יצאו למלחמה בלוב, הם עשו את זה על בסיס החוק הבין לאומי. זה כמו ההבדל בין אלכוהול למריחואנה, אלכוהול לא פחות מסוכן. רק למי ששותה האלכוהול יש יכולת לגרום לזה להיות חוקי. האמריקנים, עם האירופים, רימו את פוטין בשביל שהמאבק מול לוב יהיה חוקי והם סתם הרסו מדינה. אני מסתכל בספקנות ובביקורתיות על הסיפור של המערב וזה דיון ארוך מאוד”.

לדבריו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טרם החליט כיצד לפעול במערכה בקייב: “יש לו דילמה קשה, הוא לא יכול לעשות שם מה שעשה באזורים אחרים שהרסו לחלוטין. קייב עבור הרוסים זו מקום הלידה של הכנסייה הרוסית. היא הייתה עיר, כשמוסקבה עוד הייתה כפר של מספר איכרים שלא יודעים לקרוא ולכתוב. הוא למד מסוריה, הוא לא יוכל להרוס אותה כי אין מי שישקם. הוא גם לא רוצה לעשות הרג אזרחי, אך יש לו עוצמה גדולה שהוא צריך לרסן.

“מצד שני, הוא לא יכול לצאת מהמלחמה מובס, כי תוך שנה הוא יצא מהתמונה”.

לטענתו, היעד של רוסיה הוא להפוך למעצמה במרחב שהיה בעבר ‘ברית ורשה’.

על הטענה כי אולי פוטין מבצע הטעיה על המערב, רק כדי לתפוס את רצועת החוף, אמר האלוף במיל’: “הוא היה מאוד מכוון בשלב ראשון למרחבים של השוליים של אוקראינה, שם הוא כנראה מצליח לכתר חלק גדול מהצבא האוקראיני. הוא הולך לפעול בים השחור מול אודסה, בעצם שולל את האחיזה של אוקראינה לכיוון הים, הוא עובד במעטפת. הוא לקח את אזורי בלארוס.

“את העיר קייב הוא הולך לכתר. ומה יהיה הלאה? זה תלוי בהתפתחות, קשה מאוד לדעת. מכיוון שאסור לו לצאת מובס, הוא צעד אל הבלתי נודע, הוא יעשה כמעט כל שביכולתו על מנת לנצח, זה יכול להיות כמעט בכל מחיר וזה יכול להיות מסוכן”.

האלוף במיל’  הוסיף כי במלחמות במאה ה-21, הסנקציות הכלכליות אכן משחקות תפקיד. “מערכת ה-SWIFT היא חלק מאמצעי המינוף במלחמה חדשה. פוטין מבין את זה, הוא לא טיפש”.

בשלב זה, השדרים ציינו כי פוטין הוא רק אויב אחד של ארה”ב, כאשר גם סין מסתכלת ועוקבת מרחוק, והם גם מחזיקים בחוב של 300 מיליארד דולר נגד האמריקאים: “האמריקאים ביקשו מהסעודים להגביר את תפוקת הנפט כי הם חסמו עכשיו את הנפט הרוסי. הסעודים לא נענים להם כי יש סדר עולם חדש. גם בחמאס מבינים את זה. מה זה אומר עבור ישראל? שהמשענת הגדולה שלה מתנדנדת. המסר הוא שהסעודים לא בכיס האמריקאי”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות