תחקיר מטלטל: המשטרה פורצת עם תוכנת ריגול לטלפונים של אזרחים

הבוקר נחשף ב'כלכליסט': משטרת ישראל עשתה לכאורה שימוש בתוכנת ריגול במטרה להתחקות אחר מנהיגי תנועות מחאה, ראשי עיר ועובדי חברות ממשלתיות • לפי הדיווחים המשטרה השתלטה על המכשירים הניידים במטרה לצפות בהתכתבויותיהם • המשטרה: "הטענות שנמסרו חוטאות לאמת"
חרדים 10
ט"ז שבט התשפ"ב / 18.01.2022 11:15

הבוקר (שלישי) נחשף ב’כלכליסט’ כי משטרת ישראל השתמשה בשירותי תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO במטרה להתחקות אחר אזרחים – ללא פיקוח וללא בקרה.

לפי התחקיר,  המשטרה השתלטה על המכשירים הניידים של מנהיגי מחאת ‘הדגלים השחורים’, במטרה להאזין לשיחותיהם ולצפות בהתכתבויות הפרטיות.

מפרסום ‘כלכליסט’ עולה, כי המשטרה לא עקבה רק אחרי אנשי המחאה באמצעות התוכנה של NSO, אלא גם שימשה אותה כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר.

בתוך כך, הפעילה המשטרה חטיבת סיגינט במטרה לחפש ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן – זאת עוד בשלב החקירה הסמויה. בהמשך הראיות הוצגו כחלק ממאמץ מודיעיני והחקירה נהפכה לגלויה.

במקרה אחר עולה חשד כי התוכנה שימשה את המשטרה כדי לפרוץ למכשירים ניידים של עובדי חברה ממשלתית, שהיו חשודים בעבירות מרמה.

במקרים אחרים תוכנת הריגול אפשרה למשטרה לאסוף חומרים ומידע בנושא מטלפונים של אזרחים – שאינם קשורים בהכרח לחקירה ולחשדות. כל המעקבים הללו, נעשו כאמור נגד אזרחים ישראלים, ללא צו מעקב בית משפט ותוך ניצול פרצה בחוק, שלכאורה אפשרה זאת.

ממשטרת ישראל נמסר: “בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע”פ דין, על בסיס צווי בימ”ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל.

מ-NSO נמסר: “ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רשיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה”.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, התייחס הבוקר לתחקיר ‘כלכליסט’ – ואמר: ”אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. ‏יחד עם זאת, בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל בתך הקטנה”.

חברת הכנסת אמילי מואטי הגיבה לתחקיר: ”איש לא חשב שעלילות ה-NSO יסתיימו בתקריות דיפלומטיות בלבד ולא יעבוד נגדנו פנימה. החשיפה של תומר גנון תובעת בדיקה מיידית של הרשויות. מתכוונת לבקש דיון מיוחד בוועדה לבחטחון פנים, שתניע הליך של בדיקה בהקדם”.

השר בלי תיק אלי אבידר קרא “לעצור מיד את השימוש בתכנות ריגול נגד מוחים ומפגינים וכנגד כל מי שאינו מוגדר כיעד טרור. מדובר באזעקת חירום לציבור הדמוקרטי במדינת ישראל, שלאורך המאבק העיקש נגד איכוני השב”כ ופגיעה בחירות האזרחים, העדיף לשתוק ולא לעסוק בפריצת הגבול שבין המדינה לחירות האזרח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות