היערכות ל-1,000 חולים קשה תוך חודש: תרחישי אימים של המומחים

דוח של חוקרי האוניברסיטה העברית צופה בתרחיש הרע כ-2,500 חולים שמצבם קשה • פרופ' ערן סגל: "40-20 אחוז מכלל האוכלוסייה יידבקו לפני שהמקדם ירד" • משרד הבריאות נערך ל-1,000 חולים קשה בעוד חודש
תמי גיל
כ"ו טבת התשפ"ב / 30.12.2021 21:19

חוקרי האוניברסיטה העברית צופים כי לקראת סוף חודש ינואר יהיו בין 1,000 ל-2,500 חולי קורונה במצב קשה בישראל.

השתגעת? הילד שלך לא מוגן? אחד מכל 150 ילדים שחלו בנגיף אושפז

אסון בבני ברק: פעוט בן 3 משך את הסיר הרותח שהונח על הגז במטבח

לפי דיווח ב’כאן חדשות’ הערב (חמישי), בדוח נכתב שהתחלואה הקשה היא בדיליי בשל קצב ההדבקה הגבוה.

מדובר בניתוח של פרופסור ינון אשכנזי, ולפי הערכה שלו עד 10 בינואר יהיו בין 15 ל-20 אלף מאומתי אומיקרון בארץ, אבל התחלואה הקשה תעמוד על 200 חולים שמצבם קשה.

ב-19 בינואר יעלה מספר החולים במצב קשה ל-250 לפי התרחיש הקל ועד 650 לפי התרחיש הקשה. לקראת סוף ינואר הצפי לפי התרחיש הקל הוא 1,000, ולפי התרחיש הקשה 2,800 חולים שמצבם קשה.

עוד פורסם היום, כי הנחת העבודה שהממשלה פועלת לפיה כרגע היא: שיא תחלואה בתוך כשבועיים וחצי, שיא חולים קשה בתוך שלושה שבועות וחצי עד ארבעה.

התחזית המדאיגה של פרופ’ ערן סגל

פרופסור ערן סגל מהמחלקה למדעי המחשב במכון ויצמן למדע, פרסם היום תחזית מפורטת שצופה עד כמה תהיה גבוהה התחלואה בקורונה במהלך הגל הנוכחי.

לדברי סגל, השיא יהיה בעוד מספר שבועות, אז הוא צופה כי יישברו שיאי תחלואה שלא היו בגלים הקודמים. יחד עם זאת, הוא אמר כי מיד לאחר מכן תחול ירידה בתחלואה.

החוקר הבכיר פרסם מספר גרפים הצופים את רמת התחלואה בישראל במהלך שלושת השבועות הקרובים.

לדבריו, לפחות חמישית מן האוכולסייה תדבק בנגיף, ואף מעבר לכך.

וכך כתב:

‏מה צפוי בשבועות הקרובים?

הדבקות: שבירת שיאי תחלואה, מעריך ש 20-40% מכלל האוכלוסייה יידבקו לפני שהמקדם ירד מתחת ל-1. העלייה צפויה לפחות ב-3 השבועות הקרובים ואחריה תיתכן תחילת הירידה.

חולים קשה: צפויה עליה משמעותית. ייתכן שלא נעבור את שיאי הגלים הקודמים אבל עוד מוקדם לומר.

‏בצד ההדבקות, בקצב ההכפלה הנוכחי תוך שבוע נגיע למעל 10,000 מאומתים ליום, ועד אמצע ינואר למעל 2 מיליון נדבקים במצטבר. זו כמות מחלימים שתתחיל כבר להשפיע על מקדם ההדבקה והקצב ירד. ייתכן וזה יספיק, ואם לא, אז בהכפלה וקצת נוספת נגיע ל-4 מיליון נדבקים סך הכך – וזה עשוי להספיק.

‏מבחינת חולים קשה, יש כבר עליה מ 4-5 קשים חדשים ליום לכ-10. כמו במדינות אחרות, אחוז המאומתים שהופכים לקשה נמוך יותר מהגלים הקודמים כי אומיקרון פחות אלים.

המספרים אצלנו נמוכים, אז מוקדם להעריך, אבל כרגע יחס ההמרה הוא פי 3-4 פחות. באירופה רואים ירידה של פי 3-6, תלוי במדינה. ‏ירידה של רק פי 3-4 עלולה להיות בעייתית כי הגידול במאומתים צפוי להיות יותר מפי 3-4 מאשר בגלים הקודמים. אולי היחס ישתפר כשהמספרים יעלו ונוכל להעריך טוב יותר את היחס, אבל בטוח שאפשר לשפר משמעותית את היחס עם בוסטרים ואולי גם עם מנה 4. גם התרופות יעזרו. קשה עוד לומר לאן נגיע.

‏ברמה האישית, אם ההערכות נכונות, אז רובנו ניחשף ללא מעט מאומתים בשבועות הקרובים. מי שיחשף ויהיה מחוסן יהיה מוגן הרבה יותר מפני מחלה קשה. מעולם לא היה זמן שבו היה כדאי יותר להתחסן ו/או לקבל בוסטר, וזה נכון לכלל האוכלוסייה.

הערה אחרונה: על רוב הנדבקים לא נדע בכלל כי לא יהיו מספיק בדיקות, זה גם אומר שלא נדע על רוב הנדבקים שכולנו נבוא במגע איתם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות